• Petraojag

Du som vill dela dina tankar kring att söka dina rötter

Jag börjar med att säga att jag skulle vilja dela med mig av min historia. Jag vet att det finns många där ute som någon gång funderat på att söka sina rötter. Och säkert minst lika många som inte är intresserade alls. Dessutom många som är biologiskt barn till sina föräldrar och som är nyfiken på hur det är att ha vuxit upp som adopterad. Jag vill nu dela min historia. Det är givetvis ok att ställa frågor. Hjärta

Jag är adopterad från Korea. Kom hit som bebis under 70-talet och är alltså 37 år idag. Jag har efter vad jag märkt av en del (inte alla såklart) andra adoptionshistorier, haft turen att hamna i en bra familj och har haft en hyfsat "normal" och "lycklig" barndom. Vad nu det är för något.... Som vuxen och som förälder i samhället idag är det oundvikligt att förr eller senare dyka på par som funderar på att bli eller som står på kö för att bli adoptivföräldrar. Jag tar emot nyheten med blandade känslor. Hur det känns är en hel vetenskap och det finns det dessvärre inte plats för här. Du som också är adopterad känner kanske igen dig. Just det. Blandade känslor.

Dokumenten sedan min adoption har alltid funnits i en låda hemma hos mina föräldrar tillsammans med en del minnen från när de glada och förväntansfulla hämtade mig på flygplatsen. (Jodå så gick det till på den tiden. Ingen aklimatisering i barnets hemland då inte. Man hämtade sitt barn i en väska på flygplatsen.) Dokumenten har alltid varit öppna för mig att ta fram när helst jag ville. Mina föräldrar har varit noga med att spara och dokumentera allt och dessutom har jag alltid fått ställa frågor och prata om min adoption. Hyfsat normala former som sagt.
    En dag förra året fick jag för mig att gräva bland pappren. Sedan fick jag för mig att researcha lite på egen hand. Det ena ledde till det andra och efter ett par veckor hade jag fått iväg ett mail till en adoptionsbyrå i Korea.
    Ett par veckor senare fick jag ett brev från en tjej som presentaredae sig som Shinhye och var socialarbetare. Hon skulle hjälpa mig sa hon och skickade ett formulär som jag skulle fylla i.
    Formuläret innehöll mitt namn, födelsedatum, födelseplats och mina svenska föräldrars namn. Jag fick också berätta vem jag sökte och varför.
    Efter att ha skickat iväg formuläret tänkte jag: hur i hela fridens namn ska de kunna hitta nåt baserat på det där?! Några veckor gick och inget hände. Aldrig under den här tiden funderade jag på hur jag skulle reagera om de var döda, om dokumenten inte stämde eller om inget fanns att leta efter.
    Ytterligare sex veckor gick. Sedan kom ett brev: De hade hittat dem! Socialarbetaren skickade inscannade kopior på mina adoptionshandlingar för att jag skulle se att det var rätt fall. Jodå det var samma som fanns hemma hos mamma och pappa!
    Jag fick veta att deras namn stämde, jag fick deras födelsedatum (mina föräldrars) och så  fick jag veta födelsedatum på mina syskon. Jag visste sedan tidigare (adoptionsdokumenten) att jag hade 4 äldre syskon, men fick nu veta att det fanns ytterligare ett syskon som skulle vara född två år efter mig. Vidare stod det att mer än så kunde jag inte få veta utan att de kontaktade dem. Ville jag det undrade hon? Utan att fundera svarade jag ja.
    En vecka senare kom så brevet. Min mamma som sedan många år tillbaka bor hos det som visade sig vara min lillasyster har burit hemligheten ensam i 37år. Ingen visste att föräldrarna lämnat bort deras syster. När adoptionsbyrån ringde blev hon tvungen att erkänna. Det blev kalabalik!
    När jag fick veta att hon inte berättat för någon kände jag att jag ville lämna henne ifred. Nu visste jag ju iallafall att hon fortfarande levde och kom ihåg mig. När socialarbetaren frågade om jag ville skriva till dem så svarade jag nej. Jag skulle inte riva upp mer än jag redan hade gjort.
    Dagen efter kom ett mail där det stod att hon mottagit ett brev från min mamma och min syster. Brevet hade skickats till översättning och skulle komma veckan därpå. Dagarna släpade sig fram. Overklighet blandat med förväntan. Glad, ledsen om vartannat.
    Så kom brevet. Aldrig hade jag kunnat hoppas och tro på den här dagen!
    Min syster började med att presentera vem hon är och resten av familjen. Hon berättade också om hur chockade de alla var av nyheten. Sedan läste jag min mammas brev.
    Kan du tänka dig???? Min MAMMA!!
    I brevet stod att inte en endaste dag gått utan att hon tänkt på mig och hur jag hade det. Att hon inte i sin vildaste fantasi kunnat tro att hon skulle höra från mig under sin livstid.
    I brevet fanns bilder.
    Jag grät floder.
    Jag visste att de varit fattiga och därför lämnat bort mig. Jag visste också att det varit något som min pappa gjort som gjorde att de tagit beslutet att lämna bort mig. Däremot visste jag inte att mamma blivit tvingad. Det skär i mig när jag idag hör det av medkänsla. Däremot är jag inte det minsta ledsen över att ha blivit bortlämnad. Tvärtom.
    Efter att ha brevväxlat och ringt under en tid kom så min lillasyster hit till Sverige för ett första möte.
    När jag ensam var på väg i bilen till flygplatsen pratade jag med min pappa på telefon (min riktiga pappa. svenska pappa) han och mamma har varit väldigt stöttande och uppmuntande. Pappa var nervös och uppstirrad och sa: hur ska du hitta henne i ankomsthallen???? Har du en skylt med hennes namn?? Så långt hade jag inte tänkt. Men när passagerare började komma ut från bagageutlämningen såg jag henne direkt. Det var som att se en film med sig själv. Vi är nämligen sjukt lika. Och jag som aldrig haft någon att likna!
    Sedan dess har en del tid gått och vi har setts fler gånger. Vi ringer och ses så ofta vi kan. En början på ett helt nytt liv. Rikare liv. Men också känslomässigt upp och ner.

