• ascona

Fader okänd?

Hej hej,

Jag funderar på hur det fungerar med privat insemination. Åker man till Danmark eller gör det här hemma i svarige får man ju ett papper på att fadern är okänd. Men om man väljer att göra det privat med en man som inte vill vara delaktig under barnets uppväxt och således inte heller betala underhåll, hur gör man då?
    Kan jag bara skriva fader okänd?
    Det är ju trots allt en överenskommelse mellan mig, min partner och mannen som vill donera sperman till oss. Vi vill inte att han ska vara delaktig och han vill inte heller det. Sen har vi kommit överens om att barnet vid 18 års ålder ska få tillgång till "pappans" uppgifter, precis som det fungerar i Danmark.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Fader okänd?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 08:14:15 följande:
    Jag har ingen partner och jag vill inte välja bort ekonomiskt stöd eftersom jag är ensam.
    Om du har så dåligt ställt så kanske du inte borde skaffa barn just nu?
  • mpermper

Man gör ett medvetet val att ens barn inte ska få någon pappa - sedan ska man ha underhåll....?

• Anonym

Japp, rätt.
     Och jag har det inte dåligt ställt,  jag vill planera för framtiden.

• Anonym
    mpermper skrev 2012-07-20 08:34:30 följande:
    Man gör ett medvetet val att ens barn inte ska få någon pappa - sedan ska man ha underhåll....?
  • Anonym (Ohyes)

Ljug för dom tkr jag. Berätta inte om hemlig donator. Säg att du inte vet. Punkt slut..:) bästa sättet!

• hallontryffel
    FraYo skrev 2012-07-20 08:52:23 följande:
    Varför inte uppge din partner som pappan?

Partnern kan ju vara en kvinna?
  • Anonym

Jag har ingen partner, det är därför det är så viktigt för mig att jag får pengar från FK. För man vet aldrig vad framtiden bär med sig.

• FraYo

Visst ja , de tänkte ja inte på ;).

Ts: då hade ja låtsas som ons ;)

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-19 15:55:52 följande:

Jag vet inte om jag skulle orka ljuga om hur jag knullade runt på en findlandsfärja och inte har en aning om vem pappan är, eller något annat lika förnedrande. Om man berättar hur det är, en privat, hemlig donator, finns det en chans att FK respekterar det?

Hur kan han stå som pappa utan att betala underhåll?

Nej, de respekterar inte att du vill välja fader okänd fast du vet vem det är. Orsaken är att det är barnets rätt att veta.

Man måste inte ta underhåll via Fsk om de undrar så säg bara att ni sköter det hela privat. Risken pappan tar i detta läget är dock att mamman behöver pengar vid nåt tillfälle och ansöker om underhåll, då kan pappan dömas att betala upp till 3 år tillbaka har jag för mig.
    Att skriva ett papper privat om detta går inte tror jag, då det är barnets rätt att försörjas av båda sina föräldrar.
  • Vitamin

Vilken otroligt egoistisk och egotrippad människa!
    DU vill ha ett barn, men förvägrar barnet en pappa.
    Sen tycker du ska snika åt dig underhållsstöd som du egentligen inte behöver, för att DU ska säkra upp din ekonomi???
    Kräks

• Vitamin
    Vitamin skrev 2012-07-20 10:15:01 följande:
    Vilken otroligt egoistisk och egotrippad människa!
    DU vill ha ett barn, men förvägrar barnet en pappa.
    Sen tycker du ska snika åt dig underhållsstöd som du egentligen inte behöver, för att DU ska säkra upp din ekonomi???
    Kräks
    Obs, jag syftar på "anonym" ej TS.

Till TS har jag en fundering; jag tror inte att ett sånt avtal är juridiskt bindande. Om pappan/donatorn ändrar sig kanske han kan begära ett faderskapstest och kräver att få vara delaktig i barnets uppväxt? Vad händer då?
  • Anonym
    Vitamin skrev 2012-07-20 10:18:42 följande:
    Obs, jag syftar på "anonym" ej TS.

