• sagoskog

Viktens betydelse vid framåtvänt i bilen?

Jag har tvillingar på 4 år och 2 månader. För några månader sen vägde den ena 13 kg och den andra 14 kg, de är ungefär 100 cm långa. Jag har kollat på viktklasser för framåtvända bilbarstolar och lägstavikten är 15 kg. Om den minsta tjejen skulle följa sin förra kurva så skulle hon väga 15 kg vid 7 år (!), men följer hon sin nuvarande kurva så ska hon väga 15 kg vid 5-6 år. Vart hon hamnar i verkligheten vet vi inte. Är det alltid 15 kg som gäller som lägstavikt vid framåtvänt, oavsett bilbarnsstol? Av vilken anledning är det säkrare över 15 kg?

Vi har inte körkort, så när vi åker någonstans så använder vi mina föräldrars ena bil. Vi har två Brio zento bilbarstolar och har tidigare haft en fram och en bak, men i mina föräldrars nya bil kommer vi behöva ha båda bak (krockkudde fram) och dessutom koppla i och ur dem inför varje resa. Så ni förstår nog att vårt liv skulle bli 100 gånger lättare den dagen de kan sitta framåtvänt. Min ena tjej tar dessutom ca 30 minuter att ens få in i en bil pga att hon får kväljningar bara hon ser den (åksjuk). Jag är dock i det närmast besatt av trafiksäkerhet och skulle aldrig kunna tumma på det. Men jag undrar såklart när den dagen kan komma.

• Svar på tråden Viktens betydelse vid framåtvänt i bilen?
  • Joico

Vilken har mindre betydelse än ålder. Men det spelar såklart roll. Minimigränsen för framåtvända bältesstolar är 15kg och det ska man absolut följa. Men rekommendationen säger också bakåvänt till minst 4-5års ålder, gärna längre. Så länge det bara går! Så en 2åring som väger 15kg ska absolut inte sitta framåt, likaväl som en 4åring på 10kg inte heller ska sitta framåt. Bakåtvänt ÄR säkrare, MYCKET säkrare! Dina barn varken väger mycket eller är långa. Jag förstår att det är krångligare med bakåtvända stolar men jag hade inte vänt barnen framåt.

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m60636108.html

• sagoskog

Ja, att bakåtvänt är mycket mycket säkrare är jag helt på det klara med:) Känns dock lite typiskt att just mina barn (med tanke på allt krångel bakåtvänt innebär för oss) ska vara så himla små. Men inte kan man väl ha ett barn bakåtvänt tills det är 7 år? Vad gör man då?

Jag ska installera bilbarnstolarna i dag (bakåtvänt såklart) så håll tummarna för att de passar i nya bilen, annars vet jag inte hur vi gör i jul:-/

• Joico
    sagoskog skrev 2011-12-22 11:45:12 följande:
    Ja, att bakåtvänt är mycket mycket säkrare är jag helt på det klara med:) Känns dock lite typiskt att just mina barn (med tanke på allt krångel bakåtvänt innebär för oss) ska vara så himla små. Men inte kan man väl ha ett barn bakåtvänt tills det är 7 år? Vad gör man då?

Jag ska installera bilbarnstolarna i dag (bakåtvänt såklart) så håll tummarna för att de passar i nya bilen, annars vet jag inte hur vi gör i jul:-/
    Så vad är då problemet?

Typiskt eller tur, ptja.. beror på hur man ser det Många tror ju att de kan vända sina 3åringar för att de är "knubbiga", men så är det ju inte. Och det händer ju att barnet väger över 25kg (vilket är maxgränsen på många bakåtvända stolar, men inte alla) före 4års ålder, och det är ju trist. Så jag skulle nog se det tvärtemot hur du ser det TUR att dina barn är så små så att de kan sitta säkert längre.

Ett tips är att köpa en extra uppsättning underförankringsband. Det är ju dom som tar längst tid att dra och dom som är krångligast, tycker jag då kan du låta dom ligga i bilen, bara putta dom under framsätet. 
  • sagoskog
    Joico skrev 2011-12-22 11:52:35 följande:
    Så vad är då problemet?

