• kiwi81

Någon som varit hemma med 3 barn (ca nyfödd, 2- och 4-åring)?

Hej! 

Jag är gravid med tredje barnet och mina pojkar kommer precis hinna fylla 4 resp 2 år när trean kommer. I vår kommun har de rätt till 15 timmar på dagis (8.30-12.00, 4 dagar i veckan) när bebisen kommer. Nu funderar jag på att i stället låta dem vara hemma med mig när bebisen kommer. Känner att det kanske bara blir stressigt för oss alla att passa dagistiderna. Men samtidigt vet jag inte om jag kommer ha den ork som krävs att stimulera och underhålla pojkarna (mina barn har båda tyckt om att amma hela nätterna, så blir väl samma nu med tredje).

Finns det någon här som varit hemma med 3 barn i liknande ålder och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur ser en typisk dag ut för er? Tycker ni att det funkar bra? Orkar ni med? Vad hittar ni på om dagarna som funkar med barn mellan 0 och 4 år? 

För att komplicera det hela ytterligare så var inte den här bebisen planerad (men ack så älskad och välkommen ändå!) Så när jag blev gravid hade vi precis flyttat till andra sidan landet och barnen (då 1,5 resp 3,5 år gamla) hade precis skolats in på nytt dagis. Jag har alltså inte hunnit lära känna andra föräldrar i området och barnens umgängeskrets är just dagis-barnen. Och nu funderar jag på om det är fel att "tvinga" barnen sluta på dagis, när de precis vant sig vid det nya huset/ det nya dagiset etc... Blir det för mycket förändringar på kort tid för dem??

Hur som helst emottar jag tacksamt alla kommentarer, åsikter och tips för jag känner mig väldigt osäker på vad som är bäst för pojkarna!! 

• Svar på tråden Någon som varit hemma med 3 barn (ca nyfödd, 2- och 4-åring)?
  • MHM

Jag återkommer ikväll. mina barn är 4år , snart 2 år och 3 månader gamla.

• MHM

Såg att du skrev i min tråd också, återkommer där med

• 4småhjärtan

Hej Glad Jag har 4 barn och när v fick vår sista lilla (som inte heller var helt planerad just då) så var mina tvillingar 3 år och min stora tjej 7 år. Tvillingarna hade då gått ett år på föskola men var mer hemmabarn och jag valde att ta hem mina gossar då lillan kom, vi var hemma ett helt år ihop och ja det var bitvis jobbigt...jag kunde ju aldrig vila osv..  Jag har ibland funderat på hur det skulle varit om killarna skulle varit på föskola de där 15 timmarna som de är nu..men vid närmare eftertanke så tror jag det hade varit jobbigare att ha dem på föskola..passa tider och då passa in amningar osv.. och inte bara det alla sjukdomar lillan skulle fått. Jag hade min stora tjej på 15 timmar när jag fick tvillingarna hon var då 4 år och drog hem den ena förkylningen efter den andra..när killlarna var 8 mån hade de båda vattkoppor och vid den tiden hade  de haft ja jag vet inte hur många förkylningar..började när de var två mån.. Obestämd

Med facit i hand så ja visst hade det kanske varit lättare vissa stunder om killarna hade varit på förskola men jag tror i det stora hela att det var lättare att ha dem hemma Glad Killarna började igen då de var 4 år och lillan då 1 år och även då tyckte jag det var bökigt att behöva passa in sov och mat tider med hämtning och lämning...men nu när lillan är 2 år så tycker jag att det funkar bra och det är lyx att få hinna med lite när killarna får leka av sig. Jag ska vara hemma tills lilan blir 3 år. Tja lite tankar från mig Solig

• kiwi81

4småhjärtan: vad bra med förkylnings-aspekten! Den biten har jag inte tänkt på. Min äldsta son föddes för tidigt och är väldigt infektionskänslig och är ofta förkyld (i alla fall höst-vinter-vår). Men med lite tur blir det inte lika mycket förkylningar i omlopp om man är hemma och "bara" besöker öppna förskolor och lekparker...

