• lovegun

Läxor; bra eller dåligt?

Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

Vad tycker ni??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • Annma
    caliningrad skrev 2011-12-13 15:04:39 följande:
    Glimma, det är riktigt trevligt att se att äntligen någon har sunt förnuft!
    Min dotter har 3 pianolektioner i veckan och övar på morgonen och på kvällen. Jag är själv utbildad som pianist bl a så jag vet exakt hur det funkar.
    Man kan INTE bli bra på det om man inte övar. Och man kan INTE ha roligt med det om man inte når en viss nivå. Punktslut.
    Nu när min dotter spelar tror alla svenskar (inte asiater, DE vet hur det funkar) att hon är fantastiskt begåvad. Nej. Det är hon definitivt inte (jag har  träffat riktiga underbarn så hon kan inte klassas som det). Men hon spelar sina stycken alledeles korrekt, är alltid färdig inför varje lektion och det går framåt som det ska. Nu är hon 4. När hon är 10 kommer hon att kunna spela riktiga stycken. 
    Vi får hoppas att din dotter tycker om att spela piano.
  • caliningrad
    Annma skrev 2011-12-13 19:54:57 följande:
    Vi får hoppas att din dotter tycker om att spela piano.
    åja! annars är det ingen ide. Hon säger att hon skulle vilja gå i en skola där man bara spelar piano.
    Det går inte att pusha ett barn med just en sån sak som piano.
    Men man kan få barnet intresserat, genom att spela själv, gå på konsert, lyssna på musik hemma osv....

Ibland måste jag tvinga min dotter att sluta öva när det är för sent....  
  • neelliee
    Annma skrev 2011-12-13 13:11:31 följande:
    Jo, men det är ju fortfarande läxor som vi diskuterar här och som jag påpekade tidigare så finns det inga undersökningar som visar på att läxor och bra studieresultat hänger ihop.

Nu får du ge dig. Det finns mängder av forskning som bevisar att man blir bättre på att läsa om man övar på att läsa. Att läsa högt en stund varje dag för någon som lyssnar är oftast det snabbaste och effektivaste sättet att komma igång ordentligt med läsningen. Och i skolan hinner man inte lyssna på alla barns högläsning i en kvart per dag. Det är fullständigt omöjligt - räkna själv. 24 barn som alla ska läsa i en kvart, det innebär sex timmars läsning totalt. En skoldag är kanske fyra timmar effektiv tid (om man räknar bort rast och lunch). På den tiden ska det dessutom in idrott, musik, gemensamma samlingar, instruktioner till hela klassen osv.

Är du lärare? Det låter inte så om du ifrågasätter att övning ger bättre resultat. Och om du INTE är lärare eller skolforskare, hur kan du då uttala dig så tvärsäkert om sådant som det faktiskt krävs minst 3,5 års högskolestudier för att få arbeta med?

Ingen i tråden har väl ifråga satt att det finns onödiga läxor, för visst är det så. Men bra. genomtänkta och anpassade läxor ÄR bra för studieresultaten. Diskutera hellre vilken sorts läxor som är vettiga än ifrågasätt meningen med dem.
  • Annma
    neelliee skrev 2011-12-14 06:05:23 följande:
    Nu får du ge dig. Det finns mängder av forskning som bevisar att man blir bättre på att läsa om man övar på att läsa. Att läsa högt en stund varje dag för någon som lyssnar är oftast det snabbaste och effektivaste sättet att komma igång ordentligt med läsningen. Och i skolan hinner man inte lyssna på alla barns högläsning i en kvart per dag. Det är fullständigt omöjligt - räkna själv. 24 barn som alla ska läsa i en kvart, det innebär sex timmars läsning totalt. En skoldag är kanske fyra timmar effektiv tid (om man räknar bort rast och lunch). På den tiden ska det dessutom in idrott, musik, gemensamma samlingar, instruktioner till hela klassen osv.

Är du lärare? Det låter inte så om du ifrågasätter att övning ger bättre resultat. Och om du INTE är lärare eller skolforskare, hur kan du då uttala dig så tvärsäkert om sådant som det faktiskt krävs minst 3,5 års högskolestudier för att få arbeta med?

Ingen i tråden har väl ifråga satt att det finns onödiga läxor, för visst är det så. Men bra. genomtänkta och anpassade läxor ÄR bra för studieresultaten. Diskutera hellre vilken sorts läxor som är vettiga än ifrågasätt meningen med dem.
    Jag antar att du inte har läst hela tråden. Jag försöker bara nyansera det här med läxor lite, men som jag också nämnt har jag främst de äldre barnen i fokus, dvs. år 6-9.

Jag har väl inte ifrågasatt att övning ger bättre resultat? Såklart man ska läsa och det massor! Förhoppningsvis kanske man kan väcka ett intresse hos barnen så att de läser självmant.

