Fiina skrev 2011-12-05 18:17:43 följande:
Huxflux: VIll du skriva receptet på hur du gör din katrinplommonpure och päron och aprikospure?
=)
Apselut, det är skitlätt. :)
Katrinplommonpuré: skölj katrinplommonen och tryck lätt på dem för att vara säker på att det inte är någon kärna var i. Jag brukar väga dem för att veta hur mycket vatten jag ska ta, för 50g katrinplommon (de är väldigt olika stora så det är svårt att uppskatta vad de väger) tar du ca 0,5dl (50g) vatten. Koka dem i ungefär 7 minuter och gör en slät pure med t.ex. stavmixer. Har du ingen köksvåg så kan du mosa till plommonen först och tillsätta vatten sen tills det blir en lagom konsistens (som tjock yoghurt typ). Jag brukar ta vattnet från kokningen eftersom man ändå sköljer dem innan.
Päron- och aprikospurén tror jag du får vänta lite med, vet inte när man "får" börja ge den. Plommon fick man ge från 8 veckor enligt vår BVC-tant. Sen kanske man inte ska ge allt genast på samma dag, eftersom allt är laxerande.
Här är iaf receptet:
Två mogna päron. Brukar bli ungefär 200g. Skölj, skala och ta bort kärnhus och trådarna i skaftet. Tärna i sockerbitsstora bitar. Koka i ungefär fem minuter (så de är mjuka, det beror på hur moget päronet är). Riktigt mogna päron kan man skrapa bort fruktköttet med sked och ge direkt. Kokar man päronet blir det inte brunt, men troligtvis försvinner lite näring.
Mosa det kokta päronet med mixer eller sil + sked eller gaffel.
100g torkade aprikoser. Aprikoserna ska ligga i blöt i några timmar. Jag brukar skölja dem noga och lägga dem i kallt vatten i 2-3 timmar i kylen. Sedan kokar man dem typ fem minuter, varefter man mosar dem med mixer. Man kan mosa dem med vitlökspress också, men det kan bli lite klumpigt så var noga med att få bort klumparna eftersom de kan sätta i halsen.
Sedan är det bara att blanda päronen och aprikoserna. Päronen innehåller så mycket vätska att man inte behöver tillsätta något vatten. Så! Pust