• mariatjejen77

Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...

Jag och min kille älskar att diskutera moraliska dilemman. Oftast är det mest banala saker som hur vi ska göra om vi blir bortbjudna till våra bästa vänner samma dag som Sverige spelar VM-final i fotboll. Jag är nada intresserad av fotboll, medan det är en helig syssla för min kille (som just nu när jag sitter och skriver det här ser en match *suck*) och om jag ska gå själv på middagen eller om vi ska byta dag. Lite såna saker.

Men idag brände det till ordentligt när vi tog upp ett annat "dilemma".
    Jag har funderat på det hela dagen men kan inte få det ur skallen och det är minst sagt ett delikat spörsmål. För mig var svaret självklart ett ja, men när jag luftade det med ett par av mina väninnor var det inte alls lika självklart.

Vad det var vi diskuterade. Jo det här:

Tänk dig att du jobbar på en bank och ni blir utsatta för ett bankrån. Kunderna blir tagna som gisslan. Bland kunderna finns en tolvårig flicka. Rånarna får syn på henne och hotar med att våldta henne om de inte får sin vilja igenom. Förutom flickan är det bara du som är den enda kvinnan i lokalen. Är det självklart för dig att ta flickans plats, att det är du som blir våldtagen av var och en av de tre rånarna i stället för henne. Och då pratar vi om fullbordad våldtäkt - alltså ingen polis eller så som kommer in och avbryter, utan du är tvungen att ha penetreringssex med var och en av de tre rånarna med alla risker som det innebär i sig... kring sjukdomar graviditet etc och framförallt den fruktansvärda förnedring som det innebär.
    Så är det självklart för er att ta den lilla tjejens plats? Skrämmade nog var det INTE det för en av mina väninnor. Vad säger ni?

• Svar på tråden Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...
  • lennartsdotter

Jag bemödar mig inte att lägga energi på sådana hypotetiska frågeställningar. Jag lägger min energi på verkligheten. Istället för att fråga mig "vad skulle jag göra" frågar jag mig "vad kan jag göra".

• syskonen

Jag kan bara hoppas att jag hade offrat mig om det gällt mitt eget barn annars finns det inte en chans att jag gjort det.

Tycker att det är jäkligt märklig inställning i tråden. OM den hade varit representativ hade vi INTE haft den politiska majoritet i riksdagen som vi har. 
    När man ser hur lättvindigt många svarar anar man att självinsikten är noll och intet. Inte så förvånande kanske. vi är ju på FL.

• puss
    lennartsdotter skrev 2011-12-05 14:20:51 följande:
    Jag bemödar mig inte att lägga energi på sådana hypotetiska frågeställningar. Jag lägger min energi på verkligheten. Istället för att fråga mig "vad skulle jag göra" frågar jag mig "vad kan jag göra".
    och vad har du gjort då?
    Ät min sidfot
  • iaseia

Frågan är väl inte hur man sitter här och resonerar utan hur man gör i verkligheten. Många som säger att de kommer att göra si eller så, har faktiskt inte modet att göra det i verkligheten.

Hur skulle ni göra i detta dilemmat.
    Ett tåg åker på en räls. Det finns två spår, ett där de står en slunga människor och ett där de står en ensam människa.
    Du står längre bort och hinner alltså inte stoppa tåget, du kan heller inte slänga dig framför tåget så de stannar de enda du kan göra är att dra i spaken som gör att tåget byter riktning mot den ensamna personen.

• Kattdamen
    iaseia skrev 2011-12-05 14:39:40 följande:
    Frågan är väl inte hur man sitter här och resonerar utan hur man gör i verkligheten. Många som säger att de kommer att göra si eller så, har faktiskt inte modet att göra det i verkligheten.

Hur skulle ni göra i detta dilemmat.
    Ett tåg åker på en räls. Det finns två spår, ett där de står en slunga människor och ett där de står en ensam människa.
    Du står längre bort och hinner alltså inte stoppa tåget, du kan heller inte slänga dig framför tåget så de stannar de enda du kan göra är att dra i spaken som gör att tåget byter riktning mot den ensamna personen.
    Jag hade hoppats på att batman var i närheten.
  • Älsko

Först skulle jag ge dem det de vill ha för jag antar att det är viktigare att de får som de vill än att ngn ska bli våldtagen.. Annars hade jag garanterat tagit hennes plats..

• Pentagram

iaseia
    Hur man skulle göra i verkligheten är väldigt svårt att säga när man presenteras med ett hypotetiskt scenario. Jag utgår alltid från att det handlar om en teoretisk diskussion och en ideal situation. Jag menar, om jag i VERKLIGHETEN skulle stött på scenariot med tågväxeln skulle jag med största sannolikhet försökt varna folk på något sätt, ropat, kastat sten mot loket, whatever...alltihop saker som är dömt att misslyckas utifrån problempremisserna men som ändå verkar vettiga försök att lösa problemet. Idén att växla om tåget så att det kör över någon skulle antagligen aldrig föresväva mig i en paniksituation.

Anyway, utifrån den TEORETISKA situationen som presenteras hade jag inte agerat. Jag kommer inte att döda en oskyldig för att rädda flera.

• lennartsdotter
    puss skrev 2011-12-05 14:33:31 följande:
    och vad har du gjort då?
    Det är en annan diskussion som jag gärna tar i en tråd som handlar om just det.
  • Jaylight
    puss skrev 2011-12-05 09:22:52 följande:

man KAN göra större nytta än så med mindre insats. beredda att bli våldtagna är ni, men är ni beredda att vara uten det senaste klädesplagget ni köpte för att skänka pengarna till vaccinering mot malaria?

kolla i era köksskåp och garderober, all skit ni inte använder men som ni ändå trodde att ni måste ha.
    de pengarna kunde ni har räddat liv för.

men att sitta här och spela redo att offra sig, det är ju enklare.

• Lina 01

Tror det är jätte svårt att veta i förväg hur man skulle reagera.. är det ingen som har hört talas om exprimentet där vanliga  slumpartade utvalda människor skulle ge elektriska stötar mot en person på andra sidan rummet... och slutligen en "dödlig"  stöt påmanat av en auktoritär preson i vit rock?     väldigt svårt att säga hur man reager innan man vet och är i situationer

• power
    puss skrev 2011-12-05 09:22:52 följande:

man KAN göra större nytta än så med mindre insats. beredda att bli våldtagna är ni, men är ni beredda att vara uten det senaste klädesplagget ni köpte för att skänka pengarna till vaccinering mot malaria?

kolla i era köksskåp och garderober, all skit ni inte använder men som ni ändå trodde att ni måste ha.
    de pengarna kunde ni har räddat liv för.

men att sitta här och spela redo att offra sig, det är ju enklare.

kom igen då ra
Svar på tråden Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...