• villofantasi

Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?

Snacka om att försöka operera bort ett symptom istället för att ta tag i det riktiga problemet. 

Varför har den här människan fått sådan extrem fetma? Ta itu med patientens levnadsvanor, matvanor och det psykiska välmåendet istället för att spendera över 150 000:- på en operation av magsäcken. Miljoner miljoner utav våra skattepengar går till dessa operationer och alla komplikationer som de leder till. 

Har vi ändrat på patientens matvanor eller bara gjort patienten fånge i sin egen kropp? Glöm jul middagen och att äta tre rätters på restaurang med familjen. Glöm också fredags ölen. Och jag hoppas verkligen patienten följer de riktlinjer de får. Men det gör inte alla och som ett brev på posten kommer komplikationer. Och det hela blir ännu dyrare for staten och kräver ännu mer resurser. 

Vänliga hälsningar den eviga skeptikern. 

• Svar på tråden Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?
  • Regnig måndag
    Mela78 skrev 2011-11-16 20:19:12 följande:
    Din teori håller inte helt. En viktop ÄR lönsam ur en samhällsekonomisk synvinkel. Exempelvis minskar besvär/komplikationer med diabetes mm som en bonus av viktop jämfört med en lyckad viktminskning på annat sätt, vilket ger stora ekonomiska vinster till samhället. 
    Men schhhh...
    Jag hade tänkt konfrontera TS lite långsamt sådär och be henom förklara deí kostnader som inte finns enligt TS. Cool
    Grattis till guldet NZ!
  • Severus

Betalade 100.000:- för gbp på privat sjukhus
    Idag kostar det 115-120.000:-

• Avalie

Min op kostade 100 000, och betalade själv, så ingen skattesnyltare här inte, som du får det att låta som.
    Hat du tänkt på att alla som bär runt på fetma blir stora riskpatienter i framtiden? Hjärt och kärl sjukdomar diabetes, cancer mm? Tror inte du att det blir mkt dyrare i längden?
    I mitt fall så mår jag såååå mkt bättre nu 3 månader efter min op. Jag känner inte sug längre efter sötsaker, jag har lärt mig att räkna ut hur mkt jag kan äta osv.
    JAg tror att det är väldigt lätt att vara kritisk mot oss som tar denna " genväg" som du kallar det. MEn tro inte att det är en lätt sak, man mår fruktansvärt dåligt efter op, jag ångrade mig t o m direkt efter p g a av smärtan mm.
    Men just nu känns det som det bästa jag har gjort. Vissa av oss behöver detta för att ändra vår livstil, andra har genetisk fettma som gör det väldigt svårt att gå ner mm.

• Eleonor01

Forskning har visat att hat du över 35 i BMI så börjar kroppen producera ett speciellt hormon, kommer ej ihåg vad det hette, som gör att det i 9 av 10 av fallen inte går att gå ner i vikt. Därför ligger gränsvärdet så även på 35.

Du är inte påläst å vill nog bara starta nån människohetsdebatt käns det som. Tro faktiskt du kommer lyckas. Grattis!

