zelia skrev 2011-12-22 12:45:25 följande:
Många föräldrar är livrädda för ens barn ska ha autism och det var jag också. Jag kan verkligen förstå att du är rädd eftersom ni har det i släkten och du på nära håll har sett hur jobbigt det kan vara. Autism kan vara ärftligt, men i många fall kan det bero på de novo mutationer (som uppstår i samband med befruktningen). Det är normalt att oroa sig, men försök inte att låta oron ta överhanden. Din son behöver inte alls ha autism. Det finns många andra orsaker till ett försenat språk. Alla mina barn har varit sena med språket (även de utan autism). Språket har också kommit först här hemma, precis som du beskriver, medan de på dagis först senare har hört och förstått de första orden.
Sedan så är det så att det går att leva ett bra liv trots en autismdiagnos. Min pojke är ju samma underbara människa med eller utan en diagnos på ett papper. Idag är jag inte rädd för autism för jag ser vilka möjligheter till utveckling och livskvalité som det finns hos barn med autism (däremot är jag rädd för en massa andra sjukdomar och funktionshinder)

. Jag är inte heller olyckligare än andra föräldrar

. Jag har också träffat endel autistiska barn de senaste åren och jag häpnar över hur olika autismen ser ut. De föräldrar som har det tuffast är de som har barn som har en grav utvecklingsstörning förutom autismen. De barnen behöver mest stöd och familjen är beroende av personlig assistans för att få ett fungerande familjeliv. Avvikelserna hos dessa barn brukar märkas under den första spädbarnstiden pga den grava utvecklingsstörningen, men själv autismen ser man först något senare.
Sedan finns det barn som jag inte upptäcker autistiska drag hos förrän jag tillbringat ganska mycket tid med de barnen. Det som har förvånat mig allra mest är att majoriteten av de autistiska barn som jag har träffat ändå varit sociala. De tar kontakt (om än på ett udda sätt), de kan samspela (även om samspelet är skörare och mer flyktigt), de kan kommunicera på olika sätt (men begränsat, jämfört med normala barn). Det finns barn som kommer fram direkt, ger mig en kram och sätter sig i mitt knä eller som kommer fram och pratar och pratar om sina specialintressen. Jag har träffat enstaka barn med autism som varit blyga (och det tycker jag är ett ganska normalt drag som tyder på en viss social medvetenhet) men som ändå brukar tina upp så småningom. De flesta av barnen har det också gått att leka enkla buslekar med och de har hakat på. Jag har verkligen fått omvärdera min syn på autism, som för mig var ett barn som satt och vaggade för sig själv i ett hörn

.
Tack att du inte missförstod mig. Ja min sambos bror är ju gravt autistisk och inget funkar inte något i vardagen. Vi ser väl i framtiden vad som kommer bedömas med min son, men han är en väldigt social gossen om han har trygghet med sig. (t.ex folk han känner eller som han bara träffar 10 min men de vinner hans förtroende direkt). Blyg är han, likaså hans far ville inte prata med främmande folk o barn innan 6 års ålder...Hans far kunde inte ens gå på dagis eftersom han skrek från hans mor lämna honom tills hon kom och hämta så hon valde vara hemma med honom istället....
Jag är tvärtom jag är full av liv och varit extremt social från min första dag nästan. Var den som hördes mest hehe....Så ibland funderar jag om detta är hans personlighet och han har ett stort arv av sin far....det kan ju bara tiden utvisa