• Isalel

6 månaders som äter som en nyfödd?

Hittills har jag känt mig rätt lugn angående min tjejs matvanor, men nu börjar jag bli lite nojig! Hon äter bara mellan 40-70ml/gång 4 gånger per dag? Har inte kommit igång nå vidare med smakisar så hon får inte i sig så mycket annat? Jag tröstammar visserligen men det gör så ont och känns som det är helt tomt så jag är 99%säker på att hon inte får i sig absolut som mest 100ml/24h! Hon är pigg men pipig men följer sin viktkurva hittills?! Hon blir inte hungrig förrän 2 timmar efter hon vaknat och även då så trilskas hon rätt rejält innan hon väl börjar äta? Gör iordning 120 ml varje gång men som regel äter hon inte mer än 50-60?! Är det normalt att dom äter så pass lite?? Är mitt tredje barn och de två föregående har alltid ätit runt 200ml/gång 5-6ggr/dag så lite orolig blir man juh?

• Svar på tråden 6 månaders som äter som en nyfödd?
  • Hultis

Följer hon viktkurvan, är pigg och utvecklas så har det absolut ingen betydelse.

• Frida g

Kolla så hon kissar ordentligt!

• Isalel

Jo hon kissar men det är ju rätt lite iom att hon äter så lite, inte så att man byter blöja för att den är för full, snarare för att den suttit länge!

• Lizziegbg

ta upp detta på BVC nästa gång du är där med henne o säg som det är. Att jag är orolig att hon får FÖR lite näring.

Jag har visserligen ingen 6 månader längre utan en 11 månader som äter 210-240 välling morgon o kväll.

Får man fråga vad hon väger?

• Nikki1987

Hur länge har hon krånglat?? Har du testat att mata henne när hon halvsover?

Vi har varit på barnakuten med vår lilla dotter då hon matvägrade och fick då rådet av läkare att mata var 3e timme dygnet runt. 120ml/gång..

Jobbig period men det var det värt då hon äter bättre idag.

• Isalel

Hon har aldrig ätit mer än Max 120 x 4 kanske, men så här lite har hon ätit i kanske 2 veckor, hon blir arg när hon får flaskan och blir det minsta lilla störning( vilket helt klart inträffar en del med två syskon) så hon blir avbruten, så kan hon inte börja om med att äta.

Hon väger 7 kilo och är 68 lång så hon är ju normalstor iaf

Har försökt ge på natten men då är det om möjligt svårare. Hon har väldigt lätt för att få uppstötningar så nattetid har hon svårare att få ner det.

• Nikki1987

För att räkna ut cirka hur mycket bebisen ska ha i sig så kan du räkna ut det!

Man tar 130*kroppsvikten och delar det på antal mattillsfällen..

exempel min dotter väger 6600..

Då tar man 130*6,6  = 858ml

Äter hon då 6 gånger per dygn så blir det 858/6 = 143ml

Denna info fick jag av läkare men det är bara riktlinjer..        

• Nikki1987

Min dotter åt så lite också innan en period, men jag kan rekommendera att om du är orolig att mata på natten var 3e till var 4e timme. Ha bebisen halvsittande om hon får uppstötningar.

Vi har varit inne på akuten flera gånger pga matstrejk och det enda dom säger är att så länge bebisen kissar och bajsar så ska man avvakta, men märker du att bebisen börjar bli slö eller extra gnällig och fortfarande inte vill äta så åk in och kolla upp det så det inte är mjölkallergi.

Min dotters aptit har ökat sen jag började ge henne nattetid..

Hoppas det löser sig =)

• Hultis

Barn är som vuxna, vissa äter mycket andra äter lite. Vissa är tjocka och andra smala. Så länge bebisen kissar, sover och utvecklas så är det absolut inte nått att oroa sig för.

Svar på tråden 6 månaders som äter som en nyfödd?