• Mela78
    Regnig måndag skrev 2011-11-16 20:22:26 följande:
    Men schhhh...
    Jag hade tänkt konfrontera TS lite långsamt sådär och be henom förklara deí kostnader som inte finns enligt TS. Cool
    Tungan ute Då kanske du sitter på mer fakta än diabetes som du kan kontra med. Solig
  • Regnig måndag
    Mela78 skrev 2011-11-16 20:28:35 följande:
    Tungan ute Då kanske du sitter på mer fakta än diabetes som du kan kontra med. Solig
    Google är min husgud sen höftar jag till resten.
    Grattis till guldet NZ!
  • Mela78
    Regnig måndag skrev 2011-11-16 20:34:44 följande:
    Google är min husgud sen höftar jag till resten.
    Låter som en bra idé!
  • Madicken 71
    Jag väntar själv på en sån operation. Tänker inte ens påpeka varför det inte alltid är lätt att ändra sin situation själv, har man inte den kapaciteten att kunna räkna ut det själv, så orkar jag icke. Där emot så vill jag tillägga att jag just fyllt 40, och har varit med och betalat skatt sen jag va 15. Tycker faktiskt jag har rätten till hjälp då.  Innan du tar för givet att vi tjockisar ätit oss till alla kilon så ta reda på mer fakta! Slå en signal till en som arbetar med detta varje dag! Då får du veta att det finns många olika faktorer till varför man blivit tjock, eller att man inte klarar av att gå ner själv. Jag lovar dig, att skulle jag lyckas bli av med all övervikt själv, så skulle jag aldrig låta någon gå in och ändra om i min kropp! Livet efter är inte en dans på rosor heller. Men, jag misstänker att det spelar ingen roll vad jag eller någon annan försöker berätta för dig, så ser du allt i bara vitt eller svart. Något mitt emellan finns inte. Istället för att gå in här och påpeka hur dåligt det är av oss att gå en genväg, så ta reda på fakta, läs på och ta in lite kunskap.

Hälsning från en tjockis som är glad och längtansfull inför sin operation, som jag själv vart med och betalat till i 25 år!!
  • Julibarn
    Eleonor01 skrev 2011-11-16 20:26:44 följande:
    Forskning har visat att hat du över 35 i BMI så börjar kroppen producera ett speciellt hormon, kommer ej ihåg vad det hette, som gör att det i 9 av 10 av fallen inte går att gå ner i vikt. Därför ligger gränsvärdet så även på 35.

Du är inte påläst å vill nog bara starta nån människohetsdebatt käns det som. Tro faktiskt du kommer lyckas. Grattis!
    Fast det där låter jättekonstigt, det finns ju hur många som helst som kunnat gå ner i vikt fast de varit jättestora. Att det inte funkar för alla är en sak, men inte går i 9 fall av 10?

För att relatera till ts så är jag inte motståndare till operationer som fenomen, men har väl fått uppfattningen att de blivit väldigt vanliga. Jag känner fem som opererats, det känns rätt mycket. När en bekant till mig opererades delade hon sal med tre kvinnor som inte alls var särskilt stora (de hade betalat själva eftersom de inte låg över 35). Då känns det kanske lite som en quickfix. Hoppas bara att de som gör det har full insikt om konsekvenserna, för som någon sa, hela livet påverkas ju.

Min personliga övertygelse är att det är sockret (kolhydraterna) som är boven, bland annat eftersom fetman exploderat sedan nyckelhålsmärkningen och fem-mackor-om-dagen-tipsen kom. Tänker inte göra om detta till en LCHF-tråd, men skulle be glad om vi snart har ett samhälle där läkare förespråkar att patienten testar en diet som består av näring istället för kolhydrater innan en operation blir aktuell ;)
  • villofantasi

Jag är ändå inte övertygad. Får bara känslan att man undviker det egentliga problemet. Och att det är den enklaste utvägen. Samt att det kan inträffa svåra komplikationer med långa vårdtider och reoperationer. 

Hur blir samhällets tänk. Jag kan äta hur mycket jag vill för i slutändan kan jag spara ihop till eller få bekostat en magsäcksoperation. Viljan att gå ned i vikt eller tron på att man kan ändra livsvanor utan ett operativt ingrepp. Folk kommer bara ta lättare och lättare på operationen. Då på riktigt blir folk "offer" för fetma. då den enda lösningen tror man blir ett operativt ingrepp?

För att verkligen hård dra det.

Är verkligen alla här inne sådana ja sägare till magsäcksoperationer?   

• Regnig måndag
    villofantasi skrev 2011-11-16 22:18:54 följande:
    Jag är ändå inte övertygad. Får bara känslan att man undviker det egentliga problemet. Och att det är den enklaste utvägen. Samt att det kan inträffa svåra komplikationer med långa vårdtider och reoperationer. 

