• Bergkwist85

Orolig..Mitt barn har gluten???

Min son går inte upp tillräckligt i vikt enligt "kurvan" på bvc.. jag tycker dock inte 300g på 3 veckor är lite. men de tycker våran bvc.sköterska.

Jag har inte märkt några andra symtom på han, han är en väldigt pigg och glad unge =)
    börjat äta lite dåligt sen han fick en tand.

borde man inte gå lite efter hur stora  jag och min sambo va när vi va i hans ålder??
    han är betydligt större än va vi va.

våran bvc säger att jag inte ska vara orolig nu under julen till nästa vikt kontroll...
    men hallååå... klart man bli det ändå.

någon som har ett  barn som ha gluten??
    vilka symtomer hade hon/han??
    Vilken ålder märkte ni det?

• Svar på tråden Orolig..Mitt barn har gluten???
  • Bergkwist85
    LivetSomSofia skrev 2011-12-16 13:22:11 följande:
    Vid 8 mån var min son 73,5 lång och vägde 10555!

Han var stor när han föddes, 4330g och 54cm!
    okej... min vägde 4,5.
  • LivetSomSofia

Men att ditt väger 7900 (eller vad de var) nu tycker jag låter lite!

Min vägde ju som sagt 10555 vid samma ålder och då är han vääääldigt aktiv och var de då också! (han är 1 på söndag)

• Bergkwist85
    LivetSomSofia skrev 2011-12-16 13:47:44 följande:
    Han låter kort också

joo, men varken jag eller min sambo är speciellt långa elller stora på nått vis... min sambo va ännu mindre i min sons ålder.....

min son är stor om man kollar "kurvan" på min sambo och mej.

• LivetSomSofia

Jag och min sambo är inte heller långa men våran son är de ändå! Jag var Mindre än vad min son är så så kan man inte tänka!

• Sofia1984
    Bergkwist85 skrev 2011-12-16 13:07:20 följande:
    oj, lät jobbigt för han stackare. hande han några andra symtom är magbesvär i 9 månader???
    kommer inte ihåg, va ju så längesen men det va ju superlöst bajs och kräkningar i massor + åt dåligt och så vikten då förstås. men det är ju inte så konstigt om man inte får behålla nåt.
    /Sofia, Filip 031120 och Elias 060503
  • Bergkwist85
    Sofia1984 skrev 2011-12-17 13:38:58 följande:
    kommer inte ihåg, va ju så längesen men det va ju superlöst bajs och kräkningar i massor + åt dåligt och så vikten då förstås. men det är ju inte så konstigt om man inte får behålla nåt.
    usch stackars liten.  ja då är de inte så konstigt attt vikten inte hängde med.

då ska jag nog inte behöva vara orolig över att mitt barn är glutenintolerant.
    han äter bra, bajsar en gång om dagen, går upp i vikt. (men inte tillräckligt)
    tror inte man ska kolla på den dära "kurvan" dom för på bvc allt för mycke.
  • Bergkwist85
    LivetSomSofia skrev 2011-12-16 13:46:12 följande:
    Men att ditt väger 7900 (eller vad de var) nu tycker jag låter lite!

Min vägde ju som sagt 10555 vid samma ålder och då är han vääääldigt aktiv och var de då också! (han är 1 på söndag)
    mitt barn väger precis lagomt mycke och är lagomt lång!

Alla barn är olika.
  • Zofian

Strunta i åldern. Ni får gå efter hur mycket dom väger i förhållande till vikten.

Min son var 55cm och vägde 3615 när han föddes bf+2. När han var 6 mån (senaste kontrollen) var han 74,5cm och vägde 9290.

Han är lång och smal. I förhållande till åldern ligger han på +1 i vikt och +2 i längd. Men han är för smal till längden. Han är lång som en ettåring och väger som en 8-9 månaders.

Min son gick upp 590gram på 9 dagar när han var kring 3 veckor.

• Bergkwist85
    Zofian skrev 2011-12-22 21:24:11 följande:
    Strunta i åldern. Ni får gå efter hur mycket dom väger i förhållande till vikten.

Min son var 55cm och vägde 3615 när han föddes bf+2. När han var 6 mån (senaste kontrollen) var han 74,5cm och vägde 9290.

Han är lång och smal. I förhållande till åldern ligger han på +1 i vikt och +2 i längd. Men han är för smal till längden. Han är lång som en ettåring och väger som en 8-9 månaders.

