• lunapiena

waldorfskola?

Är det någon här som har erfarenhet av Waldorfskolor??Funderar på att sätta min 9-åreiga dotter i en sån.Hela konceptet låter fantastiskt i mina öron,men samtidigt lite rädd att en sån "alternativ" utbildning kan skapa problem med behörighet till högra studier i framtiden...

• Svar på tråden waldorfskola?
  • teomamma

Jag har gått i en waldorfskola från åk 5-9. Det är en väldigt speciell skola kan jag säga, nu skriver jag lite hur jag minns det.. Jag kände mig lite för "vanlig", de flesta hade palestinasjalar o batikfärgade kläder. Det var mkt estetiskt med mkt musik, målning, dans osv. Tror jag hade behövt en mer bestämd hand som pekade ut vägen åt mig, jag gjorde lite som jag ville ist för att räkna matte målade jag hästar men det accepterades ändå. Vet inte om det var just läraren eller pedagogiken. Jag hade inte tillräckliga kunskaper när jag slutade där utan gick om åk 8 o 9 på en kommunal skola, men jag var väldigt lat o slarvig o skolkade mkt. Hoppas du får fler svar, du kanske kan besöka skolan o vara med på några lektioner, lycka till

• big mama

Hej,
    Jag har min äldsta i en Waldorfskola och mina yngre barn på Waldorfförskola. Vilken skola finns nära er? Besök och se vad du tycker. Vår skola är absolut inte flummig, tvärt om. Visst är det en kreativ skolform... man tänker att barnen ska lära sig med alla sinnen..vilket passar oss fint. Finns många som har en negativ syn på Waldorf och tror att skolan är på samma sätt idag som för 30 år sedan (då var den nog ganska flummig) men även här har det gått framåt.  

• Wry

Gick i Waldorf från åk 2-9. Funkade bäst för mig i de lägre klasserna, men gav mig inga som helst problem med behörighet till gymnasiet (eller vidare studier).

• skogstjärna

Jag har inte själv gått i Waldorf, men min son går i 2:an i Waldorf och än så länge är vi super, super nöjda. Det är en helt fantastisk skola och vi kommer bra överens med lärarna och alla de andra föräldrarna. Pedagogiken passar sonen perfekt och jag tror att våra andra barn kommer trivas lika bra.

Sen har jag en del jämnåriga kompisar som gått i Waldorf, vissa älskade de, andra inte, men ingen säger iaf att det förstört deras liv eller något sånt. De flesta har pluggat vidare massor efter och inte haft några problem med det. Tvärtom har jag hört från flera håll att det kan vara en fördel, sättet de studerar på påminner mycket om hur det är sedan på universitet/högskola.    

Besök skolan i fråga och skapa dig en egen uppfattning, våran skola är klart annorlunda men jag uppfattar den inte som "flummig". 

När jag hör vänner som har barnen i vanlig skola klaga så är jag lika glad varje gång att vi valde den skola vi gjorde   

Svar på tråden waldorfskola?