Det var en del av min historia. Kanske kan den hjälpa någon annan som går och funderar?

• Svar på tråden Du som vill dela dina tankar kring att söka dina rötter
  • TomMon

Underbart att läsa, tack för att du delade med dig!

/Blivande adoptivmamma

• JellyBean

Ryser över hela kroppen! Helt otroligt, så himmla super glad för att du fått uppleva allt detta!! :D

Är själv adopterad med har det dock inte lika bra..så min fråga är:
    Vad har detta gjort med dig?
    Du kanske inte var "trasig" innan men kännde du dig mer hel?

Kan det hjälpa att söka sina rätter för att kunna släppa och gå vidare i livet?

Tror du att det kan "lösa" alla relationsproblem man har idag?

Massa kramar till dig!!!
    Tack för att du delade med dig.

• Petraojag

JellyBean: Tack för dina värmande ord! Underbart att någon läst min historia!
    Nej, kände mig inte "trasig". Den absolut svåraste tiden var ju när jag som barn blev varse hur elaka andra barn kan vara. Och senare under tonåren då jag kände mig ganska missförstådd och utseendemässigt utanför. Idag har jag ju ändå accepterat mitt livsfaktum.

Jag har aldrig gått och funderat på att jag ville resa till Korea eller söka mina rötter. Jag har känt att mina riktiga föräldrar finns här.
    Idag då min biologiska familj är en del av mitt liv kan jag nog mer säga att något fattades mig men det förstod jag aldrig innan. Det är en så häftig känsla att se sig omkring i ett rum fullt med familjemdelemmar som alla liknar varandra. Inklusive jag. Det har jag ju aldrig haft. Ja, du vet ju.

Jag kan inte säga att det kan hjälpa alla. Samma sak är ju inte rätt för alla. För mig var det mer en impulsgrej än något väl genomtänkt. Jag är dock glad att jag sökte dem.

Jag tror inte att det kan lösa alla relationsproblem men det kanske kan hjälpa en att se annorlunda på en del saker och ting. Hjälpa en att analysera från en annan synvinkel.

Vart är du född?

Stor kram till dig!

• Milkina cerka

Intressant att läsa.
    Har själv varit med om detsamma bortsett från att det var jag o. min fam. som kom med flyget dit.
    Log igenkännande åt detta med att vara sjukt lika, o. då både till sätt och utseende.
    Var riktigt trasig men blev definitivt mer hel efteråt.