Min son gick upp 590gram på 9 dagar när han var kring 3 veckor.
    oj gud... haha =)

alla barn är olika.  Känner mej lugnare nu,behövde skriva av mej lite å höra vad andras barn väger å vägde i min sons ålder.

men jag tror han är helt frisk och normal =D.
  • Sama

Jag har inte läst alla inlägg, så jag ber om ursäkt om du redan har fått denna informationen.
    Jag är själv glutenintolerant sedan jag var drygt 10 månader, min sambo fick sin diagnos för ca 3 år sedan. När han hade fått sin så ringde jag vårdcentralen och begärde att de skulle ta de blodprover som kan ge en indikering om man är gluten eller ej på våran då 3 årige son. 
    Min son hade inga direkta symtomer, han höll både vikt och längd kurvan. Hans mage var dock oregelbunden på det sättet att han vissa dagar kunde bajsa flera gånger för att sedan hålla upp flera dagar. Han klagade också på magont på kvällarna (dock hade det kunnat vara mycket olika saker). 
    Jag fick en jättebra läkare och enligt honom var det självklart att vi skulle göra provet, provet visade positivt. Efter någon månad (mitt i semestertider) fick vi en kallelse till en tarmbiopsi, för att säkerhetsställa diagnosen. Även denna visade att han var gluten. Biopsin görs genom att man för ner en slang genom munnen och halsen, förbi magen och tar prover i tarmen. Barn sövs (i alla fall i Varberg) när detta görs, vi var inne på sjukhuset på morgonen och dörifrån strax efter lunch. 
    Glutenintolerans är ärfligt, så våra barn har oddsen mot sig. Tidigare i sommras försökte vi ta blodprovet på våran yngste, han var dock inte så villig att lämna prov. Jag har tänt att vi skall göra ett nytt försök efter helgerna, för enligt mig så är det bättre att få diagnosen tidigt och lära sig vad man får och inte får äta. Ser bara hur svårt det är för min sambo ibland.
    Som ett första steg är det ju faktiskt bara ett blodprov man tar. Prata med din BVC sköterska nästa gång.
    Hoppas allt löser sig, dessutom är en gluten diagnos inte så farlig. Idag finns det mycket fina produkter...   

• Zofian

Om han avviker från sin kurva så säger det nog någonting. Sen ska du nog lyssna på ditt BVC. Dom är faktiskt utbildade vilket vi inte är. Se inlägget ovan. Så vill du väl inte heller att det ska bli.

• Bergkwist85
    Zofian skrev 2011-12-23 04:45:52 följande:
    Om han avviker från sin kurva så säger det nog någonting. Sen ska du nog lyssna på ditt BVC. Dom är faktiskt utbildade vilket vi inte är. Se inlägget ovan. Så vill du väl inte heller att det ska bli.
    tyvärr verkar inte våran bvc sköterska så speciellt bildad.... !
    Hon är inte speicllt omtyckt när det gäller att barn är sjuka eller har nån annan symtom på något.
    våran bvc ska man inte lyssna på så mycke... funderar på att byta, men då få vi åka 3.5 mil.

man vi ska i allafall ta blodprov på han så vi vet säkert!
  • Jojile
    Sama skrev 2011-12-22 21:46:08 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg, så jag ber om ursäkt om du redan har fått denna informationen. Jag är själv glutenintolerant sedan jag var drygt 10 månader, min sambo fick sin diagnos för ca 3 år sedan. När han hade fått sin så ringde jag vårdcentralen och begärde att de skulle ta de blodprover som kan ge en indikering om man är gluten eller ej på våran då 3 årige son. Min son hade inga direkta symtomer, han höll både vikt och längd kurvan. Hans mage var dock oregelbunden på det sättet att han vissa dagar kunde bajsa flera gånger för att sedan hålla upp flera dagar. Han klagade också på magont på kvällarna (dock hade det kunnat vara mycket olika saker). Jag fick en jättebra läkare och enligt honom var det självklart att vi skulle göra provet, provet visade positivt. Efter någon månad (mitt i semestertider) fick vi en kallelse till en tarmbiopsi, för att säkerhetsställa diagnosen. Även denna visade att han var gluten. Biopsin görs genom att man för ner en slang genom munnen och halsen, förbi magen och tar prover i tarmen. Barn sövs (i alla fall i Varberg) när detta görs, vi var inne på sjukhuset på morgonen och dörifrån strax efter lunch. Glutenintolerans är ärfligt, så våra barn har oddsen mot sig. Tidigare i sommras försökte vi ta blodprovet på våran yngste, han var dock inte så villig att lämna prov. Jag har tänt att vi skall göra ett nytt försök efter helgerna, för enligt mig så är det bättre att få diagnosen tidigt och lära sig vad man får och inte får äta. Ser bara hur svårt det är för min sambo ibland. Som ett första steg är det ju faktiskt bara ett blodprov man tar. Prata med din BVC sköterska nästa gång. Hoppas allt löser sig, dessutom är en gluten diagnos inte så farlig. Idag finns det mycket fina produkter...   

