• Nenne

När kunde era barn ligga på mage och orka hålla upp huvudet?

Har en flicka som är prematurfödd och är nu tre månader korrigerat.
    Jag undrar när era barn orkade ligga på mage och hålla upp huvudet å stödja på armarna?
    Hon kan rulla runt från rygg till mage. Men inte ligga på mage och hålla upp huvudet?
    När kunde era barn de??

• Svar på tråden När kunde era barn ligga på mage och orka hålla upp huvudet?
  • knäppisen

hm, tror de två ovan missat att detta var en prematurtråd...

Dottern (född v 33) gjorde det vid 1,5 mån korrigerad ålder, sonen (född v 29) gjorde det vid 5 månader korrigerad ålder. Rulla från rygg till mage gjorde de båda långt senare. 

• Lavish

Han var inte prematur utan 1 vecka över tiden.

Han kunde lyfta huvudet i korta ryck från födseln, men ligga på mage och hålla det stadigt uppe en minut eller så då tror jag att han var 3 veckor. Vid ca 5-6 veckor kunde han hålla uppe huvudet långa stunder.

• Muslimska mamman

Kanske vore bra att lägga till en kommentar i TS att det handlar om prematurbarn :)

Min son (född vecka 35) hatade att ligga på mage och kände sig inte alls okej med det förrän han var 2 månader. Då prövade han att lyfta huvudet ibland men det gick inte mer än en sekund, först när han var runt 3 månader märkte jag att han kunde hålla upp det längre tider.

Men det är bara detta jag har reagerat på att han är sen med, för de flesta andra saker tycker jag han är fullt normal med!

• slapback

Min son (född v 26, 660 g) gjorde det vid ca 1-2 mån korrigerad ålder. Kunde vända från mage till rygg vid ca 3 mån korr och kröp vid 5 mån korr. Han var dock motoriskt väldigt tidig, sas det, med tanke på hans prematurfödsel och startvikt.

• krompa
    knäppisen skrev 2011-12-01 17:05:09 följande:
    hm, tror de två ovan missat att detta var en prematurtråd...

Dottern (född v 33) gjorde det vid 1,5 mån korrigerad ålder, sonen (född v 29) gjorde det vid 5 månader korrigerad ålder. Rulla från rygg till mage gjorde de båda långt senare. 
    Japp, det hade jag helt missat. Mina är födda strax innan eller efter bf..
    Min minsting är nu 5 månader och kan inte rulla runt så därför tänkte jag inte alls på var trådstarten låg.
  • Scorpio

Hej!
    Jag har en liten tjej född 31+0 och hon är nu 4 veckor och 1 dag =) (vad är förresten okorrigerad ålder vs korrigerad ålder?).

Hur tränar man deras nackar? Bara att lägga dem på golvet på en filt? Jag gjorde det igår, hon låg platt som en pannkaka ned med huvudet (tittade åt sidan såklart), men med benen däremot började hon knata på så hon slirade på filten ;) Haha!

Om jag håller henne med huvudet mot mitt bröst så lyfter hon huvudet och vänder sida, det har hon gjort sedan hon var någon dag och då blev jag impad, att dom är så stark redan då! =) Det är ju säkert helt normalt, men jag kan inget om bebisar så jag har ingen aning! 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • vivla

Julia är idag 8 veckor gammal och lyfter också huvudet när hon ligger på vårt bröst. Då har hon iiinga problem att lyfta! När vi lägger henne på en filt tycker hon det är värre, hon gnäller en hel del men ibland kommer det ett lyft och hon vänder på huvudet!

• Nenne
    Scorpio skrev 2012-02-10 13:59:18 följande:
    Hej!
    Jag har en liten tjej född 31+0 och hon är nu 4 veckor och 1 dag =) (vad är förresten okorrigerad ålder vs korrigerad ålder?).

Hur tränar man deras nackar? Bara att lägga dem på golvet på en filt? Jag gjorde det igår, hon låg platt som en pannkaka ned med huvudet (tittade åt sidan såklart), men med benen däremot började hon knata på så hon slirade på filten ;) Haha!