Typiskt eller tur, ptja.. beror på hur man ser det Många tror ju att de kan vända sina 3åringar för att de är "knubbiga", men så är det ju inte. Och det händer ju att barnet väger över 25kg (vilket är maxgränsen på många bakåtvända stolar, men inte alla) före 4års ålder, och det är ju trist. Så jag skulle nog se det tvärtemot hur du ser det TUR att dina barn är så små så att de kan sitta säkert längre.

Ett tips är att köpa en extra uppsättning underförankringsband. Det är ju dom som tar längst tid att dra och dom som är krångligast, tycker jag då kan du låta dom ligga i bilen, bara putta dom under framsätet. 
    Problemet uppstår om båda stolarna inte får plats bak.

Det har du såklart rätt i, men ändå;)

De lämnar vi redan kvar. Tyvärr är inte det den svåraste delen enligt min mening. Det är allt bökandet med bältet och att få den rätt så att de stöter i det de ska stöta i och inte stöter i det de inte ska stöta i, samt att de passar bredvid varandra utan att hamna snett. Det tar nästan en timme för mig att sätta i dem. Fast det kan bero på att jag är ovan (och petig) då vi nästan aldrig använder bil.
  • cicci85

Även om det är lagligt att åka med bilens bälte från 15 kg så rekommenderas det att man väntar tills minst 18 kg. Använder man en stol med internbälte, tex britax twoway och britax multitech, så är det lagligt att aka framåtvänd från 9 kg, men det rekommenderas inte att man bältar fast barnen så, bäst att åka bakåtvända tills de är tillräckligt stora att åka med bilens bälte.

Små barn glider lätt ur bältet vid en krock, därför bör man vänta så länge som möjligt innan man använder bältesstol.

• sagoskog
    cicci85 skrev 2011-12-22 12:24:27 följande:
    Även om det är lagligt att åka med bilens bälte från 15 kg så rekommenderas det att man väntar tills minst 18 kg. Använder man en stol med internbälte, tex britax twoway och britax multitech, så är det lagligt att aka framåtvänd från 9 kg, men det rekommenderas inte att man bältar fast barnen så, bäst att åka bakåtvända tills de är tillräckligt stora att åka med bilens bälte.

Små barn glider lätt ur bältet vid en krock, därför bör man vänta så länge som möjligt innan man använder bältesstol.
    Tack för ditt svar.

Vad gör man med barn som inte väger 15 kg förens 7 års ålder? Nu tror jag visserligen min minsta tjej kommer upp till 15 långt innan dess, men rent hypotetiskt? Intressant att det fanns stolar med 9 kg för framåtvänt, jag tycker dock inte att det låter särskilt säkert.

15 kg ska vi ju absolut vänta till, till 18 får vi väl se vad längden säger. Det är väl inte okej om huvudet går mycket över kanten på stolen?
  • cicci85
    sagoskog skrev 2011-12-22 12:54:41 följande:
    Tack för ditt svar.

Vad gör man med barn som inte väger 15 kg förens 7 års ålder? Nu tror jag visserligen min minsta tjej kommer upp till 15 långt innan dess, men rent hypotetiskt? Intressant att det fanns stolar med 9 kg för framåtvänt, jag tycker dock inte att det låter särskilt säkert.

15 kg ska vi ju absolut vänta till, till 18 får vi väl se vad längden säger. Det är väl inte okej om huvudet går mycket över kanten på stolen?

Antingen får de väl åka bakåtvända tills de börjar skolan eller så spänner man fast dem framåtvänt med stolens sele, alldeles för vanligt. Är nog inte helt ovanligt att folk sätter småbarn under 15 kg på bara kudde heller, tyvärr! 

Jag skulel gärna ha mina ungar bakåtvända tills de började skolan, men äldsta vägde 25 kg när han fyllde 5 år och minsta är nästan lika stor. 

