• Ingrid83

Radd att foda i Sverige

Hejsan det kanske later lite puckat men jag ar livradd att foda i Sverige.. Och jag ar riktigt forbannad over det ocksa
    Jag fick min dotter for 10 manader sen i storbrianien hade en helt fantasktisk forlossning 3,5 timme fran start till slut utan smart lindring alls, han lixom inte med sen var den dar jakla masken bara i vagen.. haha
    Men nu ar jag gravid igen ska ha i borjan av juni. Modravarden ar flumiga och vet inte enns vilka tester dom ska gora glomer bort saker och gor mig bara nervos om dom nu ska vara sa har pa modravarden hur ar det da pa bb?? Na jag funderar starkt pa att aka och bo hos svarmor och foda i skottland i stallet pallar inte med stressade tanter som inte har koll pa nagot.. Eller hur ar det att foda i Sverige nagon som vet?? Kommer foda pa NAL om det ar nagon som har erfarenhet av personalen dar.

• Svar på tråden Radd att foda i Sverige
  • Minikatt

Jag födde på Östra i GÖteborg och det är det bästa jag nånsin vart med om! Underbar bm, och alla andra också för den delen. Pappan fick sova kvar, vi fick ett eget rum och fick all hjälp vi ville. Även mödravården tyckte jag var super!

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • 3 barns mamma84

Skulle inte häller vilja föda i sverige.
    Har gjort det 2 ggr och säger bara aldrig i livet att jag ska dö igen !!
    När vi flyttade till danmark så blev jag gravid sen förlorade vi bebben men SHIT vad man fick hjälp !! ojoj dom var UNDERBARA !!
    Sen blev jag gravid igen och man tog mig på fullt allvar och min kejsarsnitt belv till en dröm upplevelse    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Annaluskan

Jag bytte barnmorska nu, Noll problem. Man ska känna sig säker och nöjd med den man har. :)

• tekoppen

Har fött fyra barn på Borås sjukhus. Helt underbart ställe. Pappa fick vara kvar de gånger som vi önskat det. Jag har aldrig blivit hemtvingad innan jag kännt mig redo och barnmorskorna på förlossningen har varit lyhörda på det jag sagt. Ska föda mitt 5:e där om en månad och känner mig hyfsat lugn. Låter kanske konstigt efter 5 barn, men jag har en kraftig förlossningsrädsla.

Det enda jag har att klaga på är att det inte funnits en läkare tillgänglig som kunnat skriva ut oss de två sista gångerna då jag velat åka hem efter 6 timmar. Men samtidigt kan man ju vara glad för att de prioriterar de sjuka barnen först.

• Mörksuggan

Jag är jättenöjd med det bemötandet och hjälpen som jag fått både på MVC och på förlossningen och BB. Trist att inte pappan får sova kvar (det är ju olika på olika sjukhus visserligen) men ja...det är ju inget som jag kan lasta personalen för.
    Men är du missnöjd med din barnmorska på MVC så ska du absolut byta. Det är ju du som ska känna dig trygg. Det tar man som regel inte illa vid sig av som vårdpersonal. Sen finns ju alltid undantag. Men då är man inte professionell...
    Jag har fått akupressurkulor i örat för foglossning och ischiasvärk så det finns hjälp att få om du har ont. Akupressur och akupunktur kan du få på andra ställen än MVC också. TENS-apparater kan man också få hyra via sjukgymnast eller förlossningen.

• Lexikon

Kan du inte föda hemma då? Vet att Födelsehusets barnmorskor haft en del förlossningar uppåt i Bohuslän också.

Vill också tipsa om boken "Ina May's guide to childbirth" av Ina May Gaskin - enda boken man behöver.

Jag valde att anlita egen barnmorska just för att jag inte gillade hur den svenska sjukvården är uppbyggd. Om du väljer att åka hem till UK så kan du välja hemförlossning där också, inställningen där är bra mycket bättre än här. 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Lexikon
    Sweet life skrev 2011-12-20 11:56:30 följande:
    Man anser inte att det är säkert för mor och barn att föda i vatten då personalen inte kan ha kontroll över förloppet enligt dem...

