• Flexxa79

Metformin samtidigt som GI el LCHF?

Kan man äta kolhydratsfattig mat när man medicinerar med Metformin? Tips för bästa resultat för att tappa kilon? Har oftast ganska lätt att gå ner när jag väl bestämt mig men svårt att "hålla vikten". Ligger nu BMI 36 och gått upp 12kg under 3 misslyckade IVF försök, nu vill vi försöka bli gravid själva genom att få regelbundna ägglossningar.

• Svar på tråden Metformin samtidigt som GI el LCHF?
  • Snobbs

Hej skulle oxå vilja testa metformin så:
    Om det är någon som fått metformin utskrivet av en gynekolog i stockholm skulle jag vara jättetacksam om ni kunde skriva namn på klinik och gynekolog till mig, pm:a privat eller i tråden
    Tack på förhand

• Treasures

äralltupptaget - Hur gick det i onsdags? Fungerar dubbelkur? Jag har varit på VUL idag och hade faktiskt svarat bra på dubbelkur den här gången. Har en äggblåsa som hon mätte till ca 15 mm och som mest troligt kommer att släppa om några dagar. Är på dag 11 så jag borde ju få ÄL tidigare än utan pergotime. Ska börja ÄL-testa imorgon och så ska vi ligga i så mkt vi bara orkar.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • äralltupptaget
    Treasures skrev 2012-06-26 21:19:13 följande:
    äralltupptaget - Hur gick det i onsdags? Fungerar dubbelkur? Jag har varit på VUL idag och hade faktiskt svarat bra på dubbelkur den här gången. Har en äggblåsa som hon mätte till ca 15 mm och som mest troligt kommer att släppa om några dagar. Är på dag 11 så jag borde ju få ÄL tidigare än utan pergotime. Ska börja ÄL-testa imorgon och så ska vi ligga i så mkt vi bara orkar.
    Hej!
    på VUL såg hon en blåsa på 14 mm och 2 små men dom trodde hon inte att det skulle bli något, dom var jättepyttesmå,
    Vi har kört på varje dag nu under midsommar för att max-chansa. Har även testat mig med ÄL-tester men dessa tester gör mig galen!!
    Jag testade ju mig mycket för drygt 1-1.5 år sedan då vi började förstå att något var fel,  vilket resulterade i en enorm stress så jag kastade alla stickor.
    Men min gynekolog tyckte att jag skulle testa nu under midsommar för att se om det gav utslag så man kunde räkna ut hur lång tid det var mellan mens och ägglossning, och nog fick jag 2 streck men jag tyckte dom inte var lika starka , så jag antar att det inte blev något denna månad heller.
    Men jag fick iaf en till dubbeldos med Pergotime som jag kan ta igen om jag får mens ( har ju annars fått ta primolut för att få mens)
    Men iom att hon såg en blåsa så trodde hon att jag kunde få mens av mig själv ( hoppas hoppas ) OM det nu inte har tagit under midsommar :)
    Hon har nämligen semester nu under Juli månad så jag hade tur som hann pröva pergotime 2 ggr innan sommaren, annars hade jag fått vänta till efter sommaren ( igen)  
    Så det var skönt att jag fick det utskrivet och jag behöver inte gå på några koller då utan får klara mig själv , vilket nog ska gå bra. Jag överreagerade inte med dom, samt jag fick inga biverkningar så det kommer nog gå bra, bara jag nu får mens, om det inte blev något denna månaden dvs :)

• Treasures

Vad härligt att det kanske fungerade nu iaf, det låter ju lovande. Och om ni legat i varje dag så borde ju chanserna vara goda till att du är gravid nu!

Vad gäller ÄL-test så tycker jag CB-digital är de enda som fungerar riktigt bra. Där är det antingen eller, inga streck man ska tyda osv. Jag testar med stickor tills de börjar bli starka streck och då dubbelkollar jag med de digitala. Och då jag fått glad gubbe så har det stämmt med mens och sånt. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • äralltupptaget
    Treasures skrev 2012-06-27 16:32:10 följande:
    Vad härligt att det kanske fungerade nu iaf, det låter ju lovande. Och om ni legat i varje dag så borde ju chanserna vara goda till att du är gravid nu!