Till TS har jag en fundering; jag tror inte att ett sånt avtal är juridiskt bindande. Om pappan/donatorn ändrar sig kanske han kan begära ett faderskapstest och kräver att få vara delaktig i barnets uppväxt? Vad händer då?

Synd att du känner så starkt illamående över mitt val, men jag är beredd på att vissa människor inte kan/vill/tänker acceptera mitt val av familj.
    Om donatorn skulle ändra sig och begära ett faderskapstest och delad vårdnad är det såklart något jag kommer att gå med på. Men inte gladeligen.

• Anonym (na)

Till ts. Är din partner en man säger du bara att det är han som är pappan. Det ifrågasätts inte. Dock bör ni tänka på om donatorn ångrar sig, vad gör ni då? Och självklart berätta för barnet sen i mogen ålder. Är ni ett lesbiskt par är det bättre om donatorn skriver på faderskapspapper för att din partner lättare ska kunna adoptera barnet. En så kallad närståendeadoption. Så kan ni självklart göra även om ni är ett heteropar. Då kommer donatorn aldrig kunna komma tillbaka och kräva sin rätt. Han kommer för alltid stå som biologisk fader i register och så men efter adoptionen har han inga rättigheter eller skyldigheter. Vi ska göra så efter en privat spermiedonation. Vi är ett lesbiskt par. Och barnet kommer naturligtvis att få veta vem denna underbara man är när h*n är mogen för det. Lycka till!

• SupersurasunkSara
    Anonym (na) skrev 2012-07-20 10:37:39 följande:
    Till ts. Är din partner en man säger du bara att det är han som är pappan. Det ifrågasätts inte. Dock bör ni tänka på om donatorn ångrar sig, vad gör ni då? Och självklart berätta för barnet sen i mogen ålder. Är ni ett lesbiskt par är det bättre om donatorn skriver på faderskapspapper för att din partner lättare ska kunna adoptera barnet. En så kallad närståendeadoption. Så kan ni självklart göra även om ni är ett heteropar. Då kommer donatorn aldrig kunna komma tillbaka och kräva sin rätt. Han kommer för alltid stå som biologisk fader i register och så men efter adoptionen har han inga rättigheter eller skyldigheter. Vi ska göra så efter en privat spermiedonation. Vi är ett lesbiskt par. Och barnet kommer naturligtvis att få veta vem denna underbara man är när h*n är mogen för det. Lycka till!
    Lycka till med bebisen
  • plastkotte

Ts om du vill ha underhåll så måste du isåfall ljuga, men dom kommer inte bara ta ett "vet inte" som svar utan kommer göra allt i deras makt för att ta reda på vem pappan är. Det är ju trots allt skattebetalare som betalar det underhållet i 18 år.. Om du tänker bli gravid så som du beskriver så tycker jag inte du ska söka underhåll från varken pappan eller försäkringskassan. Om du inte klarar dig utan 1273kr så bör du inte skaffa barn ensamstående.. Men det är bara min åsikt. Har man däremot gott ställt, så ser jag inga fel med göra som du tänker göra för att bli gravid. Då kan man försörja barnet utan problem och behöver inte 1273 för att klara sig eller kunna spara inför framtiden.

• Anonym

TS om du säger att du inte vet vem fadern är och håller dig till historien så kan inte försäkringskassan göra nåt och då får du underhållsbidraget. Jag vet för jag har barn med donator och har hellt enkelt sagt att jag inte vet. Försäkringskassan kommer inte efter dig med blåslampan. Om du hellt enkelt inte vet så kan de inte göra nåt. Men du måste hålla dig till historien du berättar för om de får reda på att du har ljugit, och har fått underhållsbidrag utav dem så åker du dit för bedrägeri.

Svar på tråden Fader okänd?