• ulfina

Vab för deprimerad tonåring?

Min 16 åriga dotter är jätte deprimerad och har inte varit iskolan på 6 veckor. Allt utlöstes av en kompis konflikt och hon blev utfryst i nya klassen första året gymnasiet. Nu ligger hon bara i sängen eller sitter framför tv;n och tycker allt är nattsvart och meningslöst. Jag har varit hemma vissa dagar när hon mått som sämst och säger hon inte vill leva längre. Ska till BUP om dagar. Får man vabba? 

• Svar på tråden Vab för deprimerad tonåring?
  • Sanningsdan

Du behöver läkarintyg för att vabba med så stort barn. Kontakt BUP om detta.

Lycka till och hoppas¨att det ordnar upp sig snart för dottern.

• ThisIsMe
    ulfina skrev 2011-11-27 01:07:47 följande:
    Men måste det inte vara livshotande sjukdom för det?
    Att inte vilja leva längre, det är rätt så livshotande.
  • ulfina

Men det är nu hon mår dåligt och jag får ingen tid hos BUP förrän om 14 dagar, Hon skär sig ju inte och så, så då tycker dom inte att det är akut.... Jag har ju redan varit hemma 4-5 dagar. Kan man få vab i efterhand?

• Sanningsdan

Ring FK i morgon (tror de har öppet även helger) och hör hur du ska gå tillväga för att få det godkänt.

Att inte vilja leva är som sagt i allra högsta grad ett livshotande tillstånd.

• Babyystar

Min mamma fick sjukskriva sig för att vara hemma med mig när jag var 15 år och deprimerad.

• Kaneldoft

Fk öppnar 15 idag hör med den och iväntan på bup kanske läkare på vårdcentral kan sjukskriva så länge

• ulfina

tack alla snälla! Det är något med en gräns för barn över 16 år vad gäller FK. Jag ska kolla med dom. Har fått en tid hos VC i morgon bitti!

• sirisdotter

BUP  uppmanade mig att sjukskriva mig för tonårsproblem hemma.   (Tyckte då  att det var ett jättekonstigt förslag och gjorde det aldrig.    Det kanske hade varit bra.)

• ulfina
    sirisdotter skrev 2011-11-27 14:46:09 följande:
    BUP  uppmanade mig att sjukskriva mig för tonårsproblem hemma.   (Tyckte då  att det var ett jättekonstigt förslag och gjorde det aldrig.    Det kanske hade varit bra.)
    Hej Sirisdotter, det är sant som du säger, att det påverkar ju hela familjen... Hur gick det för dig? Hur mår tonåringarna nu? Jag är ensam med två tonåringar och en hund, förstår inte hur man ska få ihop allt... panik att lämna en 16 årig dotter hemma på morgonen när hon bara gråter och vill dö. Ska man klara en arbetsdag då?
    Fan ibland tycker jag vårt samhälle har blivit så ohumant! Eller inhumant eller vad det heter. Omänskligt och hårt.
  • ulfina
    Babyystar skrev 2011-11-27 02:31:47 följande:

Min mamma fick sjukskriva sig för att vara hemma med mig när jag var 15 år och deprimerad.

Babyystar, det verkar som det är modellen att man själv får sjukskriva sig. Gäller att kolla upp varianterna innan man skickar in till FK. Fått ett sjukintyg idag för henne och doktorn skulle bakdatera det till första kurator-träffen för 6 veckor sedan.
    Hur mår du nu?  Fick du medicin? Kram
  • sirisdotter
    Babyystar skrev 2011-11-27 02:31:47 följande:

Hjälpte det?
  • sirisdotter
    ulfina skrev 2011-11-28 22:27:44 följande:
    Hej Sirisdotter, det är sant som du säger, att det påverkar ju hela familjen... Hur gick det för dig? Hur mår tonåringarna nu? Jag är ensam med två tonåringar och en hund, förstår inte hur man ska få ihop allt... panik att lämna en 16 årig dotter hemma på morgonen när hon bara gråter och vill dö. Ska man klara en arbetsdag då?
    Fan ibland tycker jag vårt samhälle har blivit så ohumant! Eller inhumant eller vad det heter. Omänskligt och hårt.
    Den tiden är historia nu -  och det gällde  inte  precis  tonårsdepression  som jag uppfattade situationen.   Jag klamrade mig fast vid jobbet,  som gav mig en annan roll,  en krycka i mitt fall.   Hade dock ingen hund,  bara  sex katter hemma (varav  fyra osålda  ganska stora kattungar).    Flydde till jobbet..   Kanske tonåringens och min relation hade kunnat förbättras  då om jag vågat  varva mer och stannat  hemma en period.

Nu har vi bättre relation än jag vågat hoppas -  dock känns den skör.
  • mandelblomma
    ulfina skrev 2011-11-27 01:07:47 följande:
    Men måste det inte vara livshotande sjukdom för det?
    nej då man kan få vab för en 15 åring som brutit en arm och man är med på sjukhuset eller en riktigt medtagen 16 åring som har magsjuka..
    Men det krävs läkarintyg som sagt.

TS kontakta Bup och rådgör med dem så kan de hjälpa dig.
Svar på tråden Vab för deprimerad tonåring?