Vad gäller ÄL-test så tycker jag CB-digital är de enda som fungerar riktigt bra. Där är det antingen eller, inga streck man ska tyda osv. Jag testar med stickor tills de börjar bli starka streck och då dubbelkollar jag med de digitala. Och då jag fått glad gubbe så har det stämmt med mens och sånt. 
    Ja jag hoppas på det bästa ! :)
    Men man känner som att, varför skulle det ta nu efter allt detta medicinerande ? Du vet, man är så van att det går åt helvete .. :( Klart att jag hoppas in i det sista, men jag vill inte hoppas på för mycket eftersom det blir ett jävla bakslag om det blir ett "nej" , du förstår vad jag menar :)

CB- är dom dyra ? Är det ett sån`t där som man kan använda flera gånger ?
    Jag köpte nu, som sagt, på apoteket, 14 st för 230 :- eller liknande.. dyra tycker jag.
    Sedan finns det ju på testlagret.se som man kan beställa, dom är ju betydligt billigare! Men undra vilka som är bäst ?
  • Treasures

Jag förstår precis hur du känner. Jag var helt inställd på att inget skulle ha hänt då jag var på VUL igår, varför skulle det fungera på en gång nu liksom då det tog sån tid sist att en få ÄL av Pergotime. Nu funderar jag massor på allt som kan hända att det inte blir nån ägglossing trots att det såg bra ut. Oroar mig för att slemhinnan inte kommer hinna bli tillräckligt tjock innan ägget släpper så det inte kan fästa osv...

Ja CB-digital är ganska dyra, tror de kostar 250:- för sju test som man stoppar in i en liten "dosa"....man kan dock inte bara köpa testen, utan man får en ny dosa med varje förpackning. Jag beställer stickor från billiga tester, de har fungerat bra. Det brukar bara gå åt 2 CB-test per testomgång då jag sparar dem tills jag får utslag på stickorna, så det blir ju inte så dyrt och jag tycker det är värt det då man slipper fundera sen. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • äralltupptaget
    Treasures skrev 2012-06-27 21:44:41 följande:
    Jag förstår precis hur du känner. Jag var helt inställd på att inget skulle ha hänt då jag var på VUL igår, varför skulle det fungera på en gång nu liksom då det tog sån tid sist att en få ÄL av Pergotime. Nu funderar jag massor på allt som kan hända att det inte blir nån ägglossing trots att det såg bra ut. Oroar mig för att slemhinnan inte kommer hinna bli tillräckligt tjock innan ägget släpper så det inte kan fästa osv... Ja CB-digital är ganska dyra, tror de kostar 250:- för sju test som man stoppar in i en liten "dosa"....man kan dock inte bara köpa testen, utan man får en ny dosa med varje förpackning. Jag beställer stickor från billiga tester, de har fungerat bra. Det brukar bara gå åt 2 CB-test per testomgång då jag sparar dem tills jag får utslag på stickorna, så det blir ju inte så dyrt och jag tycker det är värt det då man slipper fundera sen. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~

Åh, nu när du nämner slämmhinnan , den frågade jag inte ens om och hon sa inget om det , fan.nåväl bara vänta och se . Jo man är väldigt skeptiskt till allt, iaf jag .. har stundvis helt tappat tron och hopp att få ett plus :( men nu är det sommar , snart semester , samt att det känns ändå som ett litet framsteg att få börja med pergotime och sett att det kanske kan hjälpa :)
  • äralltupptaget

Ja du.. just nu går det inte alls som jag velat.

Jag åt ju min 2:a dos av pergotime, dubbeldos och skulle kolla mig igår lördag , då hade jag varit inne på dag 37-38 efter 1:a mensdag.
    Tyvärr så fick jag ont i magen på onsdagen , och på torsdag kom mensen som ett brev på posten.. F U C K !!!
    På dag 35,
    Så det tog inte med dubbeldos heller.
    Men, jag fick iaf utskrivet pergotime av min gynekolog så att jag kan ta en dubbeldos till själv, utan VUL-kontroller, så jag kör igång imorgon med den och hoppas att 3:e gången gillt !

Är ändå glad att kroppen fattade att mensen skulle komma, och KOM !
    Annars hade jag fått vänta till efter semestern med att äta Primolut igen, för att framkalla mens, så det känns ändå bra, trots att jag är otroligt ledsen att det inte tog.
    Hur går det för dig?

• Treasures

Men då fick du ju iaf ÄL av dubbelkuren, hoppas ni prickar rätt nästa gång! Jag har plussat idag på BIM -1, har varit så säker på att det inte funkat så jag drack ett glas vin igår kväll. Fick sedan tokdåligt samvete så jag bestämde mig för att testa lite i förväg. Känns bra men samtidigt är jag orolig efter MA:t i januari. Kommer nog nojja mig en hel del nu. Kliniken öppnar i början av augusti, då får jag ringa och boka tid för VUL.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • äralltupptaget

Nja det är inte säkert att jag har haft ägglossning, bara för att dom ser en blåsa betyder det inte att det " måste " vara ett ägg i det , men men nya tag Men åh !!! Såå kul !!! Så, hur många kurer med pergotime fick du ta ? Vilken spännande tid ni har framför er !! Jag håller tummarna att allt går bra :)

• Treasures

Den här gången lyckades vi på första kuren, körde ju dubbeldos på en gång!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • äralltupptaget

Åh vad kul för er !!! Jag längtar så jäkla mycket efter barn nu ... Alla blir ju gravida , utom jag :( men min tid kommer väl :)

Svar på tråden Metformin samtidigt som GI el LCHF?