Hur blir samhällets tänk. Jag kan äta hur mycket jag vill för i slutändan kan jag spara ihop till eller få bekostat en magsäcksoperation. Viljan att gå ned i vikt eller tron på att man kan ändra livsvanor utan ett operativt ingrepp. Folk kommer bara ta lättare och lättare på operationen. Då på riktigt blir folk "offer" för fetma. då den enda lösningen tror man blir ett operativt ingrepp?

För att verkligen hård dra det.

Är verkligen alla här inne sådana ja sägare till magsäcksoperationer?   
    Du behöver inte vara övertygad bara logisk.

Jag har varken sagt bu eller bä vilket du borde ha upptäckt vid det här laget.
    Det enda jag gjort är att ifrågasätta på vilket sätt du resonerar och dina argument. 
    Grattis till guldet NZ!
  • flumhum

jag är lite i mot det, just för att läkarna tar de för givet att man ska operera sig och skriver remisser just för att du är överviktig.

jag ser häldre att man skapar andra val möjligheter, som text finns madolean kliniken där man får lära sig äta mindre, röra på sig osv du kan även bli inlagd för att ta bort söt sug och ät beteenden..
    men det är svårt att få remiss dit med.. men mer sådant få hjälp att ändra ät vanor, kanske även mer träning med andra överviktiga. förr fanns det iaf i sthlm vattengymnastik via överviktigasriksförbund men sen de rev aspuddsbaded finns det inte länger ilket i synd, för det fungerade iaf för mig att gå på det, kände mig inte lika mycket uttittand som när man går i badhus i vanliga fall eller på gym bland alla väl tränade människor..

nu förtiden får man ju ingen sådan direkt hjälp för det inte finns utan man får direkt en remiss till en op. vilket jag tackat nej till flera gånger för jag vågar inte förstöra min mage på det sättet, för jag vet att det kan bli så mycket problem och fel så de kanske aldrig  går att leva normalt igen, sen finns det många som inte arbetat med sina mat vanor och därför kanske börjar missbruka alkohol eller något annat.
    jag tycker de borde satsa mer på stöd och hjälp för överviktiga först och främst, och sen kanske en operation är super bra för en som väger runt 200 kilo, men en som väger 100 kanske ska prova annat först.

förr fans det ju på Huddinge sjukhus ett program dr du fick gå 20 gånger i en grupp, där fick du lära dig laga mat som inte hade mycket kalorier, lära dig hur stora portioner du skulle äta, fick väga dig och träna. men efter dessa tjugo gånger så fick du ingen mer hjälp vilket gjorde att många gick upp igen..varför finns det inget större stöd i sjukvården ang vikt ner gång? där tycker jag de borde satsa pengar. 

precis som Aa finns för alokholister så borde det finnas något stöd för överviktiga i sin vikt ned gång 

• villofantasi
    flumhum skrev 2011-11-17 11:35:05 följande:
    jag är lite i mot det, just för att läkarna tar de för givet att man ska operera sig och skriver remisser just för att du är överviktig.

jag ser häldre att man skapar andra val möjligheter, som text finns madolean kliniken där man får lära sig äta mindre, röra på sig osv du kan även bli inlagd för att ta bort söt sug och ät beteenden..
    men det är svårt att få remiss dit med.. men mer sådant få hjälp att ändra ät vanor, kanske även mer träning med andra överviktiga. förr fanns det iaf i sthlm vattengymnastik via överviktigasriksförbund men sen de rev aspuddsbaded finns det inte länger ilket i synd, för det fungerade iaf för mig att gå på det, kände mig inte lika mycket uttittand som när man går i badhus i vanliga fall eller på gym bland alla väl tränade människor..

