Den bästa våtservetten någonsin - RECEPT!!
Gör såhär:
Dela ca 40 torra tvättlappar i längden så det blir 80 st, (Willys, Ica Basic och Coop är skönast). Det räcker i ca 1 vecka för min 18 mån. dotter.
Sen blandar du:
ca 3 msk ekologisk rapsolja
1 tsk ekologisk äppelcidervinäger (antibakteriellt och konserverande) och ev.
½ tsk mild tvål som EJ SVIDER (typ Weleda eller olivtvål UTAN tillsatser) FRIVILLIGT
2 - 2½ dl kokt vatten.
Tanken är att de ska vara så barnvänliga som möjligt så att du även kan torka de runt munnen/ögonen mm.
Du kan även göra flera satser och ha färdigt i kylskåpet i en flaska. Sen är det bara att shaka, mäta upp ca 2 dl och hälla på torra tvättlapphalvor vid behov.
Blanda/vispa/shaka allt VÄL - så att det blir en emultion!! Jag använder en proteinshaker och en lattevisp + att jag häller vattnet lite i taget medans jag vispar. Shakern funkar alldeles utmärkt då den lilla silen håller skummet tillbaka när man sen häller av. Köpte även en Huggies-behållare för våtservetter på ICA som jag fyller på och bär med mig överallt - liten och behändig. Finns säkert andra.
TVÄTTA HÄNDERNA - Sen lägger du en liten hög med lappar (ca 10 st) i en tätslutande burk och häller lite blandning och kramar med fingrarna, lägger fler lappar på och häller lite mer blandning, kramar med fingrarna osv tills det tar slut! Tryck ur överflödig vätska om du vill!
Visst känns det lite omständigt men det är det värt alla gånger med tanke på alla kemikalier som färdiga våtservetter innehåller! www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1...www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37598....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-21 00:27
Gärna Weleda Cremetvål ska det vara eller annan väldigt NATURLIG Cremetvål. ...För då går det för sig att litegrann lämnas kvar på huden :)