Vad gjorde ni om dagarna när du var hemma med pojkarna och lillan? Och hur gick det att skola in dem när de var 4, efter att de varit hemma ett år? 

• 4småhjärtan
    kiwi81 skrev 2011-12-14 15:31:31 följande:
    4småhjärtan: vad bra med förkylnings-aspekten! Den biten har jag inte tänkt på. Min äldsta son föddes för tidigt och är väldigt infektionskänslig och är ofta förkyld (i alla fall höst-vinter-vår). Men med lite tur blir det inte lika mycket förkylningar i omlopp om man är hemma och "bara" besöker öppna förskolor och lekparker...

Vad gjorde ni om dagarna när du var hemma med pojkarna och lillan? Och hur gick det att skola in dem när de var 4, efter att de varit hemma ett år? 
    Ja det är rätt skönt att slippa förkylning hos spädbarn och med mindre barn på föskola så drar man ju hem mkt tyvärr :/

Ja vad hittade vi på här hemma.. mina gossar har alltid trivts med att vara hemma..alltså det är inte så att jag känt att de behöver förskolan för att få leka av sig osv de hade dessutom varandra. Vi pysslade ,pusslade, var ute så mkt som möjligt. Vi plockade på oss saker utifrån och gjorde tavlor osv men vi gjorde inget speciellt varje dag... oftast var vi bara hemma. Det var inga problem att skola in dem sen, en av killarna vill ff hellre vara hemma om han får välja men alla är olika. Han tycker det är roligt när han väl är på förskolan. Jag hörde med personalen lite om hur de upplevde killarna då de varit hemma (vi hade haft vår dotter på de förskolan inna och det är ett f-kooperativ så jag känner personalen väl :) Jo om killarna på nåt vis hade svårigheter pga att d varit hemma. Men det tyckte de absolut inte.
    En av killarna lärde sig alfabetet under året vi var hemma och de kunde och kan allt vad deras jämnåriga kompisar kunde när de började..ja förutom STAR WARS då , de visste inget om star wars när de bara var hemma Tomte
  • MHM

Sådär, nu sover mina stora sen länge och min lilla är givetvis vaken(jag får inte honom att sova när man ska sova!)
    Min lilla 3-månaders är gärna vaken 2-3 timmar mitt i natten, varje natt. Har jag tur så somna han vid 00 och man får sova 1-2 timmar innan nattpasset börjar. Sen somnar han om vid 4 och dom stora barnen går upp 6. Det är jättehärligt med en sisådär 4 timmars sömn per natt, varje natt. Hade dom stora gått på förskola så hade jag kunnat ta igen sömnen några timmar på dagen, men icke.

Min stora tjej på 4 år har sen i augusti haft en plats på en förskola. Det har fungerat bra för henne där men det är rent av ett helvette när vi ska dit på morgonen. Alla barn ska kläs på, alla ska få i sig frukost, två blöjbarn som ska bytas på, hundarna ska rastas och vi ska hinna dit till 9.  Samtidigt ska man hantera syskonbråk och vara någorlunda tysta för att inte väcka maken som arbetat väldigt sent. Den lilla är som sagt vaken på natten och sover gärna till 10 om han får, men nu måste han väckas och få i sig mat osv. Det är jobbigt. Och det är alltid en blöja eller någon som måste kissa när ytterkläderna är på. 

Jag har haft dottern hemma mer än på förskolan delvis för att det är så jobbigt och stressfyllt på morgonen. När vi alla är hemma är det ingen stress och det känns som om att vi hinner så mycket mer! Alla vaknar av sig själv, får i sig frukost i lugn och ro, får vakna till framför tv'n. Sen går vi en runda med hundarna. Dagarna spenderar vi på lite olika sätt. Ibland är vi bara hemma(och ute i parken på gården annars hade dom klättrat på väggarna) och ibland åker vi iväg en sväng. Det tycker barnen om, och det behöver inte vara mer speciellt än att kika lite i affärer, gå och äta lunch ute eller gå på öppna förskolan.

