• Annzi

Feber av tandkräm?

Är det sant att man kan få feber om man äter tandkräm? isåfall...hur länge håller det i sig? hur hög feber får man? och hur mycket måste man äta?

Fråga mig inte varför jag undrar, det är såna här saker jag tänker på om dagarna -.-

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-18 12:20
    Och kan det vara farligt?

• Svar på tråden Feber av tandkräm?
  • Rebel

Tandkräm innehåller flour...flour är giftigt för kroppen (men skitbra för tänderna!) så ja du får feber

• Rebel

Större mängder blir farligt ja

• Annzi
    Rebel skrev 2011-12-18 12:21:25 följande:
    Större mängder blir farligt ja
    hur mycket behöver man äta då för att det ska ge resultat?
  • SilverLadyG
    Rebel skrev 2011-12-18 12:20:58 följande:
    Tandkräm innehåller flour...flour är giftigt för kroppen (men skitbra för tänderna!) så ja du får feber
    Visst är höga koncentrationer flour giftig men så stora mängder får du inte av tandkräm som orsakar förgiftning, inte ens tandkräm som är med extra flour. Förgiftning kan du få om du dricker t.ex. brunnsvatten som innehåller för mycket flour alltså då pratar vi om enorma mängder på korttid. Feber??? Feber får man endast av en förgiftning som orsakar en infektion men inte annars.

Så jag svarar NEJ du kan inte få feber av tandkräm men du kan få feber om din tandborste är för gammal och du har sår i tandköttet, du kan få en bakteriellinfektion vilket orsakar feber.
  • SilverLadyG

du kan få feber av bakteriella förgiftningarFlörtt.ex. matförgiftning

• SilverLadyG

men ät inte tandkräm...om du äter tandkräm kan det skada din mage och annat i din kroppSkrattande vilket gör att organen blir mottagliga till bakterier och i så fall blir feber oundviklig.

• Nancie
    crossfit skrev 2011-12-18 20:53:07 följande:
    Det har jag också undrat. Fick höra det som barn.
    Kanske bara var något som din mamma sa för att du inte skulle äta upp tandcremen? ...ungefär som historien om Näcken skulle förhindra barn från att själva gå till sjön, inte kunna simma och därför drunkna...
  • crossfit

Det var ett rykte som gick på högstadiet, om man inte ville gå till skolan kunde man äta tandkräm för då fick man feber och kunde stanna hemma.

• Ca lund

Feber får du genom att det blir en förgiftning av fluoret. I lumpen var det många som åt 1-2 teskedar tandkräm och fick feber (ett sätt att få stanna hemma och vila). Jag har börjat använda fluorfri tandkräm nu, det är inte värt att förstöra kroppen med fluor!

• SilverLadyG
    Ca lund skrev 2012-01-09 16:03:07 följande:
    Feber får du genom att det blir en förgiftning av fluoret. I lumpen var det många som åt 1-2 teskedar tandkräm och fick feber (ett sätt att få stanna hemma och vila). Jag har börjat använda fluorfri tandkräm nu, det är inte värt att förstöra kroppen med fluor!
    hur många år sen var det? 20?
  • leexxii
    crossfit skrev 2011-12-19 22:51:37 följande:
    Det var ett rykte som gick på högstadiet, om man inte ville gå till skolan kunde man äta tandkräm för då fick man feber och kunde stanna hemma.

Precis de hörde jag med och gick verkligen in för att få det! Em tub senare har man väldigt ont i magen och mår inget vidare men feber nej.
  • Kallle anka0099

Hej det är så att jag har kollat omkring lite, man kan äta dn liten mängd av tandkräm men ta inte för mycket för säkerhets skull, vissa säger att man kan lägga tandkräm i armhålan och vissa säger att man kan ta handkräm i armhålan så får man feber. Jag själv undrar hur lång tid det tar från att ha svalt tandkrämen till att man får feber?

• TOW 2B Aero
    Kallle anka0099 skrev 2015-02-17 22:04:11 följande:

Hej det är så att jag har kollat omkring lite, man kan äta dn liten mängd av tandkräm men ta inte för mycket för säkerhets skull, vissa säger att man kan lägga tandkräm i armhålan och vissa säger att man kan ta handkräm i armhålan så får man feber. Jag själv undrar hur lång tid det tar från att ha svalt tandkrämen till att man får feber?

Feber är inte ett symptom på fluoridförgiftning;

en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_toxicity

www.toxipedia.org/display/toxipedia/Recognition+and+Management+of+Fluoride+Toxicity

• Claralinneaaa

Ät nyss ca 5-7 klumpar med tandkräm i storlek av en ärta ungefär, någon som vet om det kan bli farligt? Hur lång tid tar det innan det börjar verka? För jagkänner ingenting just nu

• Nerfherder
    Claralinneaaa skrev 2015-03-18 07:02:41 följande:

Ät nyss ca 5-7 klumpar med tandkräm i storlek av en ärta ungefär, någon som vet om det kan bli farligt? Hur lång tid tar det innan det börjar verka? För jagkänner ingenting just nu

En tub, minst. Seriöst, vill du inte gå till skolan, eller?
  • HändeEfter

Jag åt ca 4 klunpar som ärtor typ, lite större. Jag blv så sjuk att jag åkte till sjukhuset .-.

• Jeppepeppe

Man får feber och illamående av tandkräm. Dock får man ingen spel tid på datan för man inte orkar resa sig ur sängen.... Fu waste of time

Svar på tråden Feber av tandkräm?