Hur får man vikblöjor vita?
Hej har ett par vikblöjor som i brukar ha till dotter men de har blivit gula.
Nånom vet hur vi får dem vita igen?
Hej har ett par vikblöjor som i brukar ha till dotter men de har blivit gula.
Nånom vet hur vi får dem vita igen?
Prova med klorin.
Har ni provat att koka dem? Klorin är ju inte särskilt miljövänligt om man säger så... ska ju undvikas om möjligt! Det finns ju många andra naturliga blekmedel som man kan testa, vanligt bakpulver eller bikarbonat ska tydligen fungera alldeles utmärkt! Är det fläckar så kan man testa med tex galltvål. Dock ser jag inte riktigt varför det är så viktigt att få dem kritvita.. dvs om det nu inte är fläckar det rör sig om?
Nu är kanske årstiden fel men solen gör underverk för fläckar.
Jag brukar använda galltvål och/eller citron. Samt solljus. Någon gång har jag faktiskt slängt i en liten, liten dos vanish också.
Det gula amningsbajset fäster rätt ordentligt men försvinner också efter flera tvättar. Ett halvår efter att vi introducerade fast föda var alla fläckar borta från våra vikblöjor. När vi kunde torka ute i solen gick det något fortare.
Rekommenderar verkligen inte varken klorin eller vanish, oavsett maskin så kommer lite medel ligga kvar efter sköljningen - och det är inte direkt något man vill ha på sitt barns hud. Grumme tvättsåpa kör vi på, och det blir bra. Däremot kör vi någon tvätt i månaden på 90 grader, annars blir det lätt lite unken lukt i maskinen (vi har en helt ny energisnål sak och enligt försäljaren behövs detta och då kombinerar vi det med blöjtvätten).
Vi använder fläckiga vikisar (men de har försvunnit efter några tvättar). Tycker huvudsaken är att de är rena. Dvs tvättar dem i 95gr då och då samt att de inte luktar. Då kan man ta en skvätt ättika i sköljmedelsfacket...
Det gula försvinner av sig självt efter 2-4 tvättar, när amningsbajset tagit slut.