Idag har jag sagt upp förskoleplatsen helt och hon kommer nu vara hemma helt tills hon börjar skolan 2013. Jag ska försöka strukturera upp vardagen lite mer då det varit lite flytande och krångligt när man precis fått en bebis. Måndagar och onsdagar är vi på öppna förskolan som ligger en bit bort. Tisdagar och torsdagar ska vi hälsa på/hjälpa pappa på jobbet och även försöka besöka mormor och mostrar en hel del. Fredagar ska vi väl hitta på någonting annat roligt, som ska variera varje vecka. Det gäller att sysselsätta sig och träffa så mycket folk som möjligt för att barnen ska få social stimulans. Det räcker inte att sitta hemma då

• kiwi81

Ickesanicke, ja det är det jag är lite orolig för.. just stressen på morgonen!

När lillebror kom fick storebror gå på dagis 25 timmar fördelat på 4 dagar. Så det blev ju i princip 4 heldagar. Då var det oxå stressigt på morgonen (dagispersonalen var väldigt noga med att man passade tiderna för pedagogikens skull...) Och just som man ammat den lilla, gett frukost till den stora och fått på båda kläder och overaller så var det någon som hade bajsat (i början hade båda blöja). Och då var det bara att ta av dem overallerna (så att inte den ena var tvungen att vänta i overall och bli alldeles för varm), byta blöja och sen fort på med overallerna och in i bilen innan något mer kom i vägen (lillkillen som jag ammade kräktes mycket). Och lika svårt var det att passa tiderna när jag skulle hämta, eftersom det kunde vara så att just när jag ville åka hemifrån, så ville lillkillen ammas...

Men det var ändå värt det, för då var det ju heldagar och då hann jag sova på dagen, medan lillkillen sov. Men nu kommer jag knappast att hinna det med så korta dagar. Och dessutom ett barn till med i bilden. Blir väl bara någon timme hemma innan det är dags att hämta och under den tiden kommer jag säkert behöva amma och inte kunna sova. Och sen kommer jag väl vara så slut och att jag inte kommer orka vara världens roligaste mamma på eftermiddagarna....

Dessutom har min 4-åring kommit in i en otroligt jobbig trots-ålder och någonstans undrar jag om det är för att det varit mycket förändringar på senaste tiden (med flytten och nya dagiset) och att det hela bottnar i en otrygghet. Kanske skulle han må bättre av att få vara hemma och få mer uppmärksamhet av oss föräldrar? 

• enbär

Mina stora var ganska nyligen fyllda 4 respektive 2 år när lillebror kom. Lillebror är nu 3 månader. Vi har barnen på kooperativ, så vi bestämmer själva vilka tider det ska vara. Efter en himla massa grubblande bestämde jag mig för 9-14 måndag till torsdag. Dock har vi ytterst sällan utnyttjat alla fyra dagarna, i snitt har det blivit 2-3 dagar eftersom vi haft besök av släktingar, träffat kompisar till mig som också har barn eller bestämt oss för egna heldagsaktiviteter

Jag tycker att 4-åringen behöver förskolan. Vi umgås inte regelbundet med andra som är hemma med barn i samma ålder och han behöver träffa andra barn i samma ålder för sin sociala utveckling. För honom är det också viktigt med kontinuitet i det sociala, dvs han behöver träffa samma barn regelbundet. Han är inte typen som går fram och börjar leka med främmande barn på lekplatsen. Han leker väldigt bra med lillebror och de har en enorm glädje av varandra, men jag tycker att han också behöver umgås med barn som är i hans ålder. Han vill också gärna träffa de andra "stora" barnen på förskolan.

2-åringen har ju inte alls samma behov av förskolan, men eftersom han var inskolad sen ett halvår och trivs bra fick han också fortsätta. Att ha lillebror hemma någon dag när storebror går på förskolan kändes inte som ett bra alternativ eftersom jag tror det blir rörigt för honom att vissa dagar bara följa med för att lämna.