Jag har fått helt motsatt info. Eftersom glutenintolerans är en defekt så är den inte ärftlig. Vart fick du din info? Vore intressant att veta så vi inte är helt felinformerade.
  • Bergkwist85
    Jojile skrev 2011-12-26 19:38:16 följande:
    Jag har fått helt motsatt info. Eftersom glutenintolerans är en defekt så är den inte ärftlig. Vart fick du din info? Vore intressant att veta så vi inte är helt felinformerade.
    våran bvc sköterska säger att gluten inte är ärftlig....
  • Sama
    Jojile skrev 2011-12-26 19:38:16 följande:

Jag gick in på Celiakiförbundets hemsida www.celiaki.se för att kontrollera. Där står det:
    Vanligast är sjukdomen bland kvinnor. Ärftligheten är hög och det finns en ökad risk för celiaki vid andra autoimmuna sjukdomar som diabetes, reumatism och sköldkörtelsjukdom. Om du misstänker att du eller ditt barn har celiaki bör du kontakta en läkare. Tyvärr saknar  många läkare dock kunskap om sjukdomen. Den genomsnittliga tiden från första symtom till diagnos tio år. Så läs gärna på om symtom och hur diagnos ställs innan ert besök.

Jag fick min diagnos vid ca 8 månaders ålder, min syster har det också men hon hade mycket defusa symtomer. Dessutom bara för att man bär genen betyder det inte att det utveclas på just dig.
    Om jag inte har fått det helt om bakfoten bör det vara något så här:
    Om EN förälder är gluten är det ca 50% riska att barnet bär genen, men enbart ca 25% risk att det utveckar gluten.  Då borde det vara 100% risk att mina barn bär genen, men det är inte mer än ca 50% risk att min yngste utvecklar det.
    I våran släkt finns inget känt fall av gluten innan min syster och jag fick det. Däremot om man går ett par generationer tillbaka så kallades det ofta kronisk magsjuka.  När det gäller min sambo har inte han heller något känt fall av gluten, dock har hans pappa magproblem titt som tät, men vågar inte testa sig. Vi har försökt övertala honom, men det går inte så bra.
  • Bergkwist85
    Sama skrev 2011-12-27 14:52:19 följande:
    Jag gick in på Celiakiförbundets hemsida www.celiaki.se för att kontrollera. Där står det:
    Vanligast är sjukdomen bland kvinnor. Ärftligheten är hög och det finns en ökad risk för celiaki vid andra autoimmuna sjukdomar som diabetes, reumatism och sköldkörtelsjukdom. Om du misstänker att du eller ditt barn har celiaki bör du kontakta en läkare. Tyvärr saknar  många läkare dock kunskap om sjukdomen. Den genomsnittliga tiden från första symtom till diagnos tio år. Så läs gärna på om symtom och hur diagnos ställs innan ert besök.

Jag fick min diagnos vid ca 8 månaders ålder, min syster har det också men hon hade mycket defusa symtomer. Dessutom bara för att man bär genen betyder det inte att det utveclas på just dig.
    Om jag inte har fått det helt om bakfoten bör det vara något så här:
    Om EN förälder är gluten är det ca 50% riska att barnet bär genen, men enbart ca 25% risk att det utveckar gluten.  Då borde det vara 100% risk att mina barn bär genen, men det är inte mer än ca 50% risk att min yngste utvecklar det.
    I våran släkt finns inget känt fall av gluten innan min syster och jag fick det. Däremot om man går ett par generationer tillbaka så kallades det ofta kronisk magsjuka.  När det gäller min sambo har inte han heller något känt fall av gluten, dock har hans pappa magproblem titt som tät, men vågar inte testa sig. Vi har försökt övertala honom, men det går inte så bra.
    Vad fick dina föräldrar att  dra slutsatsen att du och din syster hade gluten vid 8 månaders ålder??
    Tydliga symtom?? och vad för symtom??
    =)
Svar på tråden Orolig..Mitt barn har gluten???