Någon som varit hemma med 3 barn (ca nyfödd, 2- och 4-åring)?
Hej!
Jag är gravid med tredje barnet och mina pojkar kommer precis hinna fylla 4 resp 2 år när trean kommer. I vår kommun har de rätt till 15 timmar på dagis (8.30-12.00, 4 dagar i veckan) när bebisen kommer. Nu funderar jag på att i stället låta dem vara hemma med mig när bebisen kommer. Känner att det kanske bara blir stressigt för oss alla att passa dagistiderna. Men samtidigt vet jag inte om jag kommer ha den ork som krävs att stimulera och underhålla pojkarna (mina barn har båda tyckt om att amma hela nätterna, så blir väl samma nu med tredje).
Finns det någon här som varit hemma med 3 barn i liknande ålder och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur ser en typisk dag ut för er? Tycker ni att det funkar bra? Orkar ni med? Vad hittar ni på om dagarna som funkar med barn mellan 0 och 4 år?
För att komplicera det hela ytterligare så var inte den här bebisen planerad (men ack så älskad och välkommen ändå!) Så när jag blev gravid hade vi precis flyttat till andra sidan landet och barnen (då 1,5 resp 3,5 år gamla) hade precis skolats in på nytt dagis. Jag har alltså inte hunnit lära känna andra föräldrar i området och barnens umgängeskrets är just dagis-barnen. Och nu funderar jag på om det är fel att "tvinga" barnen sluta på dagis, när de precis vant sig vid det nya huset/ det nya dagiset etc... Blir det för mycket förändringar på kort tid för dem??
Hur som helst emottar jag tacksamt alla kommentarer, åsikter och tips för jag känner mig väldigt osäker på vad som är bäst för pojkarna!!