• fruboman

Om man blir anmäld till Länsstyrelsen...

... har man då rätt att få veta vem som gjort anmälan?
    Och om Länsveterinären kommer ut till stallet och man vägrar släppa in dom, pga att man inte får veta vem som anmält, vad händer då?

Tacksam för svar? 

• Svar på tråden Om man blir anmäld till Länsstyrelsen...
  • buffybus

inte någon granne? känns som det skulle kunna va det.. eller nån avundsjuk vän

ja om nu djuren är ok som du säger...  

André -08 & Emma -09
  • fruboman
    buffybus skrev 2011-11-22 14:30:01 följande:
    inte någon granne? känns som det skulle kunna va det.. eller nån avundsjuk vän

ja om nu djuren är ok som du säger...  
    Ja mina djur mår bara bra, kanske lite tjocka efter sommarbetet.
    Fick en anmälan på oss förra året att hästen och fåren (2st) inte fick mat, veterinären var ut och
    tittade på djuren och stallet, hagar osv. Hittade inget att anmärka på såklart.
    Pratade nyss med djurskyddet på länsstyrelsen och tyvärr har dom inte tid att komma ut på "förebyggande" kontroller. Tänkte det hade ju varit smidigt om nu det blir samma visa i vinter som den förra!

Men nu frågade jag detta mest i största allmänhet faktiskt, satt bara och funderade lite i godanro hur det går till om den som blivit anmäld vägrar släppa in veterinär/kontrollant. 
    För när jag pratat med min chef bland annat (jobbar med mjölkkor) så sa han att dom inte får
    gå in i stall/lagård utan tillåtelse! 
  • Mamma Ator
    fruboman skrev 2011-11-22 14:15:03 följande:
    Frågar du mej?
    Jag trodde det var du som var anmälld

( Vi blev anmällda för kaninuppfödning i bostadsområde - och när vetrinären kom och fick se vår kanin skrattade hon bara )
    Om du har rent mjöl i påsen så är det väl inget problem
  • fruboman

Om nån undrar så är hästen en pensionerad nordsvensk på 25 år, som rids någon gång ibland, lugna turer i skogen.
    Skos och verkas med 6-8 veckors mellanrum.
    Får hö 2 ggr om dagen, plus lite kross och mineraler 1 gång per dag.
    Färskt vatten 2 ggr om dagen.

Fåren klipps en gång om året, på våren inför betessläpp. Klövarna klipps/verkas efter behov ett par ggr per år.
    Dom går ihop med hästen och får alltså hö 2 ggr om dagen, vatten 2 ggr om dagen och lite kross och mineraler på kvällen.

Plus att dom har saltsten ute i hagen. 
    Så mina djur mår fin fint! 

• Mamma Ator

Så bjud in vetrinären på kaffe

Ni kan väl skratta tillsammans

(Du kanske har glömt att köpa julklappar till fåren - eller ännu värre - skickat några att bli korv)

Om du har rent mjöl i påsen så är det väl inget problem
  • fruboman
    Mamma Ator skrev 2011-11-22 14:39:41 följande:
    Jag trodde det var du som var anmälld

( Vi blev anmällda för kaninuppfödning i bostadsområde - och när vetrinären kom och fick se vår kanin skrattade hon bara )
    Ja jag har blivit det en gång,förra vintern men nu var det mest i största allmänhet, hur det fungerar!
    Pratade med länsstyrelsen för en stund sen och hon sa att dom får in många löjliga anmälningar! 

Som jag skrev :

Om nån undrar så är hästen en pensionerad nordsvensk på 25 år, som rids någon gång ibland, lugna turer i skogen.
    Skos och verkas med 6-8 veckors mellanrum.
    Får hö 2 ggr om dagen, plus lite kross och mineraler 1 gång per dag.
    Färskt vatten 2 ggr om dagen.

Fåren klipps en gång om året, på våren inför betessläpp. Klövarna klipps/verkas efter behov ett par ggr per år.
    Dom går ihop med hästen och får alltså hö 2 ggr om dagen, vatten 2 ggr om dagen och lite kross och mineraler på kvällen.

Plus att dom har saltsten ute i hagen. 
    Så mina djur mår fin fint!  
  • fruboman
    Mamma Ator skrev 2011-11-22 14:46:08 följande:
    Så bjud in vetrinären på kaffe

Ni kan väl skratta tillsammans

(Du kanske har glömt att köpa julklappar till fåren - eller ännu värre - skickat några att bli korv)
  • Tant Herta

Fast hö 2 ggr om dagen låter och är alldeles för sällan om det inte är så att hästen har kvar hö när du fodrar gång nummer två! Hästar får inte stå utan mat mer än max fyra timmar, det kanske var det som anmälaren hakade upp sig på!

• fruboman
    Tant Herta skrev 2011-11-23 14:21:44 följande:
    Fast hö 2 ggr om dagen låter och är alldeles för sällan om det inte är så att hästen har kvar hö när du fodrar gång nummer två! Hästar får inte stå utan mat mer än max fyra timmar, det kanske var det som anmälaren hakade upp sig på!
    Nejdå ingen fara, det finns mycket gräs kvar i hagen, iof inte färskt men dom går å tuggar glatt på det, så det är alltid hö kvar när jag ger nästa gång. På vinter har dom även fri tillgång på havrehalm, både ute och inne!

Det hade dom även förra vintern, då jag blev anmäld! 
  • Tant Herta
    fruboman skrev 2011-11-23 16:30:04 följande:
    Nejdå ingen fara, det finns mycket gräs kvar i hagen, iof inte färskt men dom går å tuggar glatt på det, så det är alltid hö kvar när jag ger nästa gång. På vinter har dom även fri tillgång på havrehalm, både ute och inne!

Det hade dom även förra vintern, då jag blev anmäld! 
    Ok! Då har du blivit anmäld av okunniga människor! Kan inte vara kul!

Jag fodrar också med foderhalm vilket är ett underskattat grovfoder som är alldeles utmärkt för hästar! 
  • fruboman
    Tant Herta skrev 2011-11-24 11:59:20 följande:
    Ok! Då har du blivit anmäld av okunniga människor! Kan inte vara kul!

Jag fodrar också med foderhalm vilket är ett underskattat grovfoder som är alldeles utmärkt för hästar! 
    Pratade ju med länsstyrelsen häromdagen.
    Djurskyddshandläggaren jag pratade med sa att det inte
    var nått att ta åt sig över, tydligen ringer folk in och anmäler
    hej vilt, tex att hästar inte har täcke på sig, eller har täcke på sig osv osv.
    Min Nordis blir att se ut som en björn på vintern och det spelar ingen roll hur mycket det regnar/blöt snö, så blir han bara blöt utan på, aldrig in till huden, dessutom avskyr han att ha täcke på sig... Han är nöjd när han får komma in å rulla sig helt torr i halmen på kvällen!  
  • alifewithoutme

Kan det vara så att de ringer in för att hästen är ensam häst? (lagen är ju minst två). Bara en tanke på så sätt..

• fruboman
    alifewithoutme skrev 2011-11-26 00:12:41 följande:
    Kan det vara så att de ringer in för att hästen är ensam häst? (lagen är ju minst två). Bara en tanke på så sätt..
    Nejdå han har sällskap av två får, han trivs ej ihop med andra hästar!
    Annat flockdjur går bra! 
Svar på tråden Om man blir anmäld till Länsstyrelsen...