• nericia77

Va kul att du fått kontakt. har allt funderat på det med men har inget och gå på.

jag själv är oxå adopterad men har inte alls den längtan. Är faktiskt mer tvärtom, vill inte ha någon kontakt. Men jag å andra sidan vet inget. det enda jag vet är att jag vart lämnad utanför ett barnhem. jag är inte arg men tycker man kunde ha lämnat nått. man visste inte ens min födelsedag eller namn.

Jag har haft en toppenfamilj här i sverige, o mina föräldrar har alltid frågat om jag inte vill åka tillbaka o se, men jag vägrar .

• HäckHäxan

Tack för att du delar med dig. Det var kul och givande att läsa om ditt liv och hur du fann dina rötter.

Jag känner alltid lite hopp om mänskligheten när jag läser sånt här. Jag fann också en syster, som nästan vuxen och det var som att se mig i spegeln just då. Idag är vi mer olika men just då, just första mötet då var vi otroligt lika, så lika att min kompis som var närvarande sa att va fan ni kunde vart tvillingar ni två Idag har hon en stor plats i mitt hjärta. Vi kan aldrig få en barndom ihop, men vi har haft hela vårt vuxna liv ihop och hon är en otroligt kär vän och jag älskar henne djupt!

Man behöver inte vara adopterad för att sakna rötter, det kan räcka med att ha en förälder som ratat en från start. Man saknar alltid något, något fattas en, även om man ändå har det bra, mår bra och är trygg på samma gång eller så kände jag iaf under min uppväxt.

I like ass of svine!
  • Hellan1

Åh vilken fantastisk historia! Jag är adopterad från Iran och håller på för fullt att hitta mina rötter. Känns jätteviktigt för mej att få hitta min mamma. Känner mej inte hel innombords. Har haft det dåligt med min adoptivfam.oxå så det känns extra viktigt. Men Iran är ett jättesvårt land för dom är så inskränkta. Liv rädda för folk utanför landet. Och jag moste gå väldigt försiktigt fram för min mamma kan bli straffad för detta än idag 35år senare. Men jag hoppas verkligen att finna henne. Jag har själv 4 barn och dom vill oxå veta vem "riktiga" mormor e. Tack för att ni delar med er av era tankar. Har altid kännt mej så ensam med dom. Tror nog bara det är dom som är adopterade själva som verkligen forstår exakt vad men menar med att man känner en rastlöshet innombords. Tack alla!

• nericia77
    Hellan1 skrev 2011-12-31 11:47:03 följande:
    Åh vilken fantastisk historia! Jag är adopterad från Iran och håller på för fullt att hitta mina rötter. Känns jätteviktigt för mej att få hitta min mamma. Känner mej inte hel innombords. Har haft det dåligt med min adoptivfam.oxå så det känns extra viktigt. Men Iran är ett jättesvårt land för dom är så inskränkta. Liv rädda för folk utanför landet. Och jag moste gå väldigt försiktigt fram för min mamma kan bli straffad för detta än idag 35år senare. Men jag hoppas verkligen att finna henne. Jag har själv 4 barn och dom vill oxå veta vem "riktiga" mormor e. Tack för att ni delar med er av era tankar. Har altid kännt mej så ensam med dom. Tror nog bara det är dom som är adopterade själva som verkligen forstår exakt vad men menar med att man känner en rastlöshet innombords. Tack alla!
    hej, jag är oxå adopterad ifrån iran. Det är ju inte så vanligt land, o vad jag har förstått inte så många adopterade här i sverige.
  • Hellan1

Hej Nerica77!

Åh vad roligt att det är en till från detta "underliga" land. När e du född? Och var? Jag är född i Shiraz 1976.
    Har du sökt dina rötter?  

• nericia77

Jag är född 77, och kommer ifrån teheran. man har ingen information om nått, de visste inte ens mitt namn eller födelsedata, så det har jag fått från domstol (eller nått sånt) så nä jag har inte sökt nått. har inget o söka på. och är inte intresserad heller snarare tvärtom. vill inte veta över huvudtaget. Har de lämnat mig så har de, jag har haft o har det toppenbra här i sverige så saknar inget. har du tänkt o söka? är det inte ett svårt land o söka i. faktiskt så är en arbetskamrat till mig oxå adopterad ifrån iran,  men annars har jag inte hört många. vi är några på fejjan som är adopterade ifrån iran, men det talas inte så mycket där.

• Miguel83

Wow vilken historia. Skulle ju vilja dela med mig av min men det är så lång och komplex att den skulle få rum i en fet bok ;)

Svar på tråden Du som vill dela dina tankar kring att söka dina rötter