Natasha76 skrev 2011-11-26 23:22:20 följande:
Jag har inte testat Polaric, men jag har sett den i en bilstolsaffär och jag upplevde den rätt klumpig. Den verkar också ta mycket utrymme. Trots att de tillverkar utrustning till racerbilar är de inte stora på bakåtvända bilbarnstolar. Men, knappast något dåligt val heller, om de sitter bra i er bil och ni byter till större bakåtvänd stol senare.
På min blogg har jag publicerat följande info om den:
Krocktestdata bakåtvänt – Recaro Polaric
Autolittos sameuropeiska krocktester, samma som ADAC, november 2008
Frontalkrock: 5 av 5 (40% av säkerhet) Sidokrock: 3 av 5 (40% av säkerhet) Sätets konstruktion: 4 av 5 (20% av säkerhet) Stabilitet: 4 av 5 Säkerhet: 4 av 5 De här testena mäter kraften på nacken i provdockan, men ger det inte så mycket vikt i poänget för frontalkrock. Därför kan också framåtvända bilbarnstolar, speciellt sådana med midjekudde, få 5/5 i frontalkrock. Så ta ändå vitsordet med en nypa salt.
Men man kan åtminstone titta på sidokrockresultaten.
Tack för infon!
Stolarna säljs av ÅF för den bil vi ska köpa, de har alltså ett sammarbete och därför räknar jag med att stolarna passar i deras bilar! Vi kommer även byta til en 7:sitsig bil pga vi ej kommer få plats med barn, hundar, vagnar och oss själva när yngsta ska ha större stol:/
Hundburen tar nämligen upp HELA bagaget. Bilen är alltså större än en vanlig kombi. Vi har en C5 och kommer byta till en C8.
Vi har nu en multitech till stora, jämfört med den, hur är recaron?