Om nu jag bara pratar danska hemma, hur ska mitt barn då lära sig svenska?
Dumt svar, men det är ju så att hela samhället pratar, hör barnet kommer det så klart att ta till sig ljud och därmed lära sig prata. När barnet möter förskolepersonal, släktningar och grannar så lär de sig av dem.
Hur lär sig de barn sig språk då? Språk är mer än ljud - ljud är beskrivelsen för de begrepp vi har omkring oss. Barn som har teckenspråk som modersmål (hörande eller döva barn) lär sig omgivningen genom tecken och de som då talar byter bara "beskrivelsen" till ett annat språk beroende på vem mottagaren är. Det är inte så att det är talet/ljudet som är språk utan just att man förstår att det finns olika begrepp till olika saker, hur man uttrycker dessa begrepp har ingen betydelse för språkinlärning.
Det är inga från "samhället" som kommer och lär dessa barn att prata, de lär de sig utmärkt ändå. Talet är naturligt för fullt hörande personer och det räcker med att de vistas i miljöer med talande för att talet ska utveckla sig helt normalt.
Ska säga att min hörande dotter (jag är också hörande) på 15 månader kan med ord säga 4 ord och med ljudåtergivande 3 (typ bää) och med tecken 14. Det innebär att hon har begreppsbeskivelse på 21 ord vilket gör att jag förstår mer än om jag bara fokuserade på de ljud hon ger ifrån sig.
Fick du svar? =). Hoppas jag inte svarade för otydligt.