• anoonymmm

15 åring "beroende"

Har vetat ganska länge att min dotter rökt, tyvärr har vi "blundat" för det och hoppats på att hon ska sluta när vi noga förklarat hur dåligt det är.
    Idag var vi på utvecklingssamtal i skolan då läraren berättade att alla lärare kommenterat att hon och några till alltid går ut 1-2 gånger per lektion och röker. Visst frågar hon läraren, men säger läraren nej brukar hon gå ändå och då inte ens gå tillbaka till lektionen.
    Jag valde att inte ta upp det med henne då utan satt lugnt och sansat och pratade vidare med hennes lärare.
    Min dotter åkte direkt iväg till en kompis efter mötet så jag har inte hunnit prata med henne ordentligt.

Vad ska jag säga?
    Jag kan ju inte tvinga henne att sluta, för hon köper ju själv och jag kan ju inte kontrollera henne dag ut och dag in.
    Känner mig verkligen maktlös, är det någon som haft liknande problem och hur gjorde ni?

• Svar på tråden 15 åring "beroende"
  • Mälaröbo

Först måste jag få fråga hur hon kan köpa cigaretter? Tjänar hon egna pengar? Vill ni strypa det så ger ni henne inga pengar. Ska hon på bio så får hon pengar till det och får visa biljett och kvitto på tex godis och läsk.
    Visst kan hon mygla med det också, men det blir iaf besvärligare.

Sen måste jag fråga om du verkligen tycker att rökningen är ert största problem?
    Skolket, respektlösheten och det faktum att hon drar till en kompis fast hon inte får (tar för givet att det inte var ok efter ett sånt möte)?
    Tror tyvärr att ni får lägga rökningen åt sidan och ta tag i de problem som VERKLIGEN kan leda henne snett (även om rökning enligt forskning har ett starkt samband med droger, tex alkohol och heroin, då de delar receptorer).

Så: dra in alla pengar om ni vill hindra rökningen och ta ett rejält tag i övriga beteendeproblem som VERKLIGEN är er sista chans nu innan hon blir för stor!

• anoonymmm

Vi har sedan hon fyllde 14 kört med att hon får sitt barnbidrag varje månad. 
    Och sen har hon fått ganska mycket "extra" pengar till vinterjacka, skor, dyra kläder osv. Vilket hon inte visat kvitto på vad hon köpt, men vi har väll varit för godtrogna.  

Nu när du säger det kanske skolkningen är ett större problem, men som pappa blir man väl oroligast för just rökningen då jag själv rökt sen tonåren och vet hur mycket det skadar.
    Hennes respektlöshet är något vi har haft problem med väldigt länge, hon lyssnar aldrig på oss. Vi har försökt väldigt mycket men inget fungerar, hon har bestämt sig för att inte bry sig om oss verkar det som.
    Men att dra in pengarna kan ju vara en idé! 

• Joje

Min undran är vem det är som säljer cigaretter till henne Hon är ju minderårig!!!

Annars tycker jag att hon låter som en vanligt rebellisk tonåring, tyvärr... Det enda du kan göra är att fortsätta försöka prata med henne och försöka få henne att förstå. Förr eller senare kommer hennes beteende (förhoppningsvis) att ändras!!

Liam 070417 & Linn 080712
  • anoonymmm
    Joje skrev 2011-11-21 18:06:58 följande:
    Min undran är vem det är som säljer cigaretter till henne Hon är ju minderårig!!!

Annars tycker jag att hon låter som en vanligt rebellisk tonåring, tyvärr... Det enda du kan göra är att fortsätta försöka prata med henne och försöka få henne att förstå. Förr eller senare kommer hennes beteende (förhoppningsvis) att ändras!!
    Jag vet att hon umgås mycket med äldre vänner så jag tror hon har det relativt lätt att skaffa cigaretter. Sen har hon även sagt att hon klarar att fixa själv i vissa butiker i stan.
  • Mälaröbo
    anoonymmm skrev 2011-11-21 18:00:09 följande:
    Vi har sedan hon fyllde 14 kört med att hon får sitt barnbidrag varje månad. 
    Och sen har hon fått ganska mycket "extra" pengar till vinterjacka, skor, dyra kläder osv. Vilket hon inte visat kvitto på vad hon köpt, men vi har väll varit för godtrogna.  

Nu när du säger det kanske skolkningen är ett större problem, men som pappa blir man väl oroligast för just rökningen då jag själv rökt sen tonåren och vet hur mycket det skadar.
    Hennes respektlöshet är något vi har haft problem med väldigt länge, hon lyssnar aldrig på oss. Vi har försökt väldigt mycket men inget fungerar, hon har bestämt sig för att inte bry sig om oss verkar det som.
    Men att dra in pengarna kan ju vara en idé! 
    Min syster fokuserade på cigaretter med sin äldsta. Skola, skolk, respektlöshet och till och med alkohol hamnade i skymundan.
    Tyvärr är han död nu, i en överdos. 24 år gammal.

Jag tror ni får lov att ta ett helhetsgrepp de får år/månader ni har makten kvar...
    Jag skulle aldrig låta skygglapparna sitta kvar!

Hon är en tonåring så räkna inte med nån snabb förändring. Men att dra in stålarna och skaffa sig mer koll är definitivt nåt man kan göra med en tånåring!
  • Stjärnfall76

Hur tjänar hon ihop till pengarna hon handlar cigg för? Jag tror jag hade dragit in hela månadspengen om de hade gått till cigg och man inte hade skött skolan. Känns som att pengen ska vara som en lön för att man sköter sig och kan hantera pengarna. Man har inet rätt att röka när man är 15, det är inte ens lagligt.

Sedan hade jag kollat var hon handlat och anmält den affären då det är olagligt att sälja cigaretter till barn. 

Dessutom hade vi inte accepterat att man skolkade från lektionerna för att röka, då hade man fått en konsekvens för det.  

• skogsvitter

Jag skulle aldrig ha låtit henne åka iväg till en kompis till att börja med, det blir ju bara svårare just för att du drar ut på det, och undviker konflikten! Hur tänkte du när du lät henne åka?! Efter ett sådant utvecklingssamtal, och du säger inte ett pip? Du har undvikit konflikten jättelänge, vilket du själv skriver. Och det är garanterat orsaken till varför det öht har gått så här långt. Du måste självklart prata med henne omgående, du kan inte bara sitta tyst och snällt och titta på!

Jag tycker inte det är rätt att straffa, men varför får hon hela barnbidraget när hon är så ung? Det är otroligt mycket pengar för en 14-åring, även för en 15-åring som uppenbarligen inte lärt sig hantera det ännu, och jag tycker gott och väl att du åtminstone kan halvera den summan. Förklara att du behåller hälften så att ni kan lägga de pengarna på sådant som är viktigast, pengarna är inte till för att bara handlas upp på nöjen och cigg. Det måste hon kanske lära sig den hårdare vägen. Dessutom måste du självklart poängtera att det inte är ok att lämna lektionerna för att röka, samt att du självklart inte vill att hon röker alls då det är skadligt för henne! Ni måste prata om detta genom att du säger vad du vill, tycker och tänker, och så att hon får säga vad hon tycker och tänker. Att gå runt detta som katten kring het gröt förvärrar naturligtvis bara problemen, precis som redan skett just i detta nu.

Bara för att du inte kan tvinga henne betyder inte det att du inte får eller bör säga vad du anser vara rätt! Nej du kan inte tvinga henne, men det är faktiskt din plikt att visa rätt väg, vilket du faktiskt inte alls gör nu.

Svar på tråden 15 åring "beroende"