• DizNick

Recaro bilbarnstol!

Någon här som har något att säga om dem? Ska byta bil och måste inhandla 2 st nya stolar. (2 bilar). Bilhandlaren är ÅF åt Recaro bilstolar. OCh för er som inte vet så gör Recaro utrustning till racerbilar. Vilket får mig att tänka på att de måste veta vad de gör!

http://www.littlekidscorner.se/sv/category/106/Recaro 

Vi "kommer" köpa 2 st av dessa: http://www.littlekidscorner.se/sv/product/2736/RECARO-POLARIC-9-18-KG-SVART-SILVER

Någon som har erfarenhet av dessa? Ska testa mina söner i dem på måndag! Återkommer troligtvis med bilder då! De är 7 mån resp 2½ år.

• Svar på tråden Recaro bilbarnstol!
  • Cecci78
    DizNick skrev 2011-11-26 23:01:09 följande:
    Någon här som har något att säga om dem? Ska byta bil och måste inhandla 2 st nya stolar. (2 bilar). Bilhandlaren är ÅF åt Recaro bilstolar. OCh för er som inte vet så gör Recaro utrustning till racerbilar. Vilket får mig att tänka på att de måste veta vad de gör!

www.littlekidscorner.se/sv/category/106/Recar... 

Vi "kommer" köpa 2 st av dessa: www.littlekidscorner.se/sv/product/2736/RECAR...

Någon som har erfarenhet av dessa? Ska testa mina söner i dem på måndag! Återkommer troligtvis med bilder då! De är 7 mån resp 2½ år.
    de ser bra ut fast till stora är jag ju tveksam till att jag hade köpt den till eftersom den bara är till 18 kg men vill man köpa en till bakåtvänd stol sen (till 25 kg) så är det ju helt ok.
  • Cecci78

köpt den till stora ska det stå... 

• DizNick
    Cecci78 skrev 2011-11-26 23:06:04 följande:
    de ser bra ut fast till stora är jag ju tveksam till att jag hade köpt den till eftersom den bara är till 18 kg men vill man köpa en till bakåtvänd stol sen (till 25 kg) så är det ju helt ok.
    Min stora väger 12 kg nu och jag tror knappast att han kommer väga över 18 kg när han är 4 år Skulle han gå upp 6 kg på 1½ år skulle jag bli väldigt rädd!
  • DizNick

Kan tillägga att OM han skulle väga mer så har vi 2 andra stolar som har vikt upp till 25 kg!

• Natasha76

Jag har inte testat Polaric, men jag har sett den i en bilstolsaffär och jag upplevde den rätt klumpig. Den verkar också ta mycket utrymme. Trots att de tillverkar utrustning till racerbilar är de inte stora på bakåtvända bilbarnstolar. Men, knappast något dåligt val heller, om de sitter bra i er bil och ni byter till större bakåtvänd stol senare.

På min blogg har jag publicerat följande info om den:

Krocktestdata bakåtvänt – Recaro Polaric

Autolittos sameuropeiska krocktester, samma som ADAC, november 2008

Frontalkrock: 5 av 5 (40% av säkerhet) Sidokrock: 3 av 5 (40% av säkerhet) Sätets konstruktion: 4 av 5 (20% av säkerhet) Stabilitet: 4 av 5 Säkerhet: 4 av 5 De här testena mäter kraften på nacken i provdockan, men ger det inte så mycket vikt i poänget för frontalkrock. Därför kan också framåtvända bilbarnstolar, speciellt sådana med midjekudde, få 5/5 i frontalkrock. Så ta ändå vitsordet med en nypa salt.

Men man kan åtminstone titta på sidokrockresultaten.
  • Natasha76

Googlade bilder, ett barn som är 1 år och 9 månader i en Polaric:

Ett 18 månader gammalt barn i Polaric i Audi A3:

Treåring i Polaric;

Här är en installationsvideo:

• DizNick
    Natasha76 skrev 2011-11-26 23:22:20 följande:
    Jag har inte testat Polaric, men jag har sett den i en bilstolsaffär och jag upplevde den rätt klumpig. Den verkar också ta mycket utrymme. Trots att de tillverkar utrustning till racerbilar är de inte stora på bakåtvända bilbarnstolar. Men, knappast något dåligt val heller, om de sitter bra i er bil och ni byter till större bakåtvänd stol senare.

På min blogg har jag publicerat följande info om den:

Krocktestdata bakåtvänt – Recaro Polaric

Autolittos sameuropeiska krocktester, samma som ADAC, november 2008

Frontalkrock: 5 av 5 (40% av säkerhet) Sidokrock: 3 av 5 (40% av säkerhet) Sätets konstruktion: 4 av 5 (20% av säkerhet) Stabilitet: 4 av 5 Säkerhet: 4 av 5 De här testena mäter kraften på nacken i provdockan, men ger det inte så mycket vikt i poänget för frontalkrock. Därför kan också framåtvända bilbarnstolar, speciellt sådana med midjekudde, få 5/5 i frontalkrock. Så ta ändå vitsordet med en nypa salt.

Men man kan åtminstone titta på sidokrockresultaten.
    Tack för infon!

Stolarna säljs av ÅF för den bil vi ska köpa, de har alltså ett sammarbete och därför räknar jag med att stolarna passar i deras bilar! Vi kommer även byta til en 7:sitsig bil pga vi ej kommer få plats med barn, hundar, vagnar och oss själva när yngsta ska ha större stol:/
    Hundburen tar nämligen upp HELA bagaget.  Bilen är alltså större än en vanlig kombi. Vi har en C5 och kommer byta till en C8.

Vi har nu en multitech till stora, jämfört med den, hur är recaron?
  • Cecci78
    DizNick skrev 2011-11-26 23:08:37 följande:
    Min stora väger 12 kg nu och jag tror knappast att han kommer väga över 18 kg när han är 4 år Skulle han gå upp 6 kg på 1½ år skulle jag bli väldigt rädd!
    Jo fast med en stol till 25 kg kan man ju sitta bakåtvänt ännu längre, min 7-åring har ännu inte växt ur Britax Two Way tex, väger dock 24 kg nu. Two Way är dock inget jag rekommenderar till små barn som sitter bakåt men från 3-4 år är den bra.
  • DizNick
    Cecci78 skrev 2011-11-26 23:47:48 följande:
    Jo fast med en stol till 25 kg kan man ju sitta bakåtvänt ännu längre, min 7-åring har ännu inte växt ur Britax Two Way tex, väger dock 24 kg nu. Two Way är dock inget jag rekommenderar till små barn som sitter bakåt men från 3-4 år är den bra.
    Har som sagt 2 stolar upp till 25, går enkelt att byta till någon av dem om det skulle ske! han kommer inte vöndas framåt fören han är 5.

Har en multi tech och en akta 
  • Natasha76

Kan tyvärr inte säga hur mycket utrymme Polaric tar i jämförelse med Multi-tech. Har dom inte så ni kan testa?

• DizNick
    Natasha76 skrev 2011-11-29 21:13:37 följande:
    Kan tyvärr inte säga hur mycket utrymme Polaric tar i jämförelse med Multi-tech. Har dom inte så ni kan testa?
    Jo Citroen affären har dem! Så ska åka och testa någon dag när jag inte har båda barnen med mig;)
Svar på tråden Recaro bilbarnstol!