• Frujohansson

Har skolan rätt???

Min bonussons skola påstår att han inte får gå full tid  på jullovet pga av att han har småsyskon här hemma här
     Han är varannan vecka...
    Kan förstå om sambon va föräldraledig men de e jag som är....

Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • Svar på tråden Har skolan rätt???
  • LucyStacy

Varför väljer man en partner med barn och resonerar ungefär som om barnen är ett slags husdjur som det går att skaffa nytt hem till eller lämna bort så fort det inte passar?

På samma sätt som folk väljer att inte träffa SD-are, Vänsterpartister eller dylikt för att de anser att deras åsikter ligger så långt ifrån deras. Varför kan man inte göra samma sak att man väljer bort en person om man inser att man inte skulle vilja ha bonusbarn?

Mycket märkligt...

• Noran
    Dr Mupp skrev 2011-12-23 06:36:33 följande:
    Klart de hellre är på fritids än är hemma med en bonusmamma som helst önskar att de inte fanns. 

Fy fan för bioföräldrar som inte kan välja ny partner med bättre omsorg. 
    Bonuspappa är det ju i det här fallet.
    Oj vad upprörd du var. Så du menar att om bonusföräldern önskar att barnen finns så vill dom per automatik vara hemma varje dag i stället för på fritids?
  • Sarah84

Här gäller de hushållets tider. Oavsett vems barnen är. & det gäller i de närliggande kommunerna också vad jag vet.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Krussidullan
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 14:00:02 följande:
    Nej jag vet, jag var nämligen ett av dessa oönskade bonusbarn som inte skulle vara en del av den riktiga familjen utan bara ett jobbigt bihang som skulle köras bort så fort det gick. 
    Insiktsfullt
  • Krussidullan

...men för att svara på TS fråga:

Nej, skolan har inte rätt.

• Frujohansson

Svar på tal för alla som unte verkar fatta: Handlar inte om att jag inte VILL ha honom hemma utan om skolan kunde kräva det... Handlar inte heller att ja inte önskar att han fanns... Vissa idioter drar föör snabba slutsatser.. för er info va han hemma med oss utan sin pappa.. Dessutom har 2 av barnen diagnose r vilket kräver mer av en..varav bonusen...

• woopie
    Word!!
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Frujohansson
    woopie skrev 2012-01-02 09:53:18 följande:
    Word!!
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!

?????
  • wildaandersson

Vi hade dem problemen...Vi hade VV och den veckan barnen var hos sin pappa och bonusmamma så fick "mina" barn vara på dagis och fritids till kl 18 då deras pappa slutade trots att bonusmamman var hemma med sitt biobarn."Mina" barn tyckte det var jättejobbigt och kände sig utstötta. FÖrsökte prata med pappan om detta men bonusmamman ville känna sig som förstagångsförälder. Erbjöd mig då att barnen skulle vara hos mig efter skola etc eftersom jag själv var mammaledig. Men det fick jag inte för det var inte min v......Som om jag inte är mamma ALLTID!
    Hade kontakt med kommunen ifråga...och "tyvärr" var det så att även om dem oxå tyckte det var dåligt så kunde dem inte kräva av en bonusförälder att hämta "mina" barn oxå.
     Som tur är har jag en man som aldrig skulle göra så....<3<3<3 

Vår annorlunda vardag med xtra speciellt barn
  • Frujohansson
    wildaandersson skrev 2012-01-16 14:10:09 följande:
    Vi hade dem problemen...Vi hade VV och den veckan barnen var hos sin pappa och bonusmamma så fick "mina" barn vara på dagis och fritids till kl 18 då deras pappa slutade trots att bonusmamman var hemma med sitt biobarn."Mina" barn tyckte det var jättejobbigt och kände sig utstötta. FÖrsökte prata med pappan om detta men bonusmamman ville känna sig som förstagångsförälder. Erbjöd mig då att barnen skulle vara hos mig efter skola etc eftersom jag själv var mammaledig. Men det fick jag inte för det var inte min v......Som om jag inte är mamma ALLTID!
    Hade kontakt med kommunen ifråga...och "tyvärr" var det så att även om dem oxå tyckte det var dåligt så kunde dem inte kräva av en bonusförälder att hämta "mina" barn oxå.

För att refera till de du skrev så skulle ja inte låta bonusen va på fritids tex till kl 18...
    Han går inte längre dagar än kl halv 5.. då min sambo åker förbi skolan till väg på jobbet och hem från jobbet så blir de naturligt för honom att lämna osv. Nu bor vi 4 mil ifrån skolan men vet min sambo att jobbet kommer dra ut på tiden så SJÄLVKLART hämtar jag honom så han slipper vara där länge..( utan att må dåligt själv)

Detta handlade inte om vad jag ville utan en fråga om rättigheter....Jag har bonusen hemma oxå på lovdagar men som de e just nu både vill och behöver bonusen få ut lite mer stimulans än vad han får när han är hemma... Hans ev diagnos gör att han behöver få utlopp för energin såsom ett barn får i skolan tex.. 