nu förtiden får man ju ingen sådan direkt hjälp för det inte finns utan man får direkt en remiss till en op. vilket jag tackat nej till flera gånger för jag vågar inte förstöra min mage på det sättet, för jag vet att det kan bli så mycket problem och fel så de kanske aldrig  går att leva normalt igen, sen finns det många som inte arbetat med sina mat vanor och därför kanske börjar missbruka alkohol eller något annat.
    jag tycker de borde satsa mer på stöd och hjälp för överviktiga först och främst, och sen kanske en operation är super bra för en som väger runt 200 kilo, men en som väger 100 kanske ska prova annat först.

förr fans det ju på Huddinge sjukhus ett program dr du fick gå 20 gånger i en grupp, där fick du lära dig laga mat som inte hade mycket kalorier, lära dig hur stora portioner du skulle äta, fick väga dig och träna. men efter dessa tjugo gånger så fick du ingen mer hjälp vilket gjorde att många gick upp igen..varför finns det inget större stöd i sjukvården ang vikt ner gång? där tycker jag de borde satsa pengar. 

precis som Aa finns för alokholister så borde det finnas något stöd för överviktiga i sin vikt ned gång 
    Mycket bra sagt! Kan bara hålla med.
  • Jennie med ie

Jag är inte stark motståndare till viktminskningskirurgi som sådan. Däremot till att det nu görs så många att den medicinska eftervården och det psykiatriska stödet efter kirurgin inte alls hänger med... Och jag tycker ibland att det beviljas operationer för lätt, att man bryter mot sina egna riktlinjer om vem som ska erbjudas den, men det är såklart på ett generellt plan. Hålls riktlinjerna beräknas operationerna också vara gynnsamma ekonomiskt även för samhället.. GBP och liknande har blivit så vanligt att jag tyvärr tror att många kraftigt överviktiga/feta _tappar_ motivationen och styrkan att med hjälp (eller utan) gå ner på annat sätt, för "det finns ju alltid utvägen med operation". På ett omedvetet plan, oftast...

Det jag "drabbas" av personligen är att de flesta utgår från att jag gjort GBP eftersom jag gått ner mycket i vikt. Inte för att det är fult eller fel att göra det, men nu ÄR det ju inte så och jag tycker det är trist att det gått så långt att kirurgi verkar vara det enda sättet folk tror att man som fet kan gå ner i vikt på.

• vampyria2

Jag skiter i vad folk säger i frågan jag är bara extremt tacksam över att ha fått den här chansen till ett nytt liv som jag faktiskt inte hade klarat av att få på något annat sätt.
    Jag har lyckats gå ner tidigare men gick bara upp allt igen så fort jag inte tänkte på vad jag stoppade i mig hela tiden, jag kom aldrig ner till en normal vikt.
    Jag var uppe på 128 kilo hade ont .över allt = kunde inte träna.  Fick operation gick ner till ca 100 började träna hårt, äter bara nyttigt och på 10 mån var jag nere på 57 kg, hade alltså gått ner 71 kg snacka om att jag har fått mitt liv till baka, tack kära samhälle för det {#emotions_dlg.flower}

Jag har garanterat betala min operation själv genom skatter m.m och kommer att bidra till mer i fler år nu än vad jag hade orkat om jag hade varit .överviktig fortfarande, jag hade troligtvis inte orkar jobba så länge till för min kropp hade varit helt slut....så som sagt jag har och jag kommer att betala tillbaka var enda krona och lite till så varför ska jag inte få den möjligheten till operation när även samhället tjänar på det i längden?

Sen kan du sitta och säga hur mycket du vill att "det är bara att ändra kost m.m så går man ner i vilkt" om det nu var så jäkla lätt du tror inte att de flesta överviktiga hadde gjort det då? Statestiken visar att endast 3% av dem med den kraftiga övervikten klarar av att gå ner och stanna nere så troligtvis är det inte att bara göra...

• Selfish Geene

Jag tycker att det är intressant att du ts har valt att lägga tråden i etik-forumet.

Varför inte i "hälsa" eller "vikt"??

Är GBP-op en etisk/moralisk fråga?  

Svar på tråden Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?