• MHM

Tål han inte NAN??

När min son var 1-2 månader gav vi lite ersättning tre kvällar i rad. NAN 1 och han fick jätteont i magen varje kväll han hade fått det. Efter det har jag bara ammat. Igår, nu är han 4 månader, gav jag honom en flaska på kvällen igen. Det resulterade i ont i magen som förut, men senare började han kräkas och hela magen gjorde kramp/kräk-rörelser och var stenhård(dvs inte lite överskott som kom upp). Han kräktes 6 gånger under kvällen och natten och var givetvis jätteledsen hela kvällen och halva natten.

Vad är det här? Tål han inte NAN? Är alla ersättningar samma? 

• Svar på tråden Tål han inte NAN??
  • gotaland

ersättning är ju baserad på mjölk, kanske för mkt på en gång= tål inte mjölk. Finns ersättning som är skonsam mot magen. Nan ska vara mer skonsam än Semper, men det där är ju individuellt. Kan bli så när man introducerar ersättning, Börja med lite åt gången o öka på. Finns magdroppar också. Fråga på BVC, jag är ju ingen expert. Har bara gett ersättning till min son

• Rhoda Horswunce

Han är kanske allergisk mot komjölksprotein. Tycker inte du ska ge vanlig ersättning igen på ett tag, utan köpa specialersättning på apoteket alternativt pumpa ut bröstmjölk om ni vill flaskmata.

• thegoddess

Magarna är ju gjorda för bröstmjölk och därför kan dom vara känsliga mot ersättning. Jag rekommenderar att du provar en ersättning med bifidus i som är som laktobaciller. Tex nan PRO 1. Antar nu att du ammar och själv dricker mjölk. Har han inte reagerat på det bör han inte vara allergisk kan jag tycka iaf.

• thegoddess

Att han kräks är nog att det kommer för fort i flaskan och att han äter för mycket. Men jag är ju ingen expert.

• MHM

Kräkset kom 2-3 timmar efter att han ätit 100 ml Nan.

Jag ammar och han har aldrig reagerat på det. 

• Rhoda Horswunce
    thegoddess skrev 2011-12-26 17:57:38 följande:
     Antar nu att du ammar och själv dricker mjölk. Har han inte reagerat på det bör han inte vara allergisk kan jag tycka iaf.
    Seriöst? Du tror inte det kan vara så att reaktionen står i relation till mängden komjölk barnet får i sig?
  • thegoddess

2-3 låter ju långt efter.

Svar på tråden Tål han inte NAN??