• MintMint

Vara hemma på heltid i flera år?

Jag är uppriktigt nyfiken på en sak. Man läser ofta inlägg här på familjeliv om hur man vill ha sina barn hemma på heltid, tills det är dags att börja skolan. Och en fundering som jag ofta har då är, hur lyckas man lösa det rent praktiskt? Har man mindre barn, så man är föräldraledig så förstår jag att det inte är några problem. Men om man inte är föräldraledig, hur löser man det då? Säger upp sig från sitt jobb? Eller har man inget jobb? Jobbar deltid (och turas om med barnen)? Hur gör ni?

En av anledningarna till att jag frågar är för att jag hörde för ett tag sen om en i min omgivning, som var en "hemmamamma". Men det visade sig att den personen helt enkelt var arbetslös! Och man kan ju alltid fixa "ordnad barnomsorg" om man vill, för att få a-kassa och ändå fortsätta vara hemma med sina barn... hur vanligt är det egentligen? Jag menar, det finns väl ganska få arbetsgivare som tillåter en föräldraledighet pågå i 6-7 år? (för och samma barn)

• Svar på tråden Vara hemma på heltid i flera år?
  • FruFoxy

Jag är hemmfru sen 10 år tillbaka. Sa upp mig från mitt arbete när jag väntade första barnet. 

• MintMint
    FruFoxy skrev 2011-12-19 19:14:54 följande:
    Jag är hemmfru sen 10 år tillbaka. Sa upp mig från mitt arbete när jag väntade första barnet. 
    Får man fråga vad du jobbade med? Saknar du aldrig ett jobb? Hur ska du göra sen, när barnen går i skolan?
  • FruFoxy

Jag arbetade inom vården. Jag saknar inte att stressa iväg till ett arbete! Det är så mycket enklare nu, när barnen är sjuka så slipper nån vabba och gå miste om pengar, vi anpassar semestern utefter maken osv. Så vi slipper det där pusslet vilket är skönt.
    Så länge det känns rätt och bra och ekonomin tillåter att stanna hemma så kommer jag vara det, även om det är 5 år eller resten av livet. 

• pigglet

JAg visst redan innan att jag ville vara hemma med barnen, eller rättare sagt att barnen skulle få vara hemma. Min man vill jobba, så till största delen är det jag som varit hemma.

Vi har just inga utgifter, så vi klarar oss ekonomiskt på knappt 1 lön + barnbidrag. Därför valde vi att under barnets första år inte ta några dagar alls. Sedan 5 dagar/vecka för att skyda sgi. Maken ville också vara hemma en del, så han var ledig 1 dag/vecka. När barnet var drugt 1 år började jag jobba som vikarie den dag som maken var hemma.

Sedan hade vi turen att få ett till barn. Tog inga dagar under första året, sedan körde vi på som efter barn 1. Tills tredje barnet föddes. Så började vi om.

Vi har varit hemma helt i drygt 8 år, ibland tillsammans (under barnns första år 1 dag/vecka) och ibland turats om. Min man har kunnat anpassa sina arbetstider efter hur jag fått jobb.

Nu kombinerar jag distansstudier, arbete och fp. De 2 äldsta går i skolan och yngsta är på förskola drygt 20 timmar/vecka. Lediga alla lovdagar. Lyxigt.

JAg har alltså kvar min tjänst inom kommunen (förskollärare), men går in och jobbar för någon/några som har arbetstidsförkortning och är lediga 1 dag/vecka. Äldsta barnet är 9,5 år.          

• lövet2

När första barnet föddes, så var jag inne på mitt tredje vikariat i sträck. Hade alltså inget fast jobb. Mellan första och andra barnet tog jag en säsongsanställning över sommaren (jag visste redan att jag var gravid), och efter tredje barnet hade jag bestämt mig definitivt och sökte inget jobb alls.

Rent praktiskt så har alltså maken jobbat 100% medan jag varit hemma till nästan 100%. Jag har inte sökt jobb, men däremot har jag blivit erbjuden en massa vikariat och svartjobb. Det jag gjort är att jag har jobbat enstaka dagar när jag tyckt mig ha tid och möjlighet, och då har det varit sådana jobb där jag kunnat ha den/de yngsta med mig på jobbet. Enklare arbetsuppgifter som att städa eller vakta en telefon t ex. Mellan 10 och 20 dagar om året ungefär har det blivit.

• MintMint
    FruFoxy skrev 2011-12-19 19:23:58 följande:
    Jag arbetade inom vården. Jag saknar inte att stressa iväg till ett arbete! Det är så mycket enklare nu, när barnen är sjuka så slipper nån vabba och gå miste om pengar, vi anpassar semestern utefter maken osv. Så vi slipper det där pusslet vilket är skönt.
    Så länge det känns rätt och bra och ekonomin tillåter att stanna hemma så kommer jag vara det, även om det är 5 år eller resten av livet. 
    jag jobbar som lärare, så vi behöver inte heller pussla med semester etc. Jag är ändå ledig.Skrattande Men för mig tror jag inte att det skulle vara ett alternativ att vara hemma på heltid, jag älskar mitt jobb för mycket tror jag. (Ja, jag älskar såklart mina barn mer än mitt jobb...)
Svar på tråden Vara hemma på heltid i flera år?