Det är en viss stress att komma iväg på mornarna, men det funkar ganska bra. Pedagogerna är väldigt förstående och vi är flera föräldralediga som droppar in mellan 9.00 och 9.30, vilket känns bra. De dagar barnen är på förskolan uträttar jag ärenden och går en rask promenad vilket jag mår väldigt bra av. Lillebror sover väldigt bra i vagn men inte så bra hemma så jag räknar inte med att hinna med så mycket fixande hemma, men hinner jag med det är det en bonus. Annars umgås jag med lillen som ju blir mer och mer social nu.

De dagar jag har alla barnen hemma gör vi lite av varje. Där vi bor finns flera barnvänliga muséer där ett årskort kostar 50 kr så vi är där och leker en del. Går till biblioteket, går till lekplatser, gör utflykter osv. Bara en sån sak som att gå till ICA ett par kvarter bort kan vara en jättebra aktivitet. Lillen sover i vagnen medan de stora barnen traskar på, hittar pinnar, löv eller nåt annat att leka med, balanserar på nån liten mur, kör varsin liten kundvagn inne på affären osv. När jag ammar läser vi ibland saga, eller så leker de med varandra. Visst är vissa dagar mindre bra, men på det stora hela tycker jag det funkar väldigt bra att ha dem hemma alla tre de dagar jag har det.

Sammanfattningsvis funkar den här blandningen väldigt bra för oss.

• enbär

Kan tillägga att mina stora inte burit hem förkylningar. Lillen har varit lite snorig vid nåt tillfälle, men inget mer som tur är.

• kiwi81

Granit, ja det är ju lite bättre tider på förskolan ni har. Jag skulle tycka det var ett bra alternativ för oss om vi fick ha längre dagar (men färre), i stället för 8.30-12.00 må-tor. (Vi får inte välja själva). Tror du att du skulle hinna lämna l 8.30 och hämta kl 12, utan att det känns stressigt och att du känner att du får ut något utav tiden där emellan? Har lite svårt att föreställa mig hur det kommer att bli med tre barn, men mina barn kommer vara i precis dina barns ålder!

Våra barn har nyligen fått börja på nytt dagis (4 månader sedan) och äldsta pojken som ju mest är i behov av det sociala verkar inte trivas. Han vill inte dit på morgonen och vill snabbt därifrån när vi hämtar. Han pratar fortfarande om sitt gamla dagis och sina gamla dagiskompisar och säger att han vill byta tillbaka.   :´( Något jag naturligtvis tycker är jätte jobbigt, då det ju var mitt och makens beslut att flytta och sonen fick inget val. (Gamla dagiset ville han till även när det var ledigt och han ville aldrig följa med hem vid hämtning.)

Så därför tycker jag att det är svårt att veta vad som är bäst för honom nu. Han har även blivit väldigt arg och jätte känslig för förändringar hemma och jag tycker inte alls att han verkar må bra. Men ibland pratar han glatt om alla kompisar på nya förskolan och igår (söndag) ville han gärna till dagis trots att det var stängt.. Jag vet inte om det hela rör sig om en normal och sund 4-årstrots-ålder, eller om han faktiskt inte trivs på dagis....  

• enbär

Ja, dina tider är ju klart sämre än mina. Fördel dock att du får ha dem där till 12, för då äter de väl lunch på förskolan? I vår grannkommun är det 8.30 -11.30 mån-fre som gäller, och då måste man dessutom få hem hungriga barn och ha lunchen förberedd så att det går snabbt att börja äta när man kommer hem.

För mig är det viktigaste skälet att ha förskola 4-åringens sociala utveckling och att han verkligen vill till förskolan några dagar i veckan, så av det skälet hade jag absolut haft kvar deras platser även om vi fått dina tider.