Jag tror allt handlar om vad man får för barnmorska.. Jag känner väldigt trygg och sedd i min graviditet och aldrig ifrågasatt över hur jag känner och upplever smärta osv. Jag fick foglossning i vecka 8 och har fått superbra hjälp på från MVC...
    Man får visst föda i vatten i Sverige. Finns ingen regel som säger något annat även om vissa sjukhus har egna policys. Precis som man på samma sätt kan tacka nej till CTG-övervakning, kräva sen avnavling osv. Vård i Sverige är frivillig och man kan stanna kvar i badkaret om man vill det.
  • Lexikon
    Fru U skrev 2011-12-20 11:57:40 följande:
    Sen är det ju så att det knappast finns personal som frivilligt drar upp en födande kvinnan ur badet om kvinnan vägrar gå upp

Men det finns också flera anledningar till varför man inte vill ha vattenfödslar, det är inte, som en del verkar tro, av ren och skär elakhet.
    Det finns faktiskt inte en enda anledning till att inte föda i vatten om det är det man vill. Och inte ett enda förbud.
  • Cockatoo
    Smulan 89 skrev 2011-12-20 12:29:59 följande:
    Nä, man får inte föda i vatten i Sverige. Som någon sa anser man att det inte är säkert. att det är tillåtet i Norge kanske beror på att de är skickligare på just vattenfödslar. Vill minnas att det har dött för många barn vid vattenfödsel i Sverige, så de vågar inte på sig det längre.
    Har också hört att just Näl är skit, av dem som varit där. Vet två nära vänner som födde där för ganska exakt ett år sen och de hade inget bra att berätta om just Näl.

Ja, det har dött ett barn vid en vattenörlossning. Har läst om fallet och efter att barnets huvud var framfött fick kvinnan panik, reste sig oväntat upp ur vattnet, och satt sig efterpå ner i vattnet igen. Man tror att temperaturskillnaden gjorde att barnet försökte börja andas, drog in vatten i munnen som senare åkte ner i lungorna och drunknande. Den händelsen ledde till att man avrådde från vattenfödslar.

Ja, i Norge är det fortfarande tillåtet med vattenförlossningar, liksom i UK så länge man följer PM. Vattnet ska vara kroppstempererat, inte förorenat (med avföring), mamman ska sitta ner i vattnet under hela födseln, barnet ska lyftas upp ur vattnet med nacken först, moderkakan ska förlösas i säng (svårt att avgöra blödningsmängd när mamman är i badet). Posivit med vattenförlossning: kan hjälpa mot svidkänslan vid utkrystning. Negativt: omöjligt att stötta perineum, katastrofalt ifall barnets skuldror fastnar (skulderdystoci).
  • Lexikon
    Cockatoo skrev 2012-01-01 12:06:23 följande:
    Ja, det har dött ett barn vid en vattenörlossning. Har läst om fallet och efter att barnets huvud var framfött fick kvinnan panik, reste sig oväntat upp ur vattnet, och satt sig efterpå ner i vattnet igen. Man tror att temperaturskillnaden gjorde att barnet försökte börja andas, drog in vatten i munnen som senare åkte ner i lungorna och drunknande. Den händelsen ledde till att man avrådde från vattenfödslar.

Ja, i Norge är det fortfarande tillåtet med vattenförlossningar, liksom i UK så länge man följer PM. Vattnet ska vara kroppstempererat, inte förorenat (med avföring), mamman ska sitta ner i vattnet under hela födseln, barnet ska lyftas upp ur vattnet med nacken först, moderkakan ska förlösas i säng (svårt att avgöra blödningsmängd när mamman är i badet). Posivit med vattenförlossning: kan hjälpa mot svidkänslan vid utkrystning. Negativt: omöjligt att stötta perineum, katastrofalt ifall barnets skuldror fastnar (skulderdystoci).
    Njae, inte riktigt så det gick till. Barnet dog av en infektion till följd av mekonium i lungorna, dvs vatten som den hade andats in redan i livmoderna när barnen "träningsandas" vattnet där. Och av obduktionen verkade det som att det skett flera dagar innan förlossningen startade.

Det finns inget förbud mot att föda i vatten i Sverige. Tidigare avrådde Socialstyrelsen från det, men det var tvunget att plockas bort eftersom det inte finns något vetenskapligt stöd för att det skulle vara farligt alls. (Precis som att varningen om att det skulle vara farligt att föda hemma fick plockas bort eftersom det visar sig att det är lika säkert, eller säkrare, att föda hemma än på sjukhus vid okomplicerade graviditeter).

En del förlossningskliniker har egna policys som inte tillåter vattenfödsel, men det är inget som gäller i hela landet. Och som sagt så kan man ju välja att tacka nej också och stanna kvar i vattnet. 
  • Cockatoo
    Lexikon skrev 2012-01-01 12:53:13 följande:
    Njae, inte riktigt så det gick till. Barnet dog av en infektion till följd av mekonium i lungorna, dvs vatten som den hade andats in redan i livmoderna när barnen "träningsandas" vattnet där. Och av obduktionen verkade det som att det skett flera dagar innan förlossningen startade.

