• Sweet life

Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...

Idag är bytesdagen för minsta tjejen och som vanligt kollar vi av läget på morgonen och hämtar på eftermiddagen..

Nu visar det sig att tjejen har fått kräksjuka och mamman är sjuk även hon. Nu kräver hon att vi ska hämta ungen för att hon inte kan/orkar ta hand om henne när hon också är sjuk + att dem inte har nått hemma att äta....

Det har vart bestämt från början att är barnet magsjukt stannar det hos den föräldern den är tills det är friskt, men uppenbarligen vill inte mamman detta och nu är det tydligen mitt fel...

Jag är gravid, sliter med tentaplugg och VILL inte bli magsjukt och det har han förklarat för henne. Då är jag en häxa som faktiskt inte har nått att säga till om...

Sambon är toffel och säger att han får väl hämta tjejen. Jag kontrar med att han då får betala hotell för mig tills hon är frisk.. Är det jag som agerar fel, eller borde mamman tänka om?

Det här är första gången jag nånsin har tänkt onda tankar om min bonus mamma.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 13:31
    Eftersom det verkar vara väldigt svårt för vissa att läsa innan man slänger ur sig dumma kommentarer så gör jag en uppdatering.

1. Mamman var uppenbarligen inte så sjuk som hon hävdade när vi ringde och kunde galant ta hand om sitt sjuka barn. (uppgifter från mormor och även mamman i efterhand)

2. Ett barn ska inte behöva flyttas när det är sjukt om det verkligen inte behövs! (sjukvård) och ska inte behöva utsättas för smitta. Alltså skulle jag självklart inte tvinga barnet att åka till sin mamma om mamman var sjuk på bytesdagen, inte heller skulle jag tycka att det var lämpligt att barnet kom hit om vi låg sjuka här alla. Detta för barnets skull så att hon inte ska behöva bli sjuk. Men skulle barnet insistera så är det självklart välkommet... Men lika lite som mamman vill ha smittan till sig, vill vi ha smittan hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 13:58
    Situationen är avklarade sedan drygt en vecka tillbaka och mamman klarade av att ta hand om sitt barn väldigt bra! Vi har inte blivit sjuka ännu, tentan är inlämnad och allt är frid och fröjd.

• Svar på tråden Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...
  • Åsiktskvinnan
    TessaS skrev 2011-12-06 13:57:20 följande:
    Men barnet ÄR ju hemma... hos sin mamma...?

Och jag tycker det är en anmärkningsvärd åsikt att tycka att friska barn ska komma hit och smittas med berått mod bara för att det är "deras rätt"?!?!?! Vem fan VILL att ens barn ska bli smittade????
    Jag är så tacksam för att jag är överrens med min mans ex i alla fall och att hon aldrig skulle få för sig att skicka hit sina friska barn om vi är sjuka... mer och mer tacksam ju mer jag läser faktiskt. 
    Nu vet jag inte alls vad du lägger in i min text men jag har inte ens varit i närheten av att skriva så du kan få ut det där ur min text. Jag är inte intresserad av att diskutera med någon som lägger in helt andra meningar än det jag faktiskt skriver, så du får vända och vrida på det jag skriver i din ensamhet, är inte intresserad av att försöka förklara för dig vad jag menar när du inte kan läsa och tolka det som faktiskt skrivs.
  • TessaS
    Åsiktskvinnan skrev 2011-12-07 10:52:35 följande:
    Nu vet jag inte alls vad du lägger in i min text men jag har inte ens varit i närheten av att skriva så du kan få ut det där ur min text. Jag är inte intresserad av att diskutera med någon som lägger in helt andra meningar än det jag faktiskt skriver, så du får vända och vrida på det jag skriver i din ensamhet, är inte intresserad av att försöka förklara för dig vad jag menar när du inte kan läsa och tolka det som faktiskt skrivs.
    Jag skrev:

"Om vi är sjuka så stannar min mans barn hos sin mamma för de har ju inte lust att komma hit och bli smittade... eller är det deras "rätt" att komma hit och kräka och diarrrea ikapp med resten av gänget?  "

Du svarade:

" Och JA det är deras rätt att komma hem och vara sjuka."

Du kanske missuppfattat min fråga, för jag kan inte tolka ditt svar på annat sätt än som du faktiskt skrev.
  • Modesty Blaise
    Sweet life skrev 2011-12-06 14:01:09 följande:
    Men NU vill inte han vara en del av hennes nätverk. Han gillar INTE att behöva hjälpa henne eftersom han tröttnat på att agera pappa åt HENNE i snart 10 år.