Om jag håller henne med huvudet mot mitt bröst så lyfter hon huvudet och vänder sida, det har hon gjort sedan hon var någon dag och då blev jag impad, att dom är så stark redan då! =) Det är ju säkert helt normalt, men jag kan inget om bebisar så jag har ingen aning! 
    Korrigerad ålder är hur gamla barnen är från det datumet då dem var beräknade till. Vår dotter skulle ha kommit den 26 aug så korrigerat är hon nu 5 ½ månad gammal. Och 8 månader okorrigerat då hon föddes 5 juni.
    Så utvecklingsmässigt ska man gå efter den beräknade födseln.

Så gjorde våran dotter också, hon lyfte på huvudet jättebra när hon låg på vårat bröst. Men la vi henne själv på golvet på mage så hade hon bara huvudet neråt och åt sidorna å ville verkligen inte lyfta på huvudet.
    Men man kan hjälpa dem lite med att rulla en handduk och lägga under bröstet så dem kommer upp med huvudet.

Nu vill hon bara ligga på mage nästan. Hon var ca 3 månader när hon låg ordentligt på mage och orkade lyfta och hålla kvar huvudet uppe. Sen va hon också väldigt tidig med att rulla fast från rygg till mage.

Varför kom din dotter tidigt om man får fråga??
  • Scorpio

Nenne: ok tack, då har jag lite mer koll! :)
    Var din dotter 3 mån korrigerat eller okorrigerat när hon lyfte huvudet? Vilken ålder säger man "utåt" till folk? Borde vara den okorrigerade va?

Jadu, ingen som vet varför hon ville ut så snabbt! :/ möjligtvis pga den bakterien (?) de hittade på vaginal odling, men de vet ej säkert. Ska fråga BM mer om det på återkollen! Vad berodde det på för dig? Jag har en blogg om du/ngn annan vill läsa om min graviditet och dottern som kom :)
    www.enplusenblirtre.blogspot.com

• Nenne

Hon va tre månader korrigerat. Jag brukar säga båda åldrarna till folk som frågar. Säger att hon är 8 månader men utvecklingsmässigt 5 månader annars börjar folk fråga varför hon inte kan saker som man borde kunna vid 8 månader.

Jag har oxå en blogg www.nennelies.blogg.se
    Där står det varför hon kom tidigt... Vi förlorade en son i v 20 för ett å ett halvt år sen. Kan läsa om det där med...

• Meal

Vår son var väldigt sen med detta, det visade sig senare att han hade en låsning i nacken som gjorde det smärtfullt att ligga på magen och lyfta huvudet. 1 minut efter behandlingen som tog bort låsningen så kunde han lyfta huvudet. Och då hade han skrikit sig genom träning i flera månader. Känns hemskt att se kort och video av träning när vi nu fått veta att han hade så ont. Så om jag kan hindra någon annan att göra samma misstag som oss så vill jag gärna det. Om babyen har några symptom på låsning i nacken så borde ni kolla upp det. T.ex att babyen alltid har huvudet åt samma sida, att det är svårt att amma på det ena bröstet, svårt att lyfta huvudet i magläge, att de lyfter huvudet snett om man säger så. Kan lägga in kort på min son om någon vill se hur det såg ut. Min son är förresten född i v 32. Han fick tillbaka låsningen flera gånger och vid varje tillfälle så såg man direkt pga att han fick problem med att ligga på mage och lyfta huvudet. Han var 6 månader när han blev av med låsningen för gott och efter det har han inte haft problem i magläge.

Det som är viktigt med tanke på träning är att stimulera till att ligga på magen, i olika situationer. Gärna ligga lite högre upp, t.ex. ett bord där mamman kan sitta framför så att utsikten blir mer spännande än ett golv. Här hjälpte det också att lägga honom på amningskudden med bröstkorgen så att han kom lite högre upp i vinkel, då var det lättare att lyfta huvudet. Eller att låta babyen ligga på magen på föräldrarnas bröst när föräldrarna halvligger.

• FMG

Det gjorde min kort efter födseln (född v 34+4). Han har alltid varit stark i nacken och varit väldigt stabil när det gäller att ligga på mage. Troligtvis beror det på att han sover just på mage.
    Han har tex aldrig vänt sig från mage till rygg, men på sin fyramånadersdag blev det en vändning från rygg till mage. Han älskar att ligga på mage för att det är lättare att överblicka vad som händer och sker runt omkring och då faller det sig ganska naturligt att man blir stadig. 

Svar på tråden När kunde era barn ligga på mage och orka hålla upp huvudet?