8.30 hade inneburit mera stress på mornarna för oss (nu brukar vi vara där ungefär 9.15 även om jag siktar på 9.00). Jag hade fått försöka komma i säng tidigare vilket känns trist för de där timmarna på kvällen när alla barnen sover är jätteviktiga för mig, då hinner jag fixa allt från att betala räkningar till att skriva julkort och pusta ut lite (vissa kvällar vägrar bebisen sova så då blir det ingen egentid alls). Dessutom hade jag nog fått väcka de stora barnen, vilket inte känns så kul. Det känns okej att väcka dem när man ska till jobbet, men inte kul när man själv "bara" ska vara hemma. Men det hade väl fixat sig.

Vi promenerar till dagis (lillen i vagn, 2-åringen på ståbräda och 4-åringen går för egen maskin). Om jag går själv i rask takt tar det 10 minuter, men om med barnen tar det egentligen 30 minuter utan stress. Vi har bland annat ett par trappor som vi ska ta oss upp för där det kan strula lite, och så vill 2-åringen gå själv ibland. Har man inte bråttom är det ju bara trevligt, men det är trist när man känner sig stressad. Alltså, var förskolan ligger och hur man tar sig dit påverkar ju också.

Det hade helt klart blivit svårare att få saker uträttade om jag skulle hämta kl 12. Idag var jag t ex på stan och fixade saker inför jul (åker kollektivt så jag behöver inte lasta in och ut ur bil, lillen sover oavbrutet i vagnen). Jag var i och för sig hemma i god tid till kl 12, men sen behöver ju lillen äta, byta blöja, vara vaken ett tag innan han hamnar i vagnen igen för att gå och hämta, och det hade ju varit svårare att hinna med.

Jag tror att om jag hade dina tider så skulle jag fokusera helt på att jag gjorde det för 4-åringens skull och inte förvänta mig att jag skulle få ut något av tiden för egen del. Hade jag vissa dagar hunnit med något skulle jag sett det som en bonus. Men en promenad eller en snabb sväng ner till stan för att uträtta ett ärende skulle jag väl hinna med (typ byta ett par byxor man köpt i fel storlek men inte dessutom hinna med några saker till). För som sagt var tror jag inte det hade varit bra för min 4-åring att bara umgås med 2åringen. Men detta är min situation, det är ju väldigt individuellt från familj till familj. Sen förändras ju saker i och med att bebisen blir äldre. Han kommer ju att sova mindre när han blir äldre t ex.

Jättesvårt att veta vad din 4-åring egentligen tycker om nya förskolan. Vi bytte till nuvarande förskola efter sommaren då storebror fyllde 3 och det gick bra. Han verkade ganska snabbt acceptera att han hade ett nytt dagis, men precis i början pratade han ibland om att han ville gå till gamla dagiset.

Om jag var som du tror jag jag skulle ta det lite som det kommer. Ha alla barnen hemma till att börja med. Våra var hemma under "pappaveckorna" men var sen inställda på att gå till förskolan. Testa hur det funkar att ta dem till förskolan om du tror att det är bra för de stora barnen. Visar det sig att det inte blir bra kan du ju bara säga upp platsen efter att de fått känna på hemmalivet ett tag och inte visar att de faktiskt vill till förskolan.

Lycka till!

• lövet2

När tredje barnet föddes, så var syskonen 2 resp 4 år. Det var liksom inga problem alls. De större byggde lego och tågjärnväg, de körde bilar och grälade i bland. Mest lekte de bara! Jag å min sida fanns inom synhåll med babyn och antingen ammade, bytte blöja eller pysslade på med annat.
    Jag åkte inte och handlade själv med alla tre från början, utan det fixade vi när maken kom från jobbet. Däremot tog vi korta - mycket korta - promenader. Mest runt kvarteret, för jag hade liggvagn åt babyn och de större fick gå. Annars lekte de i snön (trean föddes på hösten) medan babyn sov i vagnen. Framåt våren tinade sandlådan fram, och så hade vi en lekpark nära till också. Öppen Förskola 2 ggr/vecka förstås!

• kiwi81

Granit, tack för alla kloka ord och tips! Tänker också att det nog är klokast att prova på dagis, men blir det bara stressigt, så kanske det får bli hemma och mycket öppna förskolan och försöka lära känna barnen i området...