När jag är sjuk tar jag hand om mig själv. Och ja, jag brukar faktiskt bosätta mig i gästrummet på andra sidan huset, sitta i andra ändan av soffan och pussa eller krama mig kan han glömma! Jag torkar mina egna spyor, byter mina egna nedsvättade lakan osv...
    Jo, visst. Du tar hand om dig själv, men när du har barn och är sjuk måste du ju också ta hand om barnet. Det är mindre trevligt att exempelvis stå och laga mat när man har magsjuka, och har man då någon (den andra föräldern) som kan hjälpa en så har jag svårt att tro att man inte ber den människan om hjälp. 
  • Ess
    Modesty Blaise skrev 2011-12-07 18:39:15 följande:
    Jo, visst. Du tar hand om dig själv, men när du har barn och är sjuk måste du ju också ta hand om barnet. Det är mindre trevligt att exempelvis stå och laga mat när man har magsjuka, och har man då någon (den andra föräldern) som kan hjälpa en så har jag svårt att tro att man inte ber den människan om hjälp. 
    Det står den tillfrågade fritt att säga nej. Man måste ta hänsyn till övriga familjen också så att inte dom blir smittade.
    I vårt fall hade svaret varit -nej!
  • Krussidullan
    Mariohn skrev 2011-12-06 13:49:13 följande:
    Hans barn ska komma först alla gånger. Lev med det :´)
    Ditt argument är ohållbart.

Jag exempelvis skulle, enligt dig, kunna säga att "mina barn kommer först, lev med det" till min partner och du skulle då stötta mig menar du?
    För självklart smittar jag inte ner mina barn i onödan, varför skulle jag det?
    Sonika blir resultatet av ditt argument att inga andra sjuka barn kommer hem till oss.

Och på vilket sätt skulle våra gemensamma "komma först" om han drar en smittbärande särkulle till vårat hem?

"barnen komma först alla gånger"... värdelöst argument eftersom det egentligen bara innebär "särkullsbarn och deras osäkra föräldrar offrar andra för deras egna skull på ett oerhört egoistiskt sätt" och inget annat.
  • Ess
    Krussidullan skrev 2011-12-17 08:59:30 följande:
    Ditt argument är ohållbart.

Jag exempelvis skulle, enligt dig, kunna säga att "mina barn kommer först, lev med det" till min partner och du skulle då stötta mig menar du?
    För självklart smittar jag inte ner mina barn i onödan, varför skulle jag det?
    Sonika blir resultatet av ditt argument att inga andra sjuka barn kommer hem till oss.

Och på vilket sätt skulle våra gemensamma "komma först" om han drar en smittbärande särkulle till vårat hem?

"barnen komma först alla gånger"... värdelöst argument eftersom det egentligen bara innebär "särkullsbarn och deras osäkra föräldrar offrar andra för deras egna skull på ett oerhört egoistiskt sätt" och inget annat.
    Man kan vända på det också, barnen kommer först och ska inte behöva bli smittade i onödan.
  • Krussidullan
    Ess skrev 2011-12-17 15:32:10 följande:
    Man kan vända på det också, barnen kommer först och ska inte behöva bli smittade i onödan.
    ...det var ju lite det själva inlägget handlade om
  • Ess
    Krussidullan skrev 2011-12-17 15:43:13 följande:
    ...det var ju lite det själva inlägget handlade om
    Citerade fel inlägg, skulle varit 194.
    Aningen trött idag för vår minsta är sjuk och har inte sovit så bra. Hmmm skulle kanske skicka hem henne till hans barns mammaSkrattande.
    Nä det var taskigt att dra in henne, fy på mig.
  • Krussidullan
    Ess skrev 2011-12-17 19:01:13 följande:
    Citerade fel inlägg, skulle varit 194.
    Aningen trött idag för vår minsta är sjuk och har inte sovit så bra. Hmmm skulle kanske skicka hem henne till hans barns mammaSkrattande.
    Nä det var taskigt att dra in henne, fy på mig.
  • Systeryster01
    Mariohn skrev 2011-12-06 13:49:13 följande:
    Hahaha sanslöst. Att börja dra referenser till barn vars pappor är döda är inte riktigt riktigt. Pappan är inte död. Han kan leva med dig bäst fan han vill men han är levande och han är pappa. Hans barn ska komma först alla gånger. Lev med det :´)
    Barnen kommer först ja. Inte den biologiska mamman. 
  • Systeryster01
    Systeryster01 skrev 2012-03-09 12:29:44 följande:
    Barnen kommer först ja. Inte den biologiska mamman. 
    Rättelse: Mamman. behövde inte skriva "biologiska". 
  • amorchic

Självklart ska barnet då stanna hos mamman!

Jag ocjh mitt ex har bestämt samma.. När det gäller magsjuka så sprider man det inte vidare! Jag behåller mina barn tills dom är smittfria och han gör samma! 

• Jelenas

Här hemma är det stenhårt. Är bonusen eller hennes mamma med familj sjuka stannar bonusen hemma. I alla fall vid influensa och magsjuka. Och blir bonusen sjuk hemma hos oss stannar hon självkart kvar tills hon blir frisk.
    Det är så totalt onödigt att sprida omkring sjukdomarna.

Tyvärr så försöker bonusens mamma ibland. Som nu, trots att hon vet att våran son är hemma pga infektionsrisk tack vare att han fick operera bort sitt öga frågade hon ifall dottern kunde vara här. Då vet hon ändå att min son ska sövas om 1 vecka igen och får inte vara det minsta sjuk.

• Lavish

Beror väl på HUR illa det är med mamman, men så länge hon kan ta hand om barnet är det väl ytterst osmart att barnet ska smitta ner en till familj.

Och helt klart, vore jag i din sits hade jag flytt fältet direkt om sambon släpat hem det sjuka barnet.

Svar på tråden Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...