Jag är ingen dålig styvmamma men jag vill veta vilket rättighet vi har eller ej... Ger bonusen lika mkt som mina egna barn 
  • Csillag

Vad skollagen säger så är de så här.

De är bioföräldrarnas tider barnen går på förskola/fritids.
    Om bioföräldrarna är skilda och skaffat nya sambos lr är gifta så är de ändå bara bioförälderns jobb tider som man ska gå efter.
    En bonusförälder har inga skyldigheter gentemot barnet och behöver INTE ha bonusbarn hemma.
    Jobbar bioföräldern 7-17 så får barnet vara på fritids den tiden om bonusförälderna inte vill att barnet är hemma med henne/honom.

Sen kan man tycka va man vill om de.
    Som bonus förälder har du varj´ken rättigheter eller skyldigheter att hämta barnet.
    MEN du har skyldighet som bonusförälder om du bor med bioföräldern att  betala för barnomsorgen då de tiden räknas på bådas inkomst 

Sen hur man gör i sina hushåll e ju en annan sak.
    Jag har en dotter sen innan på snart 11 år o min man o jag träffades när hon fyllde 3 år.
    Han har alltid sett henne som sin egen dottern o han är hemma om hon e sjuk,följer me till läkaren,hämtat på dagis/fritds,har henne om ja arbetar o han är hemma.Har ja nått på jobbet och han ex har en träning/match så väljer han bort de o tar hand om dottern.Han är med på föräldramöten,skolavslutningar,lucia o allt som har med henne att göra.
    Vi lever som en famij fullt ut.
    Min dotter ser honom som sin pappa trots att hon har en riktig pappa som finns med i hennes liv.
    Hon tycker inte om begreppet styv eller bonus,hon säger hellre bara pappa.

Sen är de olika som sagt hur man gör.

Vi har gemensamma barn oxå o han har aldrig behandlat barnen olika utan behandlar alla barnen lika,Får ett barn så får alla barn osv...Ingen särbehandling alls. 

När han va hemma o va föräldraledig åt våra gemensamma barn så hade han dottern hemma från fritids.
    han såg ingen anledning att hon skulle va där om han va hemma. 

• Oldie
    Mälaröbo skrev 2011-12-15 22:38:06 följande:
    Har en vän som drivit detta ganska långt och fick rätt. Skolan har INGEN rätt att kräva att bonusföräldrar ska ta ansvar för barnet. Det är bioföräldrarnas tider som gäller. PUNKT!
    Sen om man VÄLJER att göra annorlunda är en annan sak, men skolan har ingen rätt att KRÄVA det.
    Det är inte heller olika i olika kommuner då skolan lyder under samma lagar i hela sverige.

Helt rätt!! Kostnaden för barnomsorg baseras på bonusförälderns inkomst om samboende, skulle bonusföräldern vara hemma oavsett anledning har skolan/fritids/dagis INTE rätt att kräva att barnet ska vara hemma, ENDAST vårdnadshavarna som gäller där. Är biomamma eller biopappa hemma, t.ex föräldrarledig ska barnet vara hemma, bonusförälder omfattas inte av detta!
    funnybunny84 skrev 2011-12-16 12:49:11 följande:
    jag förstår din sits och sitter själv i en snarlik situation! då min sambo jobbar och hans ex och jag studerar så har ju mitt bonusbarn rätt till fritis på loven MEN nu är det så att jag studerar på distans och då helplötsligt så har hon inte den rätten till fritis längre för att jag går hemma och kan ha henne. Men att det inte går pga att mina studier kvittar, jag går hemma och då har dom ingen rätt till fritis på loven. Fan så sur jag blev då, men det finns inget jag kan göra mer än att acceptera det typ....känns så fel att jag som inte är hennes bioförälder måste ofta min studietid och jag måste sysselsätta henne för att alla hennes kompisar går på fritis under dagarna.

man känner sig maktlös!
    Ni blir tyvärr lurade, du som bonusvuxen får vara hemma oavsett anledning helt själv, bonusar omfattas inte av detta, bara bioföräldrar.
  • Oldie
    Klart de hellre är på fritids än är hemma med en bonusmamma som helst önskar att de inte fanns.
    Fantastiskt att dessa trådar allltid spårar ut! Var har TS skrivit att hon önskar att dom inte fanns?
    Återigen dina egna erfaranheter skulle jag tro men inte alls problemet som beskrivs av TS.
    LucyStacy skrev 2011-12-23 07:23:42 följande:
    Varför väljer man en partner med barn och resonerar ungefär som om barnen är ett slags husdjur som det går att skaffa nytt hem till eller lämna bort så fort det inte passar?

På samma sätt som folk väljer att inte träffa SD-are, Vänsterpartister eller dylikt för att de anser att deras åsikter ligger så långt ifrån deras. Varför kan man inte göra samma sak att man väljer bort en person om man inser att man inte skulle vilja ha bonusbarn?

