• Iris 1987

Varje måltid är en kamp, någon mer?

Herregud jag vet inte var jag ska börja?

Min son som är två månader har alltid ätit bra sedan han började med ersättningen (vid 2 veckor)
    i början åt han 90 ml var tredje timma till 120 ml var tredje timma & nu det sista 160 ml var tredje timma. Det började med att han började spy väldigt mycket vid 3-4 veckors ålder så vi pausade mkt och rapade honom men då började problemet med att "ta" flaskan igen. Man fick/får hålla på en evighet till han tog tag i nappen igen och han åt alltid upp ( så han var ju uppenbarligen fortfarande hungrig).

Men nu i 4 dygn har han ätit skitdåligt, 70-90 ml kanske var fjärde/femte timma. Det spelar ingen roll hur länge/kort tid man väntar han verkar inte speciellt hungrig ens. Annars är han glad, verkar inte slö och har ingen feber.
    Men VARJE måltid är en kamp för att han ska få i sig något, känner mig uppgiven.. vad gör man?

Var på 2 månaders kontroll igår och lillkillen hade gått upp fint i vikt. Men problemet kvarstår vilket känns piss Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varje måltid är en kamp, någon mer?
  • sallybuse

Men om sonen går upp i vikt och han mår bra så behöver han nog inte mer mat.Låt du han äta vad han vill äta.De kommer att ändra sig om ett tag när han blir någon månad äldre.Så ta ni de lite lugnt och låt de vara så ett tag.bara han mår bra och sover gott så e allt bra.

• Starelli

Känner igen det där. Min dotter är 5 mån nu men samma sak hände när hon blev 3 mån. Från att hon åt 120 vid varje mål var tredje timme gick det till 40-50 var fjärde timme. Hon höll på så i en vecka kanske och sen började hon äta igen. Men som sagt mår hon bra så behöver du inte oroa dig. Det kanske kan vara en liten förkyldning som ställer till det oxå

• Nikki1987

Min dotter har hållit på sådär nu i ca 1 månad, det började när hon var runt 3 månader, vissa dagar känns det som att hon inte vill ha någon mat alls. så jag känner igen mig i det du skriver..

Hoppas det snart går över.. 

• dripdrop

Jag har själv bara ammat men känner ändå igen det där, för oss hjälpte det att gå in i ett mörkt rum, tror det var för mycket som distraherade.

• velvet

Usch, jag känner igen det där! Min lilla dotter är fyra månader, och våra problem började när hon var runt 2.5 månad.

Hon äter ca 60 -100 ml, sen vill hon inte ha mer. Det som fungerar någorlunda för oss är att se till att hon bara blir erbjuden mat när hon är "färdiglekt" och börjat tröttna på att bli underhållen. Samt att efter att hon visat att hon inte vill ha mer, vänta 10-20 minuter och ge henne resten då. Det brukar fungera.

Men gud, det tär verkligen på psyket att hålla på med det här...

• Starelli

En grej som är bra att testa är att typ ha lite mosad banan på nappen så tror bebisen att den får något annat. Man märker att de börjar bli trötta på ersättning. Ovan tips funkar på min dotter.

• Lindis77

Min lilla dotter är 5 veckor och får Semper Lemolac och dagtid är hon en väldigt nöjd bebis som sover mycket. Men på kvällarna får hon gaser i magen och har svårt att komma till ro, det verkar som om att hon har ont i magen. Vi har provat magdroppar men märkte ingen skillnad. Hon har även svårt att komma till ro på nätterna efter matning, hon somnar nästan i famnen men när vi lägger över henne i hennes säng så blir det många nappinstoppningar innan hon somnar om, vilket ofta blir 1 ½-2 timmar från det att hon börjat äta. Dagtid somnar hon utan problem. Vi har även provat att ha henne nära i sängen men hon är lika orolig då plus att jag sover sämre med henne bredvid mig.

Hon är inte hård i magen utan bajsar flera gånger/dag men jag funderar på om hon bajsar för mycket istället? Hur ofta bajsar era 1-2 månaders?

Vad tror ni, kan hon vara allergisk? Men då borde hon ha ont i magen även dagtid? Somnar era barn om på nätterna direkt efter matning? Funderar på att prova Nan...

Gasig i magen & Orolig efter matning på Kvällar/nätterna-mjölkallergi?
Svar på tråden Varje måltid är en kamp, någon mer?