• CrashNburn

nakenhet - hjälp?

hej alla!

Vet inte om jag postar detta i rätt forum egentligen, för det gäller lite yngre barn än tonåringar, men jag tänker att ni alla här ju har 'gått igenom' det min fråga gäller, så... Ok, så min fråga då:

När slutade ni att gå runt/visa er nakna för era barn? Jag tänker då främst mamma kontra son och pappa kontra dotter; mamma/dotter och pappa/son är ju inte konstigare än situationen i omklädningsrummet på badet/gymet etc.

Hade blivit jättetacksam om nån (eller så många som möjligt så klart!) hade velat svara!!!

TACK

/CrashNburn 

• Svar på tråden nakenhet - hjälp?
  • Never ending story

jag har haft den diskutionen med min man nu, för ja tycker de e dags o klä på sig, hans 8åriga dotter är väääldigt nyfiken på pappas könsdelar o ja tycker de e lite halv äckligt så ja vill inte att han springer med snorren i vädret i hennes närhet längre

• Frontline

sover bara naken och då lär vi fortsätta med även om barnen är i övre tonåren, springer inte omkring i hemmet naken precis..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Never ending story
    Frontline skrev 2011-12-08 12:39:44 följande:
    sover bara naken och då lär vi fortsätta med även om barnen är i övre tonåren, springer inte omkring i hemmet naken precis..
  • IsDimma

Jag har själv inga barn men jag kan väl svara ur ett barns perspektiv. Mina föräldrar (både pappa och mamma) har aldrig slutat. Jag (tjej) har heller aldrig tyckt att det varit konstigt eller så, det bara var så hemma att pappa och mamma sover nakna, går fram och tillbaka från badrummet nakna samt badar nakna både hemma i älven och i sjön vid sommarstugan. När vi var tonåringar (har en två år yngre bror) så började vi skyla oss själva. Det gjorde jag tills jag var runt 23-24 år, nu kan jag återigen tex byta om i deras närvaro. Min bror, idag 24 år, gör det fortfarande inte. 
    Jag ser ingen anledning till varför föräldrar ska sätta på sig kläder i dom situationer som jag precis nämnt här ovan om barnen inte yttryckligen visar eller talar om att det behövs.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • partiskt
    Never ending story skrev 2011-12-08 12:36:56 följande:
    jag har haft den diskutionen med min man nu, för ja tycker de e dags o klä på sig, hans 8åriga dotter är väääldigt nyfiken på pappas könsdelar o ja tycker de e lite halv äckligt så ja vill inte att han springer med snorren i vädret i hennes närhet längre

Ja men förbjud det för guds skull. Annars kanske ungen drabbas av en naturlig kroppsuppfattning
    Du får inte använda order neger på FL
  • CrashNburn

Oj vad många svar så snabbt! TACK!! Nä, jag menade inte precis att vi springer runt nakna hela tiden, men precis så som Aff skriver, att man byter om utan att 'gömma sig', eller går till o från duschen etc.

Jag tycker det är jättesvårt att avgöra, för å ena sidan tänker jag precis som Partiskt - varför skulle det vara nåt 'fult' och - framför allt - varför ska man ge ungarna intrycket att det är nåt fult med nakenhet??? Men samtidigt... äsch - jag vet inte... men fler tankar mottages med stor tacksamhet!!! :)

/CnB 

• Never ending story
    partiskt skrev 2011-12-08 14:02:26 följande:
    Ja men förbjud det för guds skull. Annars kanske ungen drabbas av en naturlig kroppsuppfattning
    ingen risk med den h**a till mamma hon har ;)
  • Krampen

So !!!! är min spontana reaktion !!Förvånad

• Waldo

Vi har inte slutat än och dottern är snart 17

Kan inte se någon mening med att smussla och dölja våra kroppar

• dukat
    Waldo skrev 2011-12-09 13:34:47 följande:
    Vi har inte slutat än och dottern är snart 17

Kan inte se någon mening med att smussla och dölja våra kroppar
    håller med till 100%
  • ewiwa

Jag har barn i åldrar från 5 till 21 år. Har märkt att det under mina år som förälder finns en liten svängning i inställning till nakenhet som bekymrar mig lite. Nakenhet inom familjen är naturligt, praktiskt och hjälper i bästa fall barnen till en vettig kroppsuppfattning. Det finns som jag ser det inte någon anledning att dölja sin nakenhet i till exempel badrum eller sovrum.

Idag verkar det finnas en sexualisering av barns sunda nyfikenhet. Använd istället nyfikenheten till att ge barnen en bra start på en enklare inställning till deras kroppar. 

• Bollen2

När jag var mindre bastade vi alltid tillsammans hela familjen.. Nakna. Det var inget konstigt med det. Man insåg ju att pappa hade snopp och mamma inte.. Sen var det väl inte mer med det.. Var ju mer när man själv inte ville vara nakna inför dem som man slutade med det.. Barn är väl nyfikna på hur olika man ser ut, det är väl inget att dölja.

Sen att man springer runt naken i hemmet är en annan sak, det tycker jag inte man ska göra. Eller som vissa, lagar mat och så nakna, nej där går gränsen. Brukar man sova naken på natten och barnet vill komma in och gosa på morgonen bör man troligen ta på dig något..

• Seroster

Jag är utflyttad sen länge, men morsan går fortfarande näck mellan duschen och sitt rum när man är på besök.
    Är det så konstigt egentligen? Jag är ju faktiskt en av de få som har sett hennes bäver från insidan, så att säga ;P

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Winterfell

Jag kommer aldrig att sluta vara naken i mitt eget hem och i min familj är nakenhet någonting naturligt. 

Barn är nyfikna och det är naturligt, gör det inte till en större sak än det är.

Never ending story skrev 2011-12-08 12:36:56 följande:
    Men gud, vilken unge är INTE intresserad av hur vuxna ser ut? 
Svar på tråden nakenhet - hjälp?