• solista

spar ni till era barn?

Jag är ensamstående förälder till tre tonåringar. Jag spar på fonder åt alla barn sen ett antal år. Det börjar bli en hel del pengar o om 1 år fyller första barnet 18. Han kommer då att ha ca. 50 000 kr på banken i olika fonder. När han blir myndig kommer han att få fri tillgång till dessa pengar. Det är en ansvarstagande gosse som är mycket klok. Jag är inte rädd för att han ska supa upp pengarna eller missbruka dem på nåt vis. Ändå undrar jag om andra föräldrar har liknande upplägg? Har ni i så fall förbehåll vad ni vill att pengarna ska gå till? Vad iså fall?
    Juridiskt kan man inte kräva att pengarna ska gå till något speciellt, det vet jag, men man kan ju ha en överenskommelse med barnet o önska att det ska använda pengarna klokt.
    Alla barn kommer att få körkort så det här är utöver.
    Berätta hur ni gör med barnens sparande när det går emot vuxna fast ändå fortfarande tonåringar som ska ta över en ganska stor summa pengar.

• Svar på tråden spar ni till era barn?
  • Tallen

Vi sparar barnbidraget varje månad till vår son och tanken är att det skall finansiera hans universitetsstudier senare i livet så att han inte behöver ta CSN lån.

• Cogito ergo sum

Vi sparar varje månad på två konton..ena är även där familj sätter in pengar till sonen och andra sparar vi själva. Tanken är väl hjälp till bostad och  studier.

• sys

Dottern får in hundra kronor på ett vanligt konto varje månad sedan hon var några månader. Håller tummarna på att de kan gå till något vettigt. Den dagen jag jobbar igen (studerat sedan hon föddes), så hoppas jag kunna spara undan barnbidraget också, blir nog dock på annat konto som jag kan vara med och "bestämma" över, så att det inte går till "fel" saker.

Försöker spara till mig(/oss) också, men inte alltid lika lätt. Tanken som räknas! :D

we begin our lives when we die
  • Cogito ergo sum
    sys skrev 2011-12-13 15:26:39 följande:
    Dottern får in hundra kronor på ett vanligt konto varje månad sedan hon var några månader. Håller tummarna på att de kan gå till något vettigt. Den dagen jag jobbar igen (studerat sedan hon föddes), så hoppas jag kunna spara undan barnbidraget också, blir nog dock på annat konto som jag kan vara med och "bestämma" över, så att det inte går till "fel" saker.

Försöker spara till mig(/oss) också, men inte alltid lika lätt. Tanken som räknas! :D
  • solista

någon som står inför faktum snart att barnet fyller 18? Vet barnet om sitt sparande? Pratar ni med ara barn om vad pengarna ska gå till? Om inte barnet vill gå högskola då? Ifall man nu tänkt att pengarna ska gå till det....

• Maskot

Vår son är nu 20 år och vi har genomgått detta får 2 år sedan.

Vi sparade på 2 olika konton. Ett vanligt sparkonto, som han under dessa två år har använt. Han har köpt bil, rest och haft som startsumma när han flyttade hemifrån. Det andra kontot kommer han inte åt lika lätt. Det är låst i fonder och som jag förstår ligger det en spärr som gör att de inte går att ta ut. Jag tror att både han och vi har tyckt att det varit bra att det är så. Han säger att han vill ha dessa pengar till insats, den dag han ska köpa lägenhet.

Han har kompisar som har förbrukat allt sparkapital på krogen, och det är ju jättetråkigt. Gissar att det inte var tänkt att denna stora summa skulle förbrukas på nägra månader som 18-åring.    

• Topcom
    solista skrev 2011-12-18 10:47:37 följande:
    någon som står inför faktum snart att barnet fyller 18? Vet barnet om sitt sparande? Pratar ni med ara barn om vad pengarna ska gå till? Om inte barnet vill gå högskola då? Ifall man nu tänkt att pengarna ska gå till det....

Tror knappast det är något problem att hitta fler ställen där pengarna passar bra om de inte går till  högskolestudier. Början till en lägenhet? en bil?
  • Isalel

Nu är våra långt ifrån 18 men vi har ett kapitalförsäkringssparande som står på oss, så vi sparat till alla barnen på ett och samma konto sp det inte blir orättvist med olika förluster/vinster! Tanken är sedan att dom pengarna ska delas ut vid behov, har också ett privat spar som dom själva kommer förfoga över. Så lite nytta och lite nöje ;)

• Majsan70

Till mina tonåringar har farfar sparat en lagom stor summa åt dem. Den får de fri tillgång till på 18 års dagen. Ja sonen fyller ju snart 20 o harredan fått tillgång till sina pengar.

Till min 8 åring sparar både jag o min man o även hon kommer få fri tillgång till sina pengar vid 18. Sj'lvklart pratar vi med barnen om att pengarna finns där samt att de är till för dem att göra vad de vill med.  Sonen har för övrigt hälften av sitt kapital kvar.

• Coriander

Till barnet som födds om ett par månader har vi tänkt ha två konton - ett konto dit barnbidraget går och ett sparkonto där vi ska lägga in 500kr/månad. Vi vill inte lägga in i några fonder, aktier eller liknande, då anser att det är alldeles för osäkert just nu. Jag har sett många av mina kompisar förlora stora pengar på just fonder och aktier de senaste åren. Istället ligger sparpengarna på ett låst sparkonto med bra ränta. Pengar hon får av släkt å vänner ska också gå till sparkontot. 

Vi räknar med att när hon väl fyller 18 ska hon ha runt 150 000 på sitt sparkonto. Vi har redan idag ett sparkonto till henne där vi har sparat ungefär 20 000kr de senaste månaderna, men de pengar kommer nog användas till saker hon behöver de första åren. 

• Litenbebis

Mina föräldrar sparade i fonder åt oss tre barn sedn vi föddes. Vi har 2 olika fonder hos 2 olika banker. Min stora syster la dom pengarna på sitt bröllop och sin bröllopsresa, lillasyster har inte fyllt 18år än. Jag la mina pengar på insats i en bostadsrätt. Tror jag hade totalt 120 000. Är evigt tacksam för att dom sparade åt oss då de är omöjligt att få hyreslägenhet här. Kommer göra likadant för mitt barn!

• La Lola

Nä, sparar inget.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rikard 925

Vi har två sparkonton, ett som skall gå till ett körkort när han fyller 18 (100:-/mån sen födseln=21600:- vilket borde räcka), sen ett som ska vara startkapital när han flyttar hemifrån (möbler, insats etc). Där sätter vi in 300:- varje månad och lite extra då och då som vid födelsedagar osv..

• Studentpappa

Vi sparar till vår dotter och hon kommer antagligen inte få tillgång till pengarna vid 18. Utan de ska förhoppningsvis gå till ett bostadsköp. Det är antagligen förmånligare att vara lägre belånad på sin bostad än att ta CSN-lån, vilket det förhoppningsvis fortfarande är låg ränta på. 

Allt är dock öppet för förändringar beroende på omständigheter. Vi spar i aktier, fonder och fasträntekonton.  

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
Svar på tråden spar ni till era barn?