Huvudet får komma över kanten 1/3, man brukar säga att stolen är urvuxen när öronen når kanten.  
  • thecarseatlady

Förstår ditt dilemma. Jag är lika viktig med säkerheten och jag har just precis börjat låta sonen åka framåtvänt i bältesstol de få gånger han åker med sin mormor, men då är han betydligt större än dina barn (sist jag mätte 117 cm och 22 kg) och fyller 5 om några veckor. Annars åker han ännu bakåtvänd i en Britax two-way.

Det jag tänker när jag läser det du skriver är att du borde hitta stolar som passar så bra i bilen att de går att montera på ett par minuter (för som du har det nu måste det ju vara en riktig pina varje gång ni ska ut...). Det går förstås aldrig lika snabbt med bakåtvända stolar som med bältesstolar, men på ett par tre minuter borde du få in en stol, om det är rätt stol och du har underförankringsbanden färdigt fastsatta i bilen. Så med tanke på hur små barn du har, och att de borde sitta bakåtvända i kanske två år till, skulle jag överväga att byta stolar. Zenton kan nog också gå bra att montera om den passar bra i bilen, men inte lika snabbt som en hi-way eller two-way om du frågar mig.

• Cecci78
    sagoskog skrev 2011-12-22 11:45:12 följande:

Varför skulle man inte kunna det? Jag har precis vänt min 7-åring framåt, han växte ur Britax Two Way på längden, det är den största bakåtvända. Han väger ca 24 kg så snart hade även viktgränsen varit nådd.
  • sagoskog
    cicci85 skrev 2011-12-22 13:37:38 följande:
    Antingen får de väl åka bakåtvända tills de börjar skolan eller så spänner man fast dem framåtvänt med stolens sele, alldeles för vanligt. Är nog inte helt ovanligt att folk sätter småbarn under 15 kg på bara kudde heller, tyvärr! 

Jag skulel gärna ha mina ungar bakåtvända tills de började skolan, men äldsta vägde 25 kg när han fyllde 5 år och minsta är nästan lika stor. 

Huvudet får komma över kanten 1/3, man brukar säga att stolen är urvuxen när öronen når kanten.  
    Ja tyvärr. Alla mina (irl) vänners barn har fått vända framåt nu. En del redan vid 2 år (!), men de flesta nu runt 4 år.
    thecarseatlady skrev 2011-12-22 18:30:22 följande:
    Förstår ditt dilemma. Jag är lika viktig med säkerheten och jag har just precis börjat låta sonen åka framåtvänt i bältesstol de få gånger han åker med sin mormor, men då är han betydligt större än dina barn (sist jag mätte 117 cm och 22 kg) och fyller 5 om några veckor. Annars åker han ännu bakåtvänd i en Britax two-way.

Det jag tänker när jag läser det du skriver är att du borde hitta stolar som passar så bra i bilen att de går att montera på ett par minuter (för som du har det nu måste det ju vara en riktig pina varje gång ni ska ut...). Det går förstås aldrig lika snabbt med bakåtvända stolar som med bältesstolar, men på ett par tre minuter borde du få in en stol, om det är rätt stol och du har underförankringsbanden färdigt fastsatta i bilen. Så med tanke på hur små barn du har, och att de borde sitta bakåtvända i kanske två år till, skulle jag överväga att byta stolar. Zenton kan nog också gå bra att montera om den passar bra i bilen, men inte lika snabbt som en hi-way eller two-way om du frågar mig.
    Jag monterade båda idag och det tog 30 minuter ungefär (i iskyla och snöblandatregn:-/). En stol hade gått snabbt att montera, det är att det är två stycken som är problemet. Man måste fästa alla remmar i rätt ordning för att komma åt, flytta runt och böka i evigheter. På vintern är det ju inte bara att dumpa den ena stolen i en snödriva heller, medans man monterar den andra t.ex.. Värst är förankringsbanden. De två som är där stolarna möts är ett helvete att komma åt. Jag ska kolla lite på alternativ till stolarna. Dock känns det lite dyrt att köpa nya stolar så länge dem jag har inte är osäkra (bara bökiga). Vi åker bil ca 20 gånger per år så det blir dyra resor om man ska betala två nya stolar för ca 40 turer.

