• lochnezz mamma

frågor till er med prematur barn

va hade ni velat ha för information o stöd i anslutning till erat barns födelse o vården på neonatal avdelningen ?

• Svar på tråden frågor till er med prematur barn
  • Muslimska mamman

Jag fick all info och allt stöd jag behövde. Men jag har ju förstått att alla inte varit lika lyckligt lottade som jag i det. Men jag fick barn när det inte var "rusningstrafik" på förlossningen, ändå med akut kejsarsnitt och inte planerat.

Muslim är bara förnamnet!
  • Miranda78

Det jag saknat var en föräldragrupp, där man kunde sitta ner och prata med de andra Neo föräldrarna, det blir ju gärna att alla sitter inne på sitt rum.... Hade också varit bra om man bjöd in några föräldrar som blivit utskrivna eller åkt hem med hemsjukvård så att de kunde berätta hur det går och hur det funkar att komma hem.

• Katarina76

Jag hade velat veta att efter man blir utskriven så kan man må ännu sämre som förälder, eftersom man har obearbetade upplevelser som kommer ikapp.
    När man sedan träffar föräldrar med fullgångna barn kan man bli så avundsjuk på att de inte fattar hur lyckligt lottade de är. Dessa känslor är något man får jobba med när man kommer hem, men en förvarning om det hade varit bra.

• Snäll mamma

jag hade velat ha kurator /psykolog samtal i god tid och inte bli erbjuden det efter flera flera dagar som jag tackade nej till för att jag var så förbannad att detta inte sattes in i godtid, nu när jag tänker efter måste jag ha haft en stark psyke som kunde klara av situationen.
    Min son föddes v 23+4, 687 gr, vistades 4 månader på sjukhus

• Annika 197

Hej , har fött två underbara barn, år95 och år 03. För 16år sedan saknade jag mer info från andra föräldrar . Det fanns en föräldrar grupp som skulle komma på torsdagar men kom nästan aldrig. Sen fick jag erbjudande om en kontakt med en förälder  genom psykologen men jag ringde aldrig.
    När min son föddes 8år senare behandlades jag väldigt knasigt, ett ordentligt läkarsamtal på 9veckor, motvationen var  jag hade varit med förr :( samt jag tog hand om min son nästan själv, dom tog ju hand om honom när jag inte var där. Dom föddes i v 25 och 26.
    Nu när åren gått så skulle jag vilja att dom som skulle vilja ha en mer stöd person, skulle få det. Jag tycker alla skulle bli erbjuden en sån kontakt från psykologen. Och dom i sin tur kanske skulle kunna bli kontakt personer efter några år. 
    Prematurförening finns dom skulle också kunna förmedla stödpersoner. Kanske några av er skulle vilja starta något sådant??

Jag skulle kunna vara en stödperson, skulle du/ni kunna? 

mvh Annika

• prematurpappan

Hej!

Vi fick en flicka i 24+5 för ett år sedan.
    Jag tyckte vi fick fin uppbackning på sjukhuset, men när vi var redo att lämna gick vi med i
    Föräldraföreningen för prematurfödda barn  (Stockholm och Uppsala)
    Det finns två ytterligare föräldraföreningar. En i Helsingborg och en i Göteborg.
    Vi tycker att det har varit guld värt. 
    Man kan vara medlem även om man bor någon annanstans i landet. 
    Gå in på www.prematur.nu 

Mvh

Kalle
    prematurpappan.blogspot.com 

• Lilla W

Nu kom ju inte vår son så mycket förtidigt, v 35+1, och mådde bra från start och behövde inte vara på neo. Men jag hade såklart många tankar om hur och om detta skulle påverka honom. Oron för att han alltid skulle vara mindre än andra, sen, sjuk? Vi visste ju inte då att han skulle komma ikapp så fort. Vi var tagna på sängen av hans blixtvisit och visste inte så mycket om prematurfödslar, så hänvisning till nån föräldragrupp hade varit super. Har märkt i efterhand hur exalterad jag blir när jag träffar på andra föräldrar med liknande upplevelser. Annars fick vi jättebra stöd på BB (östra i göteborg) och på bvc.

• Lilla W

Tack Karl113, jättebra tips!

Lycka till själva! Vår lille är oxå snart ett år och mår toppen!

Ha det gott!

Svar på tråden frågor till er med prematur barn