cicci85 skrev 2011-12-22 13:37:38 följande:
Antingen får de väl åka bakåtvända tills de börjar skolan eller så spänner man fast dem framåtvänt med stolens sele, alldeles för vanligt. Är nog inte helt ovanligt att folk sätter småbarn under 15 kg på bara kudde heller, tyvärr!
Jag skulel gärna ha mina ungar bakåtvända tills de började skolan, men äldsta vägde 25 kg när han fyllde 5 år och minsta är nästan lika stor.
Huvudet får komma över kanten 1/3, man brukar säga att stolen är urvuxen när öronen når kanten.
Ja tyvärr. Alla mina (irl) vänners barn har fått vända framåt nu. En del redan vid 2 år (!), men de flesta nu runt 4 år.
thecarseatlady skrev 2011-12-22 18:30:22 följande:
Förstår ditt dilemma. Jag är lika viktig med säkerheten och jag har just precis börjat låta sonen åka framåtvänt i bältesstol de få gånger han åker med sin mormor, men då är han betydligt större än dina barn (sist jag mätte 117 cm och 22 kg) och fyller 5 om några veckor. Annars åker han ännu bakåtvänd i en Britax two-way.
Det jag tänker när jag läser det du skriver är att du borde hitta stolar som passar så bra i bilen att de går att montera på ett par minuter (för som du har det nu måste det ju vara en riktig pina varje gång ni ska ut...). Det går förstås aldrig lika snabbt med bakåtvända stolar som med bältesstolar, men på ett par tre minuter borde du få in en stol, om det är rätt stol och du har underförankringsbanden färdigt fastsatta i bilen. Så med tanke på hur små barn du har, och att de borde sitta bakåtvända i kanske två år till, skulle jag överväga att byta stolar. Zenton kan nog också gå bra att montera om den passar bra i bilen, men inte lika snabbt som en hi-way eller two-way om du frågar mig.
Jag monterade båda idag och det tog 30 minuter ungefär (i iskyla och snöblandatregn:-/). En stol hade gått snabbt att montera, det är att det är två stycken som är problemet. Man måste fästa alla remmar i rätt ordning för att komma åt, flytta runt och böka i evigheter. På vintern är det ju inte bara att dumpa den ena stolen i en snödriva heller, medans man monterar den andra t.ex.. Värst är förankringsbanden. De två som är där stolarna möts är ett helvete att komma åt. Jag ska kolla lite på alternativ till stolarna. Dock känns det lite dyrt att köpa nya stolar så länge dem jag har inte är osäkra (bara bökiga). Vi åker bil ca 20 gånger per år så det blir dyra resor om man ska betala två nya stolar för ca 40 turer.
Grejen är också att det bara är jag som kan montera stolarna, så jag måste hela tiden vara närvarande om mina barn ska åka någonstans.
Cecci78 skrev 2011-12-22 21:52:54 följande:
Varför skulle man inte kunna det? Jag har precis vänt min 7-åring framåt, han växte ur Britax Two Way på längden, det är den största bakåtvända. Han väger ca 24 kg så snart hade även viktgränsen varit nådd.
Jag tänkte på längden. Men det kanske går om man har rätt stol, rätt bil och inte fler barnstolar samtidigt (angränsande). Utifrån de förutsättningar vi har så skulle det aldrig vara möjligt.