Jojile skrev 2011-12-26 19:38:16 följande:
Jag har fått helt motsatt info. Eftersom glutenintolerans är en defekt så är den inte ärftlig. Vart fick du din info? Vore intressant att veta så vi inte är helt felinformerade.
Jag gick in på Celiakiförbundets hemsida
www.celiaki.se för att kontrollera. Där står det:
Vanligast är sjukdomen bland kvinnor. Ärftligheten är hög och det finns en ökad risk för celiaki vid andra autoimmuna sjukdomar som diabetes, reumatism och sköldkörtelsjukdom. Om du misstänker att du eller ditt barn har celiaki bör du kontakta en läkare. Tyvärr saknar många läkare dock kunskap om sjukdomen. Den genomsnittliga tiden från första symtom till diagnos tio år. Så läs gärna på om symtom och hur diagnos ställs innan ert besök.
Jag fick min diagnos vid ca 8 månaders ålder, min syster har det också men hon hade mycket defusa symtomer. Dessutom bara för att man bär genen betyder det inte att det utveclas på just dig.
Om jag inte har fått det helt om bakfoten bör det vara något så här:
Om EN förälder är gluten är det ca 50% riska att barnet bär genen, men enbart ca 25% risk att det utveckar gluten. Då borde det vara 100% risk att mina barn bär genen, men det är inte mer än ca 50% risk att min yngste utvecklar det.
I våran släkt finns inget känt fall av gluten innan min syster och jag fick det. Däremot om man går ett par generationer tillbaka så kallades det ofta kronisk magsjuka. När det gäller min sambo har inte han heller något känt fall av gluten, dock har hans pappa magproblem titt som tät, men vågar inte testa sig. Vi har försökt övertala honom, men det går inte så bra.