Barnmorskan såg aldrig mekoniumfärgat fostervatten, när vattnet gick var det klart dvs det hade inte kunnat ske flera dagar före förlossningen startade. Dödsorsak är oklar, förutom att man vet att lungorna kollaberade. Drunkning kan mycket väl ha varit orsak, men går inte att fastställa. De 'främmande massor' som obducenten talade om kan mycket väl ha varit mammans eget bajs.https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/1997/Nr-2-1997-2/Flickebarn-avled-efter-hemforlossning/
  • Jävelunge
    Momalicious skrev 2011-12-20 11:47:32 följande:
    Alla jag känner som fött på NÄL tyckte det var hemskt där. Verkligen hemskt alltså. Jag födde på Mölndal och tyckte det var underbart där. Ingen smärtlindring, ingen stress, bara underbara barnmorskor och på bb fick pappan stanna hela vistelsen.

Vattenfödsel är förvisso inte tillåtet men man får vara i badkaret ända till man börjar krysta om man vill så det är ju bara själva utdrivningen man får sköta utanför.
    Jag har fött på Mölndal. Det var hemskt. Barnmorskorna hade nollkoll och halva jävla rummet upptogs av ett gigantiskt badkar så man knappt kunde röra sig. Och inte fick min man stanna kvar med mig på BB heller. Aldrig mera Mölndal.
  • Lexikon
    Cockatoo skrev 2012-01-01 14:07:03 följande:
    Barnmorskan såg aldrig mekoniumfärgat fostervatten, när vattnet gick var det klart dvs det hade inte kunnat ske flera dagar före förlossningen startade. Dödsorsak är oklar, förutom att man vet att lungorna kollaberade. Drunkning kan mycket väl ha varit orsak, men går inte att fastställa. De 'främmande massor' som obducenten talade om kan mycket väl ha varit mammans eget bajs.www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/1997.../
    Okej, nu har jag ju "bara" träffat mamman och barnmorskan i fråga, men även i din länk står det om möjligheten till mekonium i lungorna. WHO och resten av världen är okej med vattenförlossningar, de sker i stort antal och anses säkra. I Sverige sker en misslyckad vattenförlossning och det blir totaluppror? Vad är det vettiga i det? Troligtvis berodde det inte ens på vattnet.

Och har du bara tillgång till en medicinsk databas är det lätt att leta upp massor med studier av nyttan med vattenförlossningar. 
  • Cockatoo
    Lexikon skrev 2012-01-01 20:27:36 följande:
    Okej, nu har jag ju "bara" träffat mamman och barnmorskan i fråga, men även i din länk står det om möjligheten till mekonium i lungorna. WHO och resten av världen är okej med vattenförlossningar, de sker i stort antal och anses säkra. I Sverige sker en misslyckad vattenförlossning och det blir totaluppror? Vad är det vettiga i det? Troligtvis berodde det inte ens på vattnet.

Och har du bara tillgång till en medicinsk databas är det lätt att leta upp massor med studier av nyttan med vattenförlossningar. 

nej visst, det kanske berodde på mekoniumaspiration som du skrev om tidigare. då framstår det som än mer korkat av den bm att låta kvinnan fortsätta med vattenförlossing om nu fostervattnet var färgat. det barnet led då troligtvis av hypoxi som kulminerade i asfyxi. grav felbedömning av bm att inte ta kvinnan till sjukhus tidigare. ja, det är synd att många kvinnor nu avråds vattenförlossningen pga det.
  • Krake

Jag vill inte heller föda i Sverige. Det är en skam och en katastrof att kvinnor i princip blir ifråntagna sin självbestämmanderätt över förlossningen. Man ska åka in till ett sjukhus, ofta kan man inte ens välja vilket, och skuffas runt bland en massa folk man aldrig sett förut, vara ensam på rummet långa stunder för de springer emellan etc.

Jag fattar inte hur man kan föda så. Att föda är ju så privat och intimt, då vill man vara med ett litet antal personer man känner väl! Det är ju som om man skulle göra barnet i en gynstol med 15 främlingar som springer ut och in

Blir förvånad över vatten-kontroversen också. Här i Tyskland har de badkar på de flesta kliniker. 

Moster, inte monster.
Svar på tråden Radd att foda i Sverige