Mycket märkligt...
    Som ett slags husdjur??
     :)
    Bara för man väljer någon med barn behöver man inte börja leka mamma, dom har redan en mamma. Men att man inte vill ta ett fullt föräldraransvar för barn som inte är ens egna, för barn som har 2 föräldrar redan skulle vara detsamma som att  man inte alls vill ha bonusbarnen?

Iam, Sextiotalist, många bra inlägg i tråden! 

Hade själv en veckas semester under lovet, min sambo hade det inte/valde att inte ha semester, barnen var hemma med mig en dag när det var studiedag men dom andra dagarna på fritids. Vi har dock inga gemensamma barn, men  min semester hade jag tagit för att jag skulle vila upp mig och göra ingenting.

• Frokenpilla

Hejsan!

Skolan har FEL.
    Har kollat upp detta med skolverket i Oktober 2010.

Fick detta svar:

Hej!

Jag har tagit emot din fråga om förskoleplats.

Enligt Skollagens 2 a kap 6 § framgår att förskoleverksamhet och skolbarnomsorg ska tillhandahållas i den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete, studier eller barnets eget behov.  Kommunen som gör en bedömning av behovet i det individuella fallet.

Bifogar frågor och svar om lagens ramar kring maxtaxa och förskola och skolbarnomsorg;

Jag har nedan bifigat ett tillsynsbeslut där Skolverket bedömer att sambo ej är att jämföra med vårdnadshavare när det gäller rätt till förskoleverksamhet och skolbarnomsorg. Sambos barn kan inte förlora platsen för att den ene  är föräldraledig med ett gemensamt barn eftersom den hemmavarande inte är vårdnadshavare. I beslutet finns även en hänvisning till ett beslut av Regerings rätten. Ett tillsynsbeslut gäller för ett specifikt fall men kan vara vägledande i hur Skolverket ( numera Skolinspektionen tolkar bestämmelserna),

Har sedan fått bifogat en del "fall" där skolan har förlorat då man inte anser att sambo är vårdnashavare.

• Frokenpilla
    wildaandersson skrev 2012-01-16 14:10:09 följande:

Jag tycker dock detta är absurt.
    Mina bonusbarn kommer hem till mig istället för att ha fritids (jag är arbetslös)
    Vi är ju en familj.

Anledningen till att jag kollade upp detta var för att min sambo fick sura miner då han var hemma på förmiddagrna (jobbade 14-22) och min dotter var på förskolan. Jag jobbade dock. Dom antydde på att hon borde var hemma. Problemet här var då också att min dotter ville verkligen inte vara hemma min min sambo då deras relation då var mkt dålig och hon älskade sina kompisar och sin fsk.

Jag valde då att kolla upp detta eftersom jag var trött på antydningar och sura miner.
  • Frujohansson
    Oldie skrev 2012-01-28 10:29:33 följande:
    Fantastiskt att dessa trådar allltid spårar ut! Var har TS skrivit att hon önskar att dom inte fanns? Återigen dina egna erfaranheter skulle jag tro men inte alls problemet som beskrivs av TS.
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
    Varför väljer man en partner med barn och resonerar ungefär som om barnen är ett slags husdjur som det går att skaffa nytt hem till eller lämna bort så fort det inte passar? På samma sätt som folk väljer att inte träffa SD-are, Vänsterpartister eller dylikt för att de anser att deras åsikter ligger så långt ifrån deras. Varför kan man inte göra samma sak att man väljer bort en person om man inser att man inte skulle vilja ha bonusbarn? Mycket märkligt...
    Som ett slags husdjur??  :) Bara för man väljer någon med barn behöver man inte börja leka mamma, dom har redan en mamma. Men att man inte vill ta ett fullt föräldraransvar för barn som inte är ens egna, för barn som har 2 föräldrar redan skulle vara detsamma som att  man inte alls vill ha bonusbarnen? Iam, Sextiotalist, många bra inlägg i tråden!  Hade själv en veckas semester under lovet, min sambo hade det inte/valde att inte ha semester, barnen var hemma med mig en dag när det var studiedag men dom andra dagarna på fritids. Vi har dock inga gemensamma barn, men  min semester hade jag tagit för att jag skulle vila upp mig och göra ingenting.              

Äntligen vettiga svar i denna tråd... konstigt att man ALLTID som styvförälder " alltid " önskar att barnet inte fanns..
  • whitestar

Bonusens skola ser det som självklart att bonusen går efter sin pappas arbetstider,dock får han välja själv om han vill vara på fritte el. hemma med mig. Dock så kan jag ha inplanerade saker och då får bonusen vara på fritte. T.ex hade jag ett inbokat frisörbesök en ledig skoldag och då skjutsade jag bonusen till fritte den dagen.

Svar på tråden Har skolan rätt???