• Galadriel

Vi ska flytta till Köln!

Vi ska flytta till Tyskland. Min sambo har fått ett superbra jobb i Köln, en chans han bara inte får missa. Vi åker i juni eller juli nästa år. Tankarna snurrar runt i huvudet på mig. Det ska bli jättespännande, det är min första känsla. Har redan påbörjat kvällskurs i tyska, för det har jag inte tidigare läst. Men sedan kommer också lite oro - hur klarar man vardagen med två små barn där? Hur ensam kommer man att känna sig? Jag ska vara mammaledig med våra pojkar som vid flytten kommer att vara 4 och 2 år gamla och vi ska stanna i 2-3 år.

Jag undrar, ni som har flyttat till Köln eller någon annan stad i Tyskland:

* Hur upplevde ni flytten, var det en knepig omställning? Vad var svårast resp. roligast?
    * Om ni var hemma med barnen - har ni några tips på var man kan träffa andra föräldrar och barn (förutom i lekparker)? Vill inte att mina barn ska bli isolerade med mig, så att säga.
    * Har ni några tips angående barnomsorg? Har ni haft era svensktalande barn i tysk förskola och hur gick det i sådana fall? Hur dyrt är det?

Jag har så många frågor, men vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Ska ta kontakt med föreningen Svenskar i Köln när det närmar sig. Vore toppen att få lite hjälp på traven!

Kram                  

• Svar på tråden Vi ska flytta till Köln!
  • knisse

tjing jag bor i frankfurt am main. bor i tyskland sen över 10 ar.
    köln är en jätte trevlig stad! har man barn är det ganska lätt att lära känna andra.
    det finns mängder med aktiviteter för barn allt fran sport till musik och oftast är en förälder närvarande under den aktiviteten och man lär känna folk ganska fort!

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Kina79

jag bodde i Tyskland ( I närheten av Dûsseldorf) när jag var barn.

Vi syskon var 12, 20 resp 4 när vi flyttade dit.
    Vi gick alla i tysk skola resp Kindergarten och lärde oss språket otroligt snabbt. Min lillasyster gick halva dagar om jag minns rätt.

Fråga på om det är något jag kan hjälpa dig med  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Vi ska flytta till Köln!