Hur länge ska det vara så här??
Man får dåligt samvete för att man känner så här, men jag skulle behöva gnälla av mig lite känner jag...
Vi har två fantastiska tvillingkillar födda vecka 33+2. Har egentligen aldrig varit någon fara för deras hälsa utan de har utvecklats bra hela tiden. Nu är de snart 10 veckor, men det är ju bara 3 veckor sedan de egentligen skulle födas. Det som jag tycker är jobbigt är att denna "nyföddhetsperiod" har blivit så otroligt lång. Jag tycker det börjar bli riktigt tungt att med dessa eviga matningar var tredje timme. De flaskmatas och när de ätit klart är det ganska exakt 2,5 timme tills de ska äta nästa gång. Känns som att man inte gör annat.. Mellan matningarna går tiden mest åt till att få dem att inte gråta. Även om de egentligen bara skulle vara tre veckor är de ganska pigga småttingar, speciellt den ena av dem. Tvärtom är det ofta väldigt svårt att få dem att sova. De är redan ganska starka i nacken och vill helst att man hela tiden ska hålla upp dem så att de kan titta runt. De tittar mycket och vill absolut inte läggas ner nånstans under längre perioder, som i babygymet eller i babysittern eller på en filt i soffan. Jag förstår att de inte gillar att ligga själva då de fortfarande är små och ju egentligen inte ser så mycket. För även om de tittar runt mycket så kan de ju fortfarande inte fixera blicken riktigt och än så länge har det inte känts som att de tittar på oss, de tittar för det mesta precis förbi en. Så nästan varje dag äter man frukost, lunch och middag med en gnällande/skrikande unge i baby sittern bredvid oss. Ibland kan man få dem nöjda iaf en kort stund om man hela tiden gungar sittern med foten, men för det mesta tröttnar de ganska snabbt. Känns som att man aldrig bara kan få en lugn stund för sig själv. Man får inte vara ifred på nätterna heller då ingen av pojkarna vill sova i spjälsängen och de vill egentligen inte ligga emellan oss i sängen heller. Det enda som funkar är att sätta dem tätt intill sig på kroppen i mjuka sjalar som vi köpt på granit och sen får man sova på rygg med dem eller lite snett på sidan med kuddar uppbullade runt omkring oss så att det inte finns nån risk att man rullar över på dem. Detta konceptet funkar väldigt bra så vi får för det mesta iaf sova på nätterna även om man ofta har ont i kroppen för att man inte sovit så bekvämt. Men jag känner att jag verkligen skulle vilja få sova i fred på natten för att orka med deras uppmmärksamhetsbehov på dagen. Men då de ju ska ha mat lika ofta på nätterna så orkar vi verkligen inte lägga ner så mycket tid på att få dem att sova själva för vi vet att vi snart måste vakna för att mata igen! Nån enstaka gång har vi fått nån av dem att sova i sin säng (vi testar efter varje matning) men för det mesta blir de klarvakna så fort man lägger ner dem och sen börjar de sprattla runt och tar man inte upp dem sen så börjar de snart skrika också. nu har vi börjat ta vars en lång barnvagnspromenad med dem varje dag på två timmar så att man iaf kan få en stund för sig själv under dagen. Är väldigt skönt.. De sover för det mesta bra i vagnen också.
Det här blev ett väldigt långt inlägg men vad jag undrar är om någon har något uppmuntrande att säga om när det här vänder? När började era prematurer ge lite gensvar och möta era blickar och kanske ge ett leende? När började det kunna gå lite längre mellan matningarna och när sov de lite längre perioder?
Vet att vi har det lite extra jobbigt iom att det är tvillingar och är den ena nöjd finns det en till som kanske inte är så nöjd. Det finns så klart mysiga stunder också men över lag tycker jag det är tungt just nu! Någon mer som känner så här?