• enbär
    lövet2 skrev 2011-12-19 21:49:59 följande:
    När tredje barnet föddes, så var syskonen 2 resp 4 år. Det var liksom inga problem alls. De större byggde lego och tågjärnväg, de körde bilar och grälade i bland. Mest lekte de bara! Jag å min sida fanns inom synhåll med babyn och antingen ammade, bytte blöja eller pysslade på med annat.
    Jag åkte inte och handlade själv med alla tre från början, utan det fixade vi när maken kom från jobbet. Däremot tog vi korta - mycket korta - promenader. Mest runt kvarteret, för jag hade liggvagn åt babyn och de större fick gå. Annars lekte de i snön (trean föddes på hösten) medan babyn sov i vagnen. Framåt våren tinade sandlådan fram, och så hade vi en lekpark nära till också. Öppen Förskola 2 ggr/vecka förstås!
    Kan tillägga att hade det funnits bra Öppen förskola här hade det absolut kunnat vara ett alternativ. På öppna förskolan här är det dock inga större barn så 4-åringen får ändå inte ut något socialt av det. Alla verkar ha de äldre barnen på dagis. Dock ska vi förhoppningsvis börja på rytmik i en syskongrupp efter jul, vilket jag ser fram emot. Vi gick på det när 2-åringen var bebis och det var jättebra.
  • kiwi81

Björnbäret, berätta gärna lite mer när du får en stund över!  

• Svärdlilja

Barnen är sjuka, men jag lovar att berätta ngn dag!

Skall prova om jag hinner mellan varven...

Mina barn när födda okt 2006, mars 2008 och juni 2010. Jag har varit hemma med dem sedan första föddes, hon började dagis förra hösten, mellanbarnet började nu i höstas. Dock har jag haft dem hemma väldigt mycket eftersom de går allmän förskola. Jag lämnar aldrig när det går magsjuka med mera. Man kan i princip säga att de är hemma fortfarande trots att äldsta är fem.

Jag brukar ge dem frukost, de tittar lite (ytterst lite på bolibompa) sedan går vi ut och leker. Promenad, lekplats med kompisar eller själva. In äter lunch, lilla sover middag, de andra spelar jag spel med eller leker de själva, pysslar. Mellanmål när minsta vaknar och sedan går vi ut i gen. Vi har byggt en koja i skogen där är vi mycket, äter mellanmål eller lunch (köpte spritkök) där ute, tar med en bok och läser där. Barnen leker bra när vi är där, pysslar på, lagar mat, bygger lite. Sedan går vi in och fixar middagen. När sambon kommer hem äter vi och ev tar en liten promenad eller delar upp oss så att de får egentid.

Det var enklare när lilla var yngre. Då sov han alltid ute i vagnen på sin för och eftermiddagsvila, nu kan det ändå vara så att han är lite grinig när vi är ute, så det blir lite kortare stunder.

Den här hösten har allt skitit sig, jag är reumatiker och har fått en inflammation i foten så jag har inte kunnat gå sedan i juli. Mi9na sambo eller ngn annan har vabbat och det har inte varit så bra som vi hade det innan. Jag har ätit cellgifter eller haft planerade ingrepp som har krävt att jag har varit frisk så på dagis har vi inte vågat lämna, det har även varit lite svårt att leka med andra barn som ofta är sjuka. Andra som har varit här har har inte orkat gå ut lika mycket som jag så tillvaron har varit minst sagt kaotisk...

Jag tror rutiner är det viktigaste. Inte för mycket dator eller tv-tittande. Låt barnen vara med vid städning och matlagning, de tycker det är jätteroligt och det känner sig behövda!

Jag tror man får en så mycket bättre relation när barnen är hemma och man slipper framför allt en massa sjukdomar. Vi har varit i princip friska hela hösten, och se nu efter tre dagar på dagis har vi en med scharlakansfeber... 

Svar på tråden Någon som varit hemma med 3 barn (ca nyfödd, 2- och 4-åring)?