neelliee skrev 2011-12-14 06:05:23 följande:
Nu får du ge dig. Det finns mängder av forskning som bevisar att man blir bättre på att läsa om man övar på att läsa. Att läsa högt en stund varje dag för någon som lyssnar är oftast det snabbaste och effektivaste sättet att komma igång ordentligt med läsningen. Och i skolan hinner man inte lyssna på alla barns högläsning i en kvart per dag. Det är fullständigt omöjligt - räkna själv. 24 barn som alla ska läsa i en kvart, det innebär sex timmars läsning totalt. En skoldag är kanske fyra timmar effektiv tid (om man räknar bort rast och lunch). På den tiden ska det dessutom in idrott, musik, gemensamma samlingar, instruktioner till hela klassen osv.
Är du lärare? Det låter inte så om du ifrågasätter att övning ger bättre resultat. Och om du INTE är lärare eller skolforskare, hur kan du då uttala dig så tvärsäkert om sådant som det faktiskt krävs minst 3,5 års högskolestudier för att få arbeta med?
Ingen i tråden har väl ifråga satt att det finns onödiga läxor, för visst är det så. Men bra. genomtänkta och anpassade läxor ÄR bra för studieresultaten. Diskutera hellre vilken sorts läxor som är vettiga än ifrågasätt meningen med dem.
Jag antar att du inte har läst hela tråden. Jag försöker bara nyansera det här med läxor lite, men som jag också nämnt har jag främst de äldre barnen i fokus, dvs. år 6-9.
Jag har väl inte ifrågasatt att övning ger bättre resultat? Såklart man ska läsa och det massor! Förhoppningsvis kanske man kan väcka ett intresse hos barnen så att de läser självmant.
Ja, jag är lärare. Jag har läst 4,5 år för att bli gymnasielärare. Är du det också eller? Vilken ålder arbetar du med i så fall?
Anledningen till att jag diskuterar läxor är dels det som en person från Skolverket sa i samband med en föreläsning; att det inte finns någon forskning som visar samband mellan läxor och goda studieresultat och dels är det nog som så att jag bara trött på alla föräldrar som vill ägna föräldramöten och utvecklingssamtal åt att diskutera läxor i olika ämnen. Hur många glosor man bör/inte bör ha. Hur många mattetal man bör räkna hemma i veckan. Eller att jämföra antalet läxor med andra skolor/andra klasser.
Kanske också ska tillägga att ja, jag ger mina elever läxor (jag är språklärare).