Vi ska flytta till Köln!
Vi ska flytta till Tyskland. Min sambo har fått ett superbra jobb i Köln, en chans han bara inte får missa. Vi åker i juni eller juli nästa år. Tankarna snurrar runt i huvudet på mig. Det ska bli jättespännande, det är min första känsla. Har redan påbörjat kvällskurs i tyska, för det har jag inte tidigare läst. Men sedan kommer också lite oro - hur klarar man vardagen med två små barn där? Hur ensam kommer man att känna sig? Jag ska vara mammaledig med våra pojkar som vid flytten kommer att vara 4 och 2 år gamla och vi ska stanna i 2-3 år.
Jag undrar, ni som har flyttat till Köln eller någon annan stad i Tyskland:
* Hur upplevde ni flytten, var det en knepig omställning? Vad var svårast resp. roligast?
* Om ni var hemma med barnen - har ni några tips på var man kan träffa andra föräldrar och barn (förutom i lekparker)? Vill inte att mina barn ska bli isolerade med mig, så att säga.
* Har ni några tips angående barnomsorg? Har ni haft era svensktalande barn i tysk förskola och hur gick det i sådana fall? Hur dyrt är det?
Jag har så många frågor, men vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Ska ta kontakt med föreningen Svenskar i Köln när det närmar sig. Vore toppen att få lite hjälp på traven!
Kram