• ominte

dolce gusto hur använder man??

Fick en DeLonghi dolce gusto i julklapp men kan inte för mitt liv begripa hur länge kaffet ska rinna  innan man stänger av? Den har ju ingen automatisk avstängning så man får stå och passa. Frågan är ju bara HUR länge??
    Hittills har kaffet bara blivit blask..

• Svar på tråden dolce gusto hur använder man??
  • krompa

Har du instruktionerna hemma?

Vi har ett annat märke och på vår var man tvungen att ställa in vattenmängden i början. Efter den gången trycker vi bara på önskad mängd (3olika) och det blir rätt mängd vatten. (espresso=lite, vanligt kaffe=lite mer, choklad=mest)

• ominte

Jag har läst varenda instruktion och det står inget..Det är instruktioner med bilder och utan text..??

• Fidelina

Vi har en liknande och på våra askar med kaffekapslar står det vilken vattenmängd som behövs. Hoppas att du får till en god kaffe Glad

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad
  • ominte
    Fidelina skrev 2011-12-26 11:07:52 följande:
    Vi har en liknande och på våra askar med kaffekapslar står det vilken vattenmängd som behövs. Hoppas att du får till en god kaffe Glad
    Vad bra det låter... Jag har kollat på youtube på en massa instruktionsvideor men ingenstans nämner de hur länge den ska rinna för att få ett okej resultat. På alla instruktioner säger de att det bästa med maskinen är att man kan välja själv hur stark/svagt man vill ha och att man då stoppar maskinen när man vill.
    Så man får väl prova sig fram antar jag?? Tråkigt bara att man ska behöva slösa en massa kapslar på att "testa" varenda smak som finns. Suck
  • Joggi

Vi fick oxå en i julklapp!

Visst fick ni 2 lådor med provkapslar? I locket på dem så står det hur många ml man ska tillsätta och 100 ml är ju ca en dl sen får man prova lite:) Tänk på att om du gör en (tex) cappuccino så ska man använda 2 kapslar, först mjölken 200 ml (tror jag det var) och sen kaffet 40 ml...  

• Micimym

Dolce Gusto har en app som heter Dolce Gusto timer. Alldeles utmärkt ?

• Betty Boop

Det står ju på paketet hur mycket vatten som ska användas till respektive kaffesort. Ta ett 2dl-mått och använd i början tills du har lärt dig att ögonmåtta. Använder man samma koppar så lär man sig efter ett tag.

Svar på tråden dolce gusto hur använder man??