• Ingrid 82

Den bästa våtservetten någonsin - RECEPT!!

Gör såhär:

Dela ca 40  torra tvättlappar i längden så det blir 80 st, (Willys, Ica Basic och Coop är skönast). Det räcker i ca 1 vecka för min 18 mån. dotter.

Sen blandar du:

ca 3 msk ekologisk rapsolja   
    1 tsk ekologisk äppelcidervinäger (antibakteriellt och konserverande) och ev.

½ tsk mild tvål som EJ SVIDER (typ Weleda eller olivtvål UTAN tillsatser) FRIVILLIGT

2 - 2½ dl kokt vatten.

Tanken är att de ska vara så barnvänliga som möjligt så att du även kan torka de runt munnen/ögonen mm.

Du kan även göra flera satser och ha färdigt i kylskåpet i en flaska. Sen är det bara att shaka, mäta upp ca 2 dl och hälla på torra tvättlapphalvor vid behov.

Blanda/vispa/shaka allt VÄL - så att det blir en emultion!! Jag använder en proteinshaker och en lattevisp + att jag häller vattnet lite i taget medans jag vispar. Shakern funkar alldeles utmärkt då den lilla silen håller skummet tillbaka när man sen häller av. Köpte även en Huggies-behållare för våtservetter på ICA som jag fyller på och bär med mig överallt - liten och behändig. Finns säkert andra.

TVÄTTA HÄNDERNA - Sen lägger du en liten hög med lappar (ca 10 st) i en tätslutande burk och häller lite blandning och kramar med fingrarna, lägger fler lappar på och häller lite mer blandning, kramar med fingrarna osv tills det tar slut! Tryck ur överflödig vätska om du vill!

Visst känns det lite omständigt men det är det värt alla gånger med tanke på alla kemikalier som färdiga våtservetter innehåller!   www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1...www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37598....       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-21 00:27
    Gärna Weleda Cremetvål ska det vara eller annan väldigt NATURLIG Cremetvål. ...För då går det för sig att litegrann lämnas kvar på huden :)

• Svar på tråden Den bästa våtservetten någonsin - RECEPT!!
  • Natulcien

Vad är det för fel på vanligt vatten?
    Varför joxa med en massa andra ingredienser?

Vi använder aldrig våtservetter, utan endast torra + vanligt vatten. Jag har aldrig förstått poängen med våtservetter.

• Queenie70

Är det verkligen bra att ha tvål på som man sedan inte sköljer av?

• Ingrid 82

Jättebra att vanligt vatten funkar för dig!! :)

Men tyvärr är det så att vanligt vatten fungerar inte för ALLA barn för att det är uttorkande därför tillsätts rapsolja då den är rengörande, mjukgörande och återfuktande.

Äppelcidervinäger för att det är antibakteriellt (för rumpan t ex - håller svamp och annat borta) och konserverande (för själva lapparna så att de håller sig fräscha - enbart vatten och papper kan lukta gammal trasa på bara några timmar i sluten miljö om man bär med sig de).

Tvålen är ENDAST vid behov! När barnen är äldre och då avföringen är "mer krävande" eller vid diarré, magsjuka mm. Spädbarn/ammande behöver knappast tvål.

Detta är för att underlätta för många då receptet gör att man kan bära med sig lapparna överallt, de håller sig fräsha ett längre tag och man behöver inte göra nya inför varje blöjbyte!   

• Queenie70
    Natulcien skrev 2011-11-15 14:07:19 följande:
    Vad är det för fel på vanligt vatten?
    Varför joxa med en massa andra ingredienser?

Vi använder aldrig våtservetter, utan endast torra + vanligt vatten. Jag har aldrig förstått poängen med våtservetter.
    Vatten funkade aldrig för lillen när han var bebis. Han blev så uttorkad att han till sist fick hemska sår.
  • Natulcien
    Ingrid 82 skrev 2011-11-15 14:24:50 följande:
    Jättebra att vanligt vatten funkar för dig!! :)

Men tyvärr är det så att vanligt vatten fungerar inte för ALLA barn för att det är uttorkande därför tillsätts rapsolja då den är rengörande, mjukgörande och återfuktande.

Äppelcidervinäger för att det är antibakteriellt (för rumpan t ex - håller svamp och annat borta) och konserverande (för själva lapparna så att de håller sig fräscha - enbart vatten och papper kan lukta gammal trasa på bara några timmar i sluten miljö om man bär med sig de).

Tvålen är ENDAST vid behov! När barnen är äldre och då avföringen är "mer krävande" eller vid diarré, magsjuka mm. Spädbarn/ammande behöver knappast tvål.

Detta är för att underlätta för många då receptet gör att man kan bära med sig lapparna överallt, de håller sig fräsha ett längre tag och man behöver inte göra nya inför varje blöjbyte!   
    Ok.
  • Natulcien
    Queenie70 skrev 2011-11-15 14:28:35 följande:
    Vatten funkade aldrig för lillen när han var bebis. Han blev så uttorkad att han till sist fick hemska sår.
    Ok.
  • Mabaja

Vi kör på mjuka tvättlappar/tvättservetter och vatten. Ungefär varannan tar vi barnolja på för att inte riskera röd rumpa.

• knisse

bästa reseptet
    frote tvättlappar och vatten.
    vid behov en skvätt mandelolja.

en liten flaska vatten (använder en spray flaska fran ett resekitt) och bommuls pads i blöjväskan.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Ingrid 82
    Queenie70 skrev 2011-11-15 14:18:04 följande:
    Är det verkligen bra att ha tvål på som man sedan inte sköljer av?

Cremetvål kan du ha, typ Weleda Creme Bath t ex! http://www.weleda.se/hudvard/barnprodukter/calendula-cream-bath/

Använder du en mild creme tvål i liten mängd så är det inget i jämförelse mot vad köpta våtservetter innehåller! För hur många sköljer rumpan efter användning av sådana tro?
Svar på tråden Den bästa våtservetten någonsin - RECEPT!!