Ja, jag är lärare. Jag har läst 4,5 år för att bli gymnasielärare. Är du det också eller? Vilken ålder arbetar du med i så fall?

Anledningen till att jag diskuterar läxor är dels det som en person från Skolverket sa i samband med en föreläsning; att det inte finns någon forskning som visar samband mellan läxor och goda studieresultat och dels är det nog som så att jag bara trött på alla föräldrar som vill ägna föräldramöten och utvecklingssamtal åt att diskutera läxor i olika ämnen. Hur många glosor man bör/inte bör ha. Hur många mattetal man bör räkna hemma i veckan. Eller att jämföra antalet läxor med andra skolor/andra klasser.

Kanske också ska tillägga att ja, jag ger mina elever läxor (jag är språklärare).
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 19:52:57 följande:
    Jag vet inte vilka alla dessa undersökningar är som du hänvisar till, men du kanske kan tipsa mig för jag är intresserad.

Jag tror inte att du blir ett dugg bättre på att lägga upp och planera dina studier genom att få en given läxa från en lärare. Däremot tror jag att du blir duktig på att planera dina studier om du i förväg vet vad som förväntas av dig inom ett visst arbetsområde. Då vet du vilka saker som behöver bli färdiga den här veckan, vad som behövs göras nästa vecka etc. Om det är ett område som är svårt för dig lär du nog behöva ta hem och arbeta en del eller om du snackar bort tiden på lektionerna.

Nu pratar jag om elever som går år 6-9.
    Det går ett program på TV som heter Världens bästa skitskola. Där stod det om rankningen. Jag har googlat, men är rätt kass på att googla. men att svenska skolan rasar är ganska allmänt känt, det står om det då och då i tidningar också. Lägg ut en fråga, för självklart FINNS det på nätet

Ett alternativ är ju att förlänga skoldagen... men jag tror inte barnen orkar med det, utan paus, så i så fall antar jag att det skulle vara obligatorisk skoldag till kanske 16 för lågstadiet.... vet inte om det är så mycket bättre än läxor... för vår familj hade det klart varit sämre.
  • Danlo

Jag fick sitta med läxor från jag kom hem från skolan tills jag gick och la mig från 7:e klass upp till gymnasiet, då jag andra året tillslut hoppade av.

Alla dessa läxor hade varit okej om vi inte hade behövt gå till skolan från 8-16.30 vareviga dag! När jag pratade med andra elever och lärare om detta sa de bara, "du måste lära dig studie-teknik". När jag frågade var hur eller vad studie-teknik var så kunde ingen, inklusive studievägledare förklara vad studieteknik är eller var man kunde få lära sig det. Jag älskade att lära mig nya saker och var otroligt nyfiken hela min uppväxt, tills skolan tog död på alltihop med alla dessa läxor, prov och krav + all skit man var tvungen att lära sig, men som ingen kunde förklara varför.. Fy fan för skolan, önskar jag hade hoppat av redan i högstadiet!

Kan tillägga att berättelsen har ett lyckligt slut. Läste upp gymnasiet på folkhögskola, läste sen en två-årig yrkesutbildning och driver idag företag med sambon och har 6 anställda :) Men jag hur många barn har den drivkraften som jag hade som ändå fortsätter att sträva uppåt och framåt efter att ha blivit så knäckta av skolsystemet.. Usch, det är hemskt!

• Maja814

Det absolut bästa är naturligtvis att ha läxor, men göra dem frivilliga.

De som tycker repetition är bra och viktigt gör läxorna, de föräldrar som inte tror att läxor spelar någon som helst roll för lärandet, kan naturligtvis med gott samvete säga åt sina barn att strunta i att göra läxorna.

För det spelar ju ingen roll, enligt dem.

För det är väl inte så att de läxvägrande föräldrarna tror att de kan tvinga andras barn att inte repetera, för att det ska bli "rättvist"? I så fall har de ju avslöjat att de inte ens tror på vad de själva säger.

Så, gör läxor frivilliga. Sedan kan studier göras på vilken grupp elever som klarat sig bäst i skolan, får bäst betyg-de som repeterat eller de som inte repeterat.

• Maja814
    Danlo skrev 2018-05-25 11:51:21 följande:

Jag fick sitta med läxor från jag kom hem från skolan tills jag gick och la mig från 7:e klass upp till gymnasiet, då jag andra året tillslut hoppade av.

Alla dessa läxor hade varit okej om vi inte hade behövt gå till skolan från 8-16.30 vareviga dag! När jag pratade med andra elever och lärare om detta sa de bara, "du måste lära dig studie-teknik". När jag frågade var hur eller vad studie-teknik var så kunde ingen, inklusive studievägledare förklara vad studieteknik är eller var man kunde få lära sig det. Jag älskade att lära mig nya saker och var otroligt nyfiken hela min uppväxt, tills skolan tog död på alltihop med alla dessa läxor, prov och krav + all skit man var tvungen att lära sig, men som ingen kunde förklara varför.. Fy fan för skolan, önskar jag hade hoppat av redan i högstadiet!