Grejen är också att det bara är jag som kan montera stolarna, så jag måste hela tiden vara närvarande om mina barn ska åka någonstans.
    Cecci78 skrev 2011-12-22 21:52:54 följande:
    Varför skulle man inte kunna det? Jag har precis vänt min 7-åring framåt, han växte ur Britax Two Way på längden, det är den största bakåtvända. Han väger ca 24 kg så snart hade även viktgränsen varit nådd.
    Jag tänkte på längden. Men det kanske går om man har rätt stol, rätt bil och inte fler barnstolar samtidigt (angränsande). Utifrån de förutsättningar vi har så skulle det aldrig vara möjligt.
  • Cecci78
    sagoskog skrev 2011-12-22 22:11:07 följande:
    Ja tyvärr. Alla mina (irl) vänners barn har fått vända framåt nu. En del redan vid 2 år (!), men de flesta nu runt 4 år.
    thecarseatlady skrev 2011-12-22 18:30:22 följande:

Jag monterade båda idag och det tog 30 minuter ungefär (i iskyla och snöblandatregn:-/). En stol hade gått snabbt att montera, det är att det är två stycken som är problemet. Man måste fästa alla remmar i rätt ordning för att komma åt, flytta runt och böka i evigheter. På vintern är det ju inte bara att dumpa den ena stolen i en snödriva heller, medans man monterar den andra t.ex.. Värst är förankringsbanden. De två som är där stolarna möts är ett helvete att komma åt. Jag ska kolla lite på alternativ till stolarna. Dock känns det lite dyrt att köpa nya stolar så länge dem jag har inte är osäkra (bara bökiga). Vi åker bil ca 20 gånger per år så det blir dyra resor om man ska betala två nya stolar för ca 40 turer.

Grejen är också att det bara är jag som kan montera stolarna, så jag måste hela tiden vara närvarande om mina barn ska åka någonstans.Jag tänkte på längden. Men det kanske går om man har rätt stol, rätt bil och inte fler barnstolar samtidigt (angränsande). Utifrån de förutsättningar vi har så skulle det aldrig vara möjligt.
    allt är relativt, vi har för ca ett år sedan köpt egen bil, innan dess lånade vi alltid o monterade två bakåtvända i varje gång...  han var 128 cm när han växte ur stolen, vi har ingen jättebil, en v70
  • Bambusa

vi har ett barn, en varannan helg ett extra, då flyttar ja våran bilstol till itten (från ytterplats, och sen sätter in en andra stol i ytterplats, vissligen van men de krånglar ibland att dom inte sitter så bra som ja vill, de tar mig ca 15minuter med krångel.. då har ja banden kvar mellan gångerna.. men båda barn får bra sovställning med, och ja kan sitta i framsätet eller i bak, så 3vuxna kan åka och 2barn.. lite bökigt å få i bältet om man sitter i bak bara, och lite rakryggad i fram.. men de går bra ändå.. träna mer på å sätta i stolarna istället, och lär i instruktionerna innan om de behövs, gör ja ibland fast vi haft ena stolen i 2år, bara för å va säker på att ja kommer ihåg rätt..

• Dr Mupp

Varje gång vi åker bil med barnen så monterar vi in två bakåtvända stolar. Har hitills inte träffat på en enda bil där det varit ett problem. Jag monterar in stolarna på några minuter. Så tar det 30 minuter att montera två Zento så verkar det ju uppenbart vara bättre att byta stolar. 

Vi har Freeway och Two-way, Och barnen är två år (ca 80 cm 10 kg och 5 år, 110 cm 20 kg). Våra två stora barn på 7 resp 8 år har ganska nyligen vuxit ur Two-way. Då är det 127 cm/22 kg resp 122/26 kg.  

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Viktens betydelse vid framåtvänt i bilen?