• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Chicky01
    Mrsblonde skrev 2012-10-08 09:40:53 följande:
    Chicky01, jag kommer inte att köra jättestrikt. Speciellt inte nu då jag är gravid, vågar och vill inte inte utesluta kolhydrater helt, men kör nog som du lite mer grönsaker, rotfrukter en och annan finn crisp. Alltså bra kolhydrater. Hur mår du än så länge?
    Än så länge mår jag bra... inbillar mig att jag är lätt illamående... jag är nog inte på topp... men är än så länge skonad.

Ska gifta mig i december och vill verkligen inte se ut som ett fetto Flört... Vi drar iväg till Karibien för strandvigsel, vill inte ha en massa valkar under klänningen. Så länge jag mår bra så ska jag fortsätta med lchf med extra vitamintillskott. Läste att fostret även tar av energi som är lagrat i kroppen... och tro mig, här finns det gott om reserver! Tyst

Försökte väcka liv i denna tråd för 2 veckor sen... kul att det finns fler som jag! Skönt att inte vara ensam.
  • Mrsblonde

Chicky01, grattis, vad spännande och härligt det låter med strandbröllop i Karibien! Stort lycka till!

Jag har varit tveksam till om jag ska köra lchf under min graviditet pga allt prat om att kolhydrater är så livsviktigt . Kommer dock att köra lchf men med lite extra bra kolhydrater. Har 3 graviditeten sen innan och åt så dåligt de två första med den senaste så åt jag GI ochmådde mycket bättre, dock väldigt hungrig, så vill äta hälsosamt och vara mätt denna gång!:)

• LAMadde
    Mrsblonde skrev 2012-10-08 06:19:25 följande:
    LAMadde: lycka till, du klarar det eftersom du gjort det innan! Jag kan tycka att det är svårt att komma igen när jag har " fuskat" en helg. Det är just sockret som triggar igång allt. När man väl är inne i kosten så är det inga problem. Därför börjar jag fundera på att skippa fuskandet helt fram till jul. MEN vet ju inte än hur jag kommer må, hade du svårt att äta lchf när du var illamående?
    Ja, jag hade jättesvårt att äta LCHF när jag mådde illa (vilket jag gjorde fram till vecka 16-17). Jag försökte köra vidare med LCHF i början, men jag spydde av bara tanken på att äta ägg, grädde.etc. och det enda jag inte mådde illa av var bröd, pasta.etc.
  • Mrsblonde

Typiskt att man är sugen på kolhydrater då:) Jag ser med spänning fram emot vad den här graviditeten har att erbjuda. Man vet ju inte alls hur man kommer må, vad man inte får isig, vad man bara måste ha osv.

• Mrsblonde

Jo, lite:) har dock varit så sötsugen att jag ätit.... Just det sött.... Så inte haft ngn lchf inspiration .... Ska försöka äta lite merhälsosamt annars kommer jag öka en massa i vikt och må dåligt...

• The Kittycats

Förstår det

Förra gången jag var gravid blev det mycket HCHF dvs skräp första halvan, jag hade mycket svårt för nästan allt som är ok enligt LCHF.

Hoppas det går bättre den här gången!

♥ Skruttan född 10-07-15
  • Sustain

Vart ska du Chicky01? Vi var i Punta Cana förra året - Dominikanska.

Jag tänkte fråga om det är någon som stött på motstånd från barnmorska/läkare när ni tagit upp LCHF?

• The Kittycats

Sustain: Jag tog inte upp det öht förra gången eftersom jag mådde bra och hade bra värden och bebisen i magen mådde bra.

♥ Skruttan född 10-07-15
  • Chicky01

Sustain, vad roligt!!! Vi ska oxå till Punta Cana!!! Åh, berätta! Vi kör 14 dgr all-inclusive på Hard Rock Hotel och har köpt hotellets bröllopspaket. Sorry, lite off topic... Den här helgen har jag fuskat öppet med massor av kolisar sen jag startade i maj med lchf. Bara tanken på ägg, avocado, grädde mm får magen att vända på sig. Är bara sugen på finncrisp, bröd och frukt. Som tur är tilltalar inte snacks/ godis heller... Men mackor med bregott och philadelphia är lika med mums!

• Sustain

Of topic men jag kunde inte låta bli ;) vi var på ett hotell som hette Bavaro. Vi firade bröllopsdag i veckan. Vill bara säga att du kommer inte ångra dig! Vi är SÅ glada att vi gjorde det så. En oförglömlig upplevelse som vi inte vill vara utan! Ett paradis!

Till ämnet : Fusk en kväll, en helg whatever..Är det inte fantastiskt när man vet vad som krävs och man lärt känna sin kropp och ett gott sätt att gå ner i vikt och må bra! Tycker dessutom att det låter som oskyldiga fusk :) Det ordnar sig till december!

• The Kittycats
    Chicky01 skrev 2012-10-14 19:30:12 följande:
    Sustain, vad roligt!!! Vi ska oxå till Punta Cana!!! Åh, berätta! Vi kör 14 dgr all-inclusive på Hard Rock Hotel och har köpt hotellets bröllopspaket. Sorry, lite off topic... Den här helgen har jag fuskat öppet med massor av kolisar sen jag startade i maj med lchf. Bara tanken på ägg, avocado, grädde mm får magen att vända på sig. Är bara sugen på finncrisp, bröd och frukt. Som tur är tilltalar inte snacks/ godis heller... Men mackor med bregott och philadelphia är lika med mums!
    Låter helt underbart med strandvigsel! Glad
    Shit vad sugen jag blev... frågan är bara hur vi ska få till det med en två-åring och en i skrutt i magen...

Jag har ätit surt godis så att det riktigt svider på tungan, helt jäkla underbart! Precis vad jag är sugen på nu Oskyldig
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • rödnos

Hej hej!
    Nu var det väldigt länge sen jag tittade in här men är nu i vecka 35 och tänkte börja kolla runt lite inför LCHF starten när bebisen kommit. Då kan jag ju inte längre skylla på cravings tänker jag. )

Har någon nåt tips på bra kokbok att följa för veckohandling? Gjorde så förr och det funkade jättebra men tänkte det säkert kommit någon ny sen jag gick ifrån LCHF?

Jag har gått upp ca 18 kilo denna gången. Mått ganska kasst men snart är bebisen här! )

• Sustain

Det har ju kommit en bok - LCHF för hela familjen :)

• rödnos

Tjohej!
    fick en son i januari och gick upp totalt 24 kilo!
    Nu har jag återgått till LCHF igen och har 3 kilo kvar att tappa till jag är på samma vikt som innan graviditeten!! Går finfint och kroppen har ändrats massor plus att jag kör en burpee challenge som format till min mage så att rutorna börjar anas igen! Sjukt gött!
    Ska nog banne mig ha en trea oxå! haha! 

Svar på tråden LCHF för gravida!