• NR3

När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?

Jag har utvecklat måttlig preeklampsi nu och är i v 31+3. Förhoppningen är att bebis kan vara inne till efter nyår dvs v 34+0, men det är inte alldeles säkert. Allt beror på hur jag mår och hur bebis mår.

Nu undrar jag, hur mådde era bebisar när de föddes i v 31-32-33? Vad vägde de, sondmatning? När fick ni komma hem?

Jag har en äldre premis sen innan född i v 34+3, och med henne låg vi inne 5 dagar och hade sen hemsjukvård.

Är så orolig för hur detta kommer att sluta. 

• Svar på tråden När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?
  • emoni23

Hej!

Jag fick min tjej i vecka 32, allt gick bra under omständigheterna med henne, lungorna var bra bara en av dom som var lite efter så hon fick röntgas två gånger, sedan var allt bra, hon behövde ingen andningshjälp när hon väl kom igång med andningen.

Hon hade sond i ca 3 veckor, sedan blev det helamning men hon orkade inte suga så hon gick upp i vikt jag tror i efterhand att det hade varit bättre att ha sonden lite till om man vill att amningen ska funka att inte ta bort den förrän man ser att hon går upp i vikt av bara amningen.

Vi låg inne med henne i ca 4 veckor, och hennes problem var temperaturen hon hade svårt att hålla den så hon fick ligga på värmesäng ganska länge.

Men det var ingen större dramatik eller konstigheter men jobbigt att vara på sjukhus, jag tror att dom tar hänsyn om det finns syskon så man kan få hemsjukvård tidigare o så jag hade inte direkt bråttom hem de sista dagarna när jag verligen ville hem så fick vi ju åka hem hon blev då utskriven så vi behövde ingen hemsjukvård, man får bara det om bebbarna har sond fick jag höra.  

• Katarina76

Jag fick min dotter i v. 31+4. Förlossningen startade hastigt och jag hann precis få första kortisonsprutan. Efter födseln behövde hon CPAP (1 vecka), värmebädd, sondmatning, dropp, antibiotika, solade några dygn. Hon fick komma ut ur kuvösen efter en vecka och då enbart värmebädd och sondmatning. Vi var inskrivna totalt 6 veckor, men fick hempermissioner den sista veckan.

Idag fyller hon strax 3 år och har inga utvecklingsproblem, men är lite kortare än jämnåriga och har förkylningsastma.

Lycka till TS!

• Min älskade dotter

Vår dotter föddes vecka 32+2. Jag fick havandeskapsförgitning, dottern fick dåligt med näring och syre alltså dåligt flöde i navelsträngen. Hon va väldigt tilväxthämmad och vägde endast 865 gram och var 34 cm lång. Hon hade respirator i ca 2 timmar sen cpap i 1 eller 2 dagar... Låg i kuvös  2 veckor sen värmebädd.Hon blev utskriven efter 6 veckor och hade sond tills dess.
    Hon är idag en pigg liten tjej på 7.5 månad ca 7 kg och 60 cm lång!

Lycka till! 

• Mor till två döttrar

Min stora kom 31+4 och lilla 25+0. Båda barnen kom hem en vecka innan de var fullgångna,lilla med syrgas. Stora mådde bra och växte fint men kom inte ihåg att andas i djupsömn pga omogenhet, annars hade vi kommit hem mycket tidigare!

Lycka till! 

• mamma201107

Vår son föddes i V 33 och han hade lite problem med andningen och fick ligga i c-pap i ungefär en vecka, sedan började han må bättre och kunde delammas, så han fick först ammas och sedan fyllde vi på sonden.

Efter första veckan vände det och han fick flytta till en säng med bara värmemadrass och sedan bara ett fårskinn. Efter två veckor flyttade han in till oss och sedan när han gick om födelsevikten fick vi åka på permis. Han hade då blivit av med sonden, vilket var kravet för permis. Vi fick totalt vara på permis mottagningen tre gånger inklusive utskrivningen. Så totalt tre veckor spenderades på sjukhuset, han var V 36 när vi fick komma hem...

Jag hade dock själv skuldkänslor för att han blivit prematur. Vet att det inte var mitt fel att jag blev sjuk men ändå, var svårt att se honom ligga med alla slangar när han var ett par dygn gammal.

Fick svår havandeskapsförgiftning och proppar i lungorna. Så iom att jag ej var närvarande första tiden med honom så kändes det som att han fortfarande låg i magen....

• NR3

Hej igen alla.
    Har än så länge klarat mig till v 32+4 idag. Tyvärr har min havandeskspsförgiftning utvecklats från måttlig till svår. Och det handlar om dagar när det är dags för bebis att titta ut. Med vår tur blir väl det på självaste julafton :(

Det var nästan så att det blev snitt kväll natt. Men ja kvällen är inte över än..

• Tanna

Våran pojke kom 31+6. Han vägde 1675 g och var 40, 5 cm. Akut snittad pga havandeskapsförgiftning. Respirator nåt dygn, sen CKAP, Vi var på IVA 2 v, en v på familjerummet, hemsjukvård i 3 v. Sondmatades tills vi skrevs ut typ. Allt har gått bra. Trots nån blödning i lungan och nån kramp första dygnet.

Idag är han 7 månader, väger hela 7,4 kg och är 65 cm lång !

• Toffeeluv

vår tjej kom v 32+0. hon behövde ingen andningshjälp men hade apnéer pga omogenhet. Vi hade henne på bröstet i känguru. vi var på neo i 3v och sond hade hon cirka 2,5 veckor sen helamning o lite tillmatning med kopp en vecka. jag blev akut snittat för att det började strtblöda o jag hade börjat öppna mig. 
    nu är lilltjejen 19 månader o världens underbaraste lilla tjej!!! :)

lycka till med allt!! hoppas ni är hemma snart!

• NR3

Tack alla! Värdefullt att få höra olika erfarenheter.

• NR3

Nu är vår tös här. På självaste julaftonsmorgon blev jag akutsnittad, då jag blev väldigt dålig på en handvändning. Dottern hann vara i magen tills 32+6 och jag hann få båda kortisonsprutorna. Hon fick igår, den 29e flytta från akutrummet då hon inte har haft några som helst bekymmer förutom blodsockret.
    Nu slipper hon dropp och hon sondmatas och ligger på värmebädd.
    33+5 idag. Vet dock inte när vi kommer hem..
    Jag själv är fortfarande inskriven då jag låg på IVA de första dygnen efter.

• yodi

Isabella föddes i v 32+6 då jag utveklat hf samt hellp. hon vägde 1640g.

första veckan låg hon på vanlig neo avdelning, sedan låg vi i fem dagar på ett familje rum, efter det fick vi åka hem med hemsjukvård.

den första månaden var det en kombination av sondmatning och ammning, andra månaden blev det en kombination av flaskmatning och ammning, när hon var lite över två månader (kring bf) så kunde hon hel ammas.     

Svar på tråden När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?