• Fiina

Bästa knepet mot hård mage pga ersättning

Ja som det står ovan så vill jag veta:

Ditt bästa knep mot hård mage när bebisen äter ersättning.

Skriv gärna sedan i tråden:
    *Vad eller vilka olika knep ni använde er av samt hur mycket ni gav per dag
    *Vilken ersättning bebisen åt
    *Hur gammal bebisen var när ni gav det

Vill helst veta vad som funkade bra på era 1-4 månaders bebisar

Tack =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa knepet mot hård mage pga ersättning
  • Kakmonster

Testade med 1 msk rapsolja/dag men det hände ingenting, förutom att man fick skaka flaskan hela tiden och det blev ändå äckelolja i slutet som han nästan spydde av. Nu kör vi 5-10 ml lactulos/dag och det funkar finfint. Hoppas duger fler svar för jag vill också höra vad andra tyckt varit bäst. Hejs!

• Fiina

Jag ger just nu 10 ml laktulos per dag till min 8 veckors bebbe (på inrådan av bvc-läkaren)
    Det hjälper inte... så ger nu Laktulosen och håller på att  prova rapsolja men han gillar det inte och jag har provat ge på både sked i flaskan. Ingen bra effekt ännu dag 3. Han får fortfarande kämpa och har ont.
    Skall nog prova katrinplommon.
    Röstar när jag testat fram vad som hjälper min lille, för något som hjälper hoppas jag hitta

• huxflux

Katrinplommonpuré är det enda som någonsin verkligen funkat på vår son. Han får dagligen 50-80 gram hemlagad katrinplommonpuré, varav hälften är vatten.

Messmör hände det absolut ingenting av, då fick han ändå fyra teskedar första dagen, sedan en per dag.

Vi gav lactulos under en period (tio dagar) samtidigt som katrinplommonpuré i början när vi introducerade fast mat men jag upplevde att päron- och aprikospuré (hemgjord) hade större effekt än lactulos så vi använde puré istället. Lactulosen skulle ha effekt efter 2-3 dagar enligt läkaren, men det tog nästan en vecka.

Nu får han även rapsolja i maten varje dag, kanske 3-4tsk om dagen då, men det är för fettets skull. Skadar i allafall inte.

Vi började med katrinplommon vid fyra månaders ålder, då åt han i övrigt enbart ersättning (NAN HA1), ungefär 1000ml per dag i snitt. Det andra började vi med vid fem månader när vi introducerade rotfrukter, gröt och sånt och han sket harpluttar. Nu är han åtta månader och vi ger fortfarande en liter ersättning per dag utöver fast mat.

• Fiina

Huxflux: VIll du skriva receptet på hur du gör din katrinplommonpure och päron och aprikospure?
    =)

• enilef
    Fiina skrev 2011-12-05 18:17:43 följande:
    Huxflux: VIll du skriva receptet på hur du gör din katrinplommonpure och päron och aprikospure?
    =)
    Apselut, det är skitlätt. :)
    Katrinplommonpuré: skölj katrinplommonen och tryck lätt på dem för att vara säker på att det inte är någon kärna var i. Jag brukar väga dem för att veta hur mycket vatten jag ska ta, för 50g katrinplommon (de är väldigt olika stora så det är svårt att uppskatta vad de väger) tar du ca 0,5dl (50g) vatten. Koka dem i ungefär 7 minuter och gör en slät pure med t.ex. stavmixer. Har du ingen köksvåg så kan du mosa till plommonen först och tillsätta vatten sen tills det blir en lagom konsistens (som tjock yoghurt typ). Jag brukar ta vattnet från kokningen eftersom man ändå sköljer dem innan.

Päron- och aprikospurén tror jag du får vänta lite med, vet inte när man "får" börja ge den. Plommon fick man ge från 8 veckor enligt vår BVC-tant. Sen kanske man inte ska ge allt genast på samma dag, eftersom allt är laxerande.

Här är iaf receptet:
    Två mogna päron. Brukar bli ungefär 200g. Skölj, skala och ta bort kärnhus och trådarna i skaftet. Tärna i sockerbitsstora bitar. Koka i ungefär fem minuter (så de är mjuka, det beror på hur moget päronet är). Riktigt mogna päron kan man skrapa bort fruktköttet med sked och ge direkt. Kokar man päronet blir det inte brunt, men troligtvis försvinner lite näring.
    Mosa det kokta päronet med mixer eller sil + sked eller gaffel.
    100g torkade aprikoser. Aprikoserna ska ligga i blöt i några timmar. Jag brukar skölja dem noga och lägga dem i kallt vatten i 2-3 timmar i kylen. Sedan kokar man dem typ fem minuter, varefter man mosar dem med mixer. Man kan mosa dem med vitlökspress också, men det kan bli lite klumpigt så var noga med att få bort klumparna eftersom de kan sätta i halsen.
    Sedan är det bara att blanda päronen och aprikoserna. Päronen innehåller så mycket vätska att man inte behöver tillsätta något vatten. Så! Pust Cool
  • Muslimska mamman

Att ge sött är ju inte bra. Gav messmör under en period men märkte att sonen blev betydligt piggare och med svårsövd av det, så jag slutade med det och började med ett mått mindre pulver än vanligt, magdroppar från Semper och minifom vid behov. Så funkar det för oss.

Muslim är bara förnamnet!
  • Fiina

Tack Fröken Hök =)
    Kan man ta torkade plommon till purén förresten?

• Fiina
    Umm T skrev 2011-12-05 19:52:16 följande:
    Att ge sött är ju inte bra. Gav messmör under en period men märkte att sonen blev betydligt piggare och med svårsövd av det, så jag slutade med det och började med ett mått mindre pulver än vanligt, magdroppar från Semper och minifom vid behov. Så funkar det för oss.
    Mindre pulver är ett alternativ jag glömde ta med i omröstningen.
    Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?
    Var det BVC som tipsade om det?
  • Muslimska mamman
    Fiina skrev 2011-12-05 21:18:21 följande:
    Mindre pulver är ett alternativ jag glömde ta med i omröstningen.
    Hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?
    Var det BVC som tipsade om det?
    Ja det var BVC som gav oss tipset om det för att han skulle få i sig mer vatten när han drack. Han gick ju upp utmärkt i vikt ändå, han åt bara mer än vanligt till synes men fick i sig lika mycket mjölk som innan men mer vatten än innan.

Det gick fort innan vi märkte skillnad! Inom ett par dagar åtminstone. Vatten i magen hjälper ju matsmältningen och tarmarna jättemycket.
    Muslim är bara förnamnet!
  • sesams mamma

Jag testade en liten grej som heter windi och det funkade alltid på dotter mot trög mage och mot gaser. för oss var det en livräddare!

Kolla på windi.se så kan du läsa själv om produkten.

• enilef
    Fiina skrev 2011-12-05 21:17:04 följande:
    Tack Fröken Hök =)
    Kan man ta torkade plommon till purén förresten?
    Vi använder torkade katrinplommon, det är mest effektivt! Kanske som någon skriver är det för sött för en sån liten. Vi hade iaf aldrig problem att introducera annat än sött om det var det som åsyftades.
  • Fiina

Fröken Hök, vad bra då skall jag prova göra egen pure någon dag. Tänkte mest eftersom det kan vara både svårt och dyrt att hitta färska plommon på vintern =) så jag provar med torkade. Tack återigen

Svar på tråden Bästa knepet mot hård mage pga ersättning