Scorpio skrev 2012-02-10 13:59:18 följande:
Hej!
Jag har en liten tjej född 31+0 och hon är nu 4 veckor och 1 dag =) (vad är förresten okorrigerad ålder vs korrigerad ålder?).
Hur tränar man deras nackar? Bara att lägga dem på golvet på en filt? Jag gjorde det igår, hon låg platt som en pannkaka ned med huvudet (tittade åt sidan såklart), men med benen däremot började hon knata på så hon slirade på filten ;) Haha!
Om jag håller henne med huvudet mot mitt bröst så lyfter hon huvudet och vänder sida, det har hon gjort sedan hon var någon dag och då blev jag impad, att dom är så stark redan då! =) Det är ju säkert helt normalt, men jag kan inget om bebisar så jag har ingen aning!
Korrigerad ålder är hur gamla barnen är från det datumet då dem var beräknade till. Vår dotter skulle ha kommit den 26 aug så korrigerat är hon nu 5 ½ månad gammal. Och 8 månader okorrigerat då hon föddes 5 juni.
Så utvecklingsmässigt ska man gå efter den beräknade födseln.
Så gjorde våran dotter också, hon lyfte på huvudet jättebra när hon låg på vårat bröst. Men la vi henne själv på golvet på mage så hade hon bara huvudet neråt och åt sidorna å ville verkligen inte lyfta på huvudet.
Men man kan hjälpa dem lite med att rulla en handduk och lägga under bröstet så dem kommer upp med huvudet.
Nu vill hon bara ligga på mage nästan. Hon var ca 3 månader när hon låg ordentligt på mage och orkade lyfta och hålla kvar huvudet uppe. Sen va hon också väldigt tidig med att rulla fast från rygg till mage.
Varför kom din dotter tidigt om man får fråga??