• Ester03

Hur enklast göra gravtest i Stockholm?

Hej,

För att göra ett graviditetstest (ett blodprov för att mäta HCG, inte snabbprov med urin hemma) så har jag förstått att man först måste boka ett läkarbesök, sedan ta sig till ett laboratorium för att ta blodprov, och sedan boka en läkartid igen för att få svaret. 

Jag är listad hos en husläkare på en vårdcentral på Kungsholmen och det är nog mycket liten chans att jag får en tid hos henne på rätt dag (21/12 alltså bara några dagar innan jul och jag är dessutom i Stockholm endast den dagen). Ringde dit idag och de svarade inte ens fast det var telefontid.

Vet ni om det finns något enklare sätt som inte kräver tre besök? Jag kommer tillbaka till Stockholm 2/1 och jag vill helst inte vänta ända till dess med svaret. Tror ni att det är bättre att försöka boka tid hos en gynekolog? När det gäller allmänläkare så måste man gå till den man är listad hos tror jag.

Tacksam för tips! 

• Svar på tråden Hur enklast göra gravtest i Stockholm?
  • BollanB

Jag har bokat tid hos min gynmottagning för blodprov. En sköterska tar blodprovet som skickas till ett lab och resultatet får jag på telefon.

• Ester03
    BollanB skrev 2011-12-06 21:43:34 följande:
    Jag har bokat tid hos min gynmottagning för blodprov. En sköterska tar blodprovet som skickas till ett lab och resultatet får jag på telefon.

Det låter bra, men måste man vara listad/inskriven eller kan man boka tid hos vilken gynmottagning som helst?

• BollanB

Om du inte har du inte ngn gyn som du går hos får du nog ringa runt och fråga. Vem skrev ut mediciner åt dig? Jag bor i Ggb så jag kan inte tipsa om gynekologer i Sthlm som är vänligt sinnade mot fertilitetsflyktingar, (alla är INTE det) men det finns så många andra här från Sthlm så någon har säkert ett tips.

• BollanB

Kanske en privat IVF-klinik kan hjälpa dig? Jag har fått hjälp av Fertiltetscentrum, de finns ju i Sthlm också.
    Ring och fråga, böna och be om det behövs.

• Ester03

Jag har tillbringat min föräldraledighet i Belgien, så jag har hämtat ut medicinerna på apoteket här med hjälp av recept direkt från IVF-kliniken i Spanien. Hela graviditeten tillbringade jag i Sverige, men så länge man inte har problem träffar man ju bara barnmorskor i Sverige. Sedan fick jag problem och hamnade på sjukhus i några månader och träffade många gynekologer, men alltså inte på en öppen mottagning utan en vårdavdelning. Tidigare har jag endast tagit cellprov och då har jag gått dit jag blivit kallad. Det är några år sen sist så jag minns inte var det var.

Jag ska ringa runt imorgon. Är det någon som har tips på en bra gynmottagning i centrala Stockholm? 

• villsågärna38
    Ester03 skrev 2011-12-07 18:37:04 följande:
    Jag har tillbringat min föräldraledighet i Belgien, så jag har hämtat ut medicinerna på apoteket här med hjälp av recept direkt från IVF-kliniken i Spanien. Hela graviditeten tillbringade jag i Sverige, men så länge man inte har problem träffar man ju bara barnmorskor i Sverige. Sedan fick jag problem och hamnade på sjukhus i några månader och träffade många gynekologer, men alltså inte på en öppen mottagning utan en vårdavdelning. Tidigare har jag endast tagit cellprov och då har jag gått dit jag blivit kallad. Det är några år sen sist så jag minns inte var det var.

Jag ska ringa runt imorgon. Är det någon som har tips på en bra gynmottagning i centrala Stockholm? 
    Testa med Mama Mia, de har jättebra gynekologer. Kram
  • Ester03

Tack för tips om Mama Mia. Tyvärr har de som de flesta endast telefonsvarare. Man kan lämna sitt nummer och bli uppringd, men efter mobilstölden har jag inget svenskt nummer att uppge just nu, endast belgiskt. Jag har nu suttit i telefonkö i fyra timmar till alla tänkbara gynmottagningar i Stockholm. Antingen har de julstängt redan 21/12, eller så tar de inte emot nya patienter, eller så vill de över huvud taget inte befatta sig med personer som gjort IVF utomlands. En barnmorska jag pratade med sa att det är så överlag. Jag ger upp nu. Det verkar vara hopplöst att få en remiss för att ta blodprov i Stockholm trots att jag är skriven där sedan över två år.

Svar på tråden Hur enklast göra gravtest i Stockholm?