• Josefin f

När räknas man som ung förälder?

Jag var 20 när jag fick min dotter är nu 21. Många ränkar mig som ung mamma även om jag  själv inte räknar mig som de. Enligt mig är det en fullt  "normal" ålder att få sitt första barn. Men nu undrar jag vad tycker ni när är man en ung förälder?

• Svar på tråden När räknas man som ung förälder?
  • nana01

jag fick mitt första barn 19 andra 21 tredje 22 fjärde 25 men många ser mig som en ung mamma ,men jag tycker att en ung mamma är 14 till 20 ..

• zygoma girl

Jag tänker att det inte handlar så mycket om ålder som om inställningen och hur man har levt tidigare.

Jag var 20 när äldsta föddes men hade bott med samma man i några år redan. Visst var det tidigt (och inte planerat) men jag kunde inte identifiera mig med tjejer i samma ålder som blivit gravida med en okänd snubbe på krogen direkt.

Upp till 20-21 skulle jag nog ändå säga att man är "ung mamma" och med facit i hand hade det inte skadat om jag varit några år äldre.

• Josefin f
    nana01 skrev 2011-12-15 23:46:36 följande:
    jag fick mitt första barn 19 andra 21 tredje 22 fjärde 25 men många ser mig som en ung mamma ,men jag tycker att en ung mamma är 14 till 20 ..
    Jag skulle nog säga att du va en ung flerbarnsmamma^^
  • nana01

jag ser väldigt ung ut typ 19 nästan alla som ser mig säger ååå är alla 4 dina på mina barns dagis är jag den yngsta mamman.. är 25 nu

• singel pappa83

Fick min son när jag va 21.är 28 nu känner mig fortf som "ung" förälder även om fler av mina vänner nu oxå fått barn,dock är dom lika gamla som mig fast med nyfödda...

• whitetrach86

ung mamma är väl upp till 18, yngre mamma kan vara till 25.

jag fick min dotter veckan innan jag fyllde 22 och såg mig som en yngre mamma, eftersom alla runt mig var iaf över 25 innan dom börja med barn.

Men det är väl det där att man har gymnasiet till 18, sen ska man plugga lite till (20år) sen ska man ut och resa och festa (22år) samtidigt som man ska skaffa sig en karriär och veta att man verkligen har hittat rätt man (25år) och där efter så kan man börja skaffa familj och därför (tänker jag iaf) anses många som är under 25år som unga/yngre mammor.

• bepoe

Under 25 tycker jag är ungt. 

• Zaharaa

Jag fick min son som 16 och dotter som 19, det tycker jag väl räknas som rätt ungt.

• JECJ

Jag har sett flera trådar om detta. Frågan är väl istället: "varför är det så viktigt att kategorisera sig?"

Är det familjelivs kollektiva tyckande som är viktigt eller är det möjligheten att kunna se sig som ett offer i olika situationer?

Ibland finns det trådar som handlar om "unga mammor" runt 22 år som gnäller om att de blir diskriminerade på 100 olika sätt. Löjligt tycker jag.

Är man vuxen, i ett stadigt förhållande och försörjer sig själv så är man antagligen vuxen nog att skaffa barn.
    Är man omogen, utan stadigt förhållande och lever på mamma  så är man antagligen inte vuxen nog för barn.

"Unga mammor" får mig att tänka på diverse tv-dokumentärserier fulla med mammor som aldrig borde få ta ansvar för något levande overhuvudtaget. Så varför vilja kalla sig för det?

• MHM

Jag är 21 år och har tre barn, jag tänker inte att jag är en sk ung mamma, men folk reagerar ju ganska ofta...

• Grazzy

Tycker inte det handlar om ålder, utan mer om mognad och vart man står i livet. Hur man prioriterar själv och vad man själv vill för det första och inte lyssna på andra.

• Mirella85

enligt satastik är det vanligt i sverige att man får sitt första bran vid 30års ålder och allt under det verkar dom anser är en ung förälder.

jag är 26 och fått mitt första precis och jag är yngs i min föräldrargrupp och dom på BB anser att jag o min sambo är unga medans jag anser nästa att jag är rätt gammal för att ha mitt första barn.

men det är helt klart en mognads grej.. vet flera som inte var mogna när dom fick sitt första barn vid 20 medans där fanns dom som var helt klart mogna för det.     

• Levia
    JECJ skrev 2011-12-16 05:36:11 följande:
    Jag har sett flera trådar om detta. Frågan är väl istället: "varför är det så viktigt att kategorisera sig?"

Är det familjelivs kollektiva tyckande som är viktigt eller är det möjligheten att kunna se sig som ett offer i olika situationer?

Ibland finns det trådar som handlar om "unga mammor" runt 22 år som gnäller om att de blir diskriminerade på 100 olika sätt. Löjligt tycker jag.

Är man vuxen, i ett stadigt förhållande och försörjer sig själv så är man antagligen vuxen nog att skaffa barn.
    Är man omogen, utan stadigt förhållande och lever på mamma  så är man antagligen inte vuxen nog för barn.

"Unga mammor" får mig att tänka på diverse tv-dokumentärserier fulla med mammor som aldrig borde få ta ansvar för något levande overhuvudtaget. Så varför vilja kalla sig för det?
    Har mycket samma tankar som du. Det är på Familjeliv som det bollas med siffror- för det verkar vara viktigt för en del, även om de i samma mening säger att de inte bryr sig osv.

Attityd. Att se sig själv och andra ur olika synvinklar är viktigare anser jag.
    Många säger också: "mamma (förälder)är ingen ålder..."...så varför då fråga om  siffror egentligen..?
  • Jolene90

jag är 22 år och väntar tredje barnet .. var 18 då sonen föddes och 20 då dottern föddes och är 22 då tredje föds

• konkelbär

De som fått sitt första barn runt 35 (eller ännu inte fått barn) kommer kalla dig ung förälder. De som fått barn i samma ålder som dig kommer inte kalla dig ung förälder.

Spelar det någon roll vilken typ av förälder du är ?

Jag fyller 24 om ett par veckor och har en 4-åring

Svar på tråden När räknas man som ung förälder?