Kan tillägga att berättelsen har ett lyckligt slut. Läste upp gymnasiet på folkhögskola, läste sen en två-årig yrkesutbildning och driver idag företag med sambon och har 6 anställda :) Men jag hur många barn har den drivkraften som jag hade som ändå fortsätter att sträva uppåt och framåt efter att ha blivit så knäckta av skolsystemet.. Usch, det är hemskt!

Jag tror att det mer beror på att svenska skolan i sig är dålig, än läxorna. Svenska skolan är urusel på att se individer, utan vill pressa in alla elever i samma trånga mall. Det är dömt att misslyckas. Man är tvingad att läsa 17 ämnen i grundskolan, av vilka hälften är onödiga och i alla fall inte borde sättas betyg på (Tex slöjd- galet att ett slöjdbetyg ska få avgöra om man kommer in på gymnasiet tex). Om svenska skolan skulle kasta bort jantelagen, våga se att elever har olika begåvningar och uppmuntra dessa istället på att fokusera på svårigheter- skulle mycket vara vunnet. Hemundervisning borde vara tillåtet. Att läsa olika kurser i olika takt borde vara en självklarhet- elever har olika begåvningsprofil.
  • tvillingmammaVastmanland

Rättning av läxor tar tid från lärare? Mina barns lärare har aldrig rätat några läxor. Det skulle vi föräldrar göra, samt sammanfatta resultatet av läxan och avluta med en signatur. Vi fick lägga ganska mycket tid på detta. Finns det lärare som fortfarande rättar läxor.

• scanmia

Som jag ser det har läxor en funktion när det gäller att lära sig saker utantill, som glosor och multiplikationstabeller. Ett par extra repetitioner under dygnet gör inlärningen så mycket mer effektiv än om det bara sker under lektionstid. Man hade väl rent teoretiskt kunna uppnå samma effekt under skoltid om man lät eleverna träna glosor korta stunder flera gånger under dagen, men det låter bängligt för resten av undervisningen*.

Lästräning med att läsa några minuter med en vuxen varje dag är också bra.

Jag tycker även att det är helt ok med att man får det som man inte hann med på lektionen som läxa. Det kan vara för att man inte jobbade hårt då eller för att något annat inträffade, men om majoriteten hann med sina uppgifter så är det bra för dem som inte gjorde det att ta igen det hemma. Vissa elever jobbar bättre hemma men inte så bra i skolan då tycker jag att det är ett ok upplägg. Det viktiga är ju att de lär sig.

Slutligen tycker jag att läxor är viktiga för att lära ut studieteknik, studievana, ansvar och självdisciplin. Men då måste det ligga på en nivå som är relevant för det barnet. Om det är föräldrarna som tar över disciplinen och ansvaret, så missar man målet ganska rejält.

*Fast det är något jag undrar över: varför inkorporerar man inte repetetiv inlärning i gymnastiken, musiken och bilden? 

• tvillingmammaVastmanland
    scanmia skrev 2019-04-06 13:14:10 följande:

Som jag ser det har läxor en funktion när det gäller att lära sig saker utantill, som glosor och multiplikationstabeller. Ett par extra repetitioner under dygnet gör inlärningen så mycket mer effektiv än om det bara sker under lektionstid. Man hade väl rent teoretiskt kunna uppnå samma effekt under skoltid om man lät eleverna träna glosor korta stunder flera gånger under dagen, men det låter bängligt för resten av undervisningen*.

Lästräning med att läsa några minuter med en vuxen varje dag är också bra.

Jag tycker även att det är helt ok med att man får det som man inte hann med på lektionen som läxa. Det kan vara för att man inte jobbade hårt då eller för att något annat inträffade, men om majoriteten hann med sina uppgifter så är det bra för dem som inte gjorde det att ta igen det hemma. Vissa elever jobbar bättre hemma men inte så bra i skolan då tycker jag att det är ett ok upplägg. Det viktiga är ju att de lär sig.

Slutligen tycker jag att läxor är viktiga för att lära ut studieteknik, studievana, ansvar och självdisciplin. Men då måste det ligga på en nivå som är relevant för det barnet. Om det är föräldrarna som tar över disciplinen och ansvaret, så missar man målet ganska rejält.

*Fast det är något jag undrar över: varför inkorporerar man inte repetetiv inlärning i gymnastiken, musiken och bilden? 

Det gör man, åtminstone vad gäller idrott och musik, i mina barns skola, dock inte bild.
  • scanmia
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-06 13:24:38 följande:
    Det gör man, åtminstone vad gäller idrott och musik, i mina barns skola, dock inte bild.
    Vad kul!Glad
    Här så håller de dessa ämnen ganska separat.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?