• Xay1de

Ska han någonsin bli torr på natten? Trött på blöjor!

Sonen är 3½ och använder fortfarande blöja på natten. Han har varit torr på dagen sen förra sommaren men han kissar som en j*vla kamel på nätterna. Vi försöker se till att han går på toa ordentligt på dagarna och har dragit ner på drickandet på kvällstid men det hjälper inte. Ett fåtal mornar har blöjan varit torr när han vaknar men det händer inte ofta.

Vi har aldrig stressat honom till att sluta med nåt annat. Välling, napp, blöja på dan...han har fått känna efter själv när han är redo men jag börjar bli dödligt less på dessa nattblöjor. Till saken hör att det finns en stark misstanke om ADHD hos honom vilket gör att han inte riktigt hinner med att kissa på dagarna. Vi försöker som sagt säga till honom, men man har ju inte alltid koll på vad han gör...

Ska vi fortsätta vänta ut honom eller är det dags att börja fundera på hur man ska få honom torr?

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Svar på tråden Ska han någonsin bli torr på natten? Trött på blöjor!
  • Trivelina73

Han är bara 3½, stressa kan du göra sen när han är 4½, och tro mig blöt blöja är bättre än blöt säng.

• löksill

Håller med ovanstående skribent, han är ju bara 3½. En vacker dag är han redo. Ett tips är att plocka upp honom för att kissa när du/ni går och lägger er. Det funkade ganska bra med dottern.

• Xay1de
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 18:39:59 följande:
    Han är bara 3½, stressa kan du göra sen när han är 4½, och tro mig blöt blöja är bättre än blöt säng.
    Haha, ja det är iofs sant. Speciellt eftersom han använder bolltäcke som inte kan tvättas i vanlig maskin utan måste lämnas in på tvättinrättning när det blir skitigt...

Jag brukar som sagt aldrig stressa över saker o ting. Han slutade med napp så sent som i somras. En del av hans ev. diagnos innebär att han gärna fastnar i rutiner och vill att allt ska vara som det alltid brukar så därför måste man vara försiktig med att introducera nytt eller ta bort gammalt. Det känns dock som om han är den enda ungen i bekantskapskretsen som fortfarande har blöja på natten...vet inte varför jag har fastnat i det. En del pratar om att vi ska göra kisschema på dan så att han får tömma blåsan ordentligt och lära sig kontrollera den bättre medan andra tycker vi ska ta upp honom på natten så han får kissa, men jag vet inte...
  • löksill

Det är lätt att jämföra sitt barn med andra barn t ex i bekantskapskretsen, men väldigt farligt. Tror inte att han är den enda ungen som har blöja vid 3½ års ålder. Barn är väldigt olika. Vår dotter var relativt tidig med att bli av med blöjan. Däremot var hon sen med andra saker - sitta själv, gå... Sonen är tvärtom. Prata med bvc om du är orolig.

• Xay1de
    löksill skrev 2011-11-12 18:56:24 följande:
    Det är lätt att jämföra sitt barn med andra barn t ex i bekantskapskretsen, men väldigt farligt. Tror inte att han är den enda ungen som har blöja vid 3½ års ålder. Barn är väldigt olika. Vår dotter var relativt tidig med att bli av med blöjan. Däremot var hon sen med andra saker - sitta själv, gå... Sonen är tvärtom. Prata med bvc om du är orolig.
    Jag har nämnt det när jag varit på besök med yngsta dottern, BM säger precis det jag skrev. Eftersom han är så uppe i varv jämt och knappt har tid att kissa ordentligt på dagarna innebär det att han kissar mer på natten istället. Vet bara inte hur vi ska få bort det isf. Varken jag eller min man har nog inte disciplin nog att hålla på med kisschema och sånt
  • löksill

Nä, det där med kisschema verkar knepigt. Lättare om barnet är hemma med dig hela dagarna. Svårare om han är på dagis. Man kan ju inte begära att de ska hålla koll på det. Önskar dig lycka till! :)

• Trivelina73
    Xay1de skrev 2011-11-12 18:45:40 följande:
    Haha, ja det är iofs sant. Speciellt eftersom han använder bolltäcke som inte kan tvättas i vanlig maskin utan måste lämnas in på tvättinrättning när det blir skitigt...

Jag brukar som sagt aldrig stressa över saker o ting. Han slutade med napp så sent som i somras. En del av hans ev. diagnos innebär att han gärna fastnar i rutiner och vill att allt ska vara som det alltid brukar så därför måste man vara försiktig med att introducera nytt eller ta bort gammalt. Det känns dock som om han är den enda ungen i bekantskapskretsen som fortfarande har blöja på natten...vet inte varför jag har fastnat i det. En del pratar om att vi ska göra kisschema på dan så att han får tömma blåsan ordentligt och lära sig kontrollera den bättre medan andra tycker vi ska ta upp honom på natten så han får kissa, men jag vet inte...
    Eller bara låta honom mognas till det? De kommer ju förr eller senare.
  • vintersnö

Ts det handlar om en mognadsfas som han inte är i en han är 31/2 låt han växa till sig o mogna i lugn o ro. N?r han är 5 -51/2 då först engagerar sjukvården sig men larm osv o när han är 6 kan han få minirin om läkare bedömmer det

• MrsMia

Äsch, mina pojkar är 4 år och några månader, de insisterar fortfarande på att få sova med blöja (som ofta är torr, ibland våt på morgonen). Snart kommer de väl att tröttna på det. Sluta jämföra med andras barn.

• Caysa

Hittade en massa bra på 1177 som kanske kan få dig att känna mindre oro och stress!

"Vid cirka ett års ålder börjar barn bli medvetna om och känna obehag av en blöt eller tung blöja. Från två års ålder kan de flesta barn skilja på behoven av att kissa och att bajsa. Nu lär sig en del barn att kontrollera kissandet på dagen. Nervsystemet utvecklas vidare och vid ungefär fyra års ålder kan de flesta barn kontrollera sitt kissande både på dagen och på natten. En stor grupp barn utvecklas långsammare och lär sig detta senare."

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sangvatning-hos-barn/

• Xay1de
    MrsMia skrev 2011-11-12 19:15:51 följande:
    Äsch, mina pojkar är 4 år och några månader, de insisterar fortfarande på att få sova med blöja (som ofta är torr, ibland våt på morgonen). Snart kommer de väl att tröttna på det. Sluta jämföra med andras barn.
    Ja, som sagt, jag brukar aldrig göra det i vanliga fall, men just det här har jag hakat upp mig på. Inte ens nappen brydde jag mig i, trots att han var den enda på förskolan som fortfarande använde den när han skulle sova...
  • ako75

Vår treåring har fortfarande blöja t o m dagtid. Han fixar potta/toa jättebra när han får springa med bar rumpa hemma, men det kan man ju inte göra någon annanstans och kalsonger funjar inte - han fattar liksom inte att de inte går att kissa i som en blöja utan blir istället ledsen om han har kalsnigar o blir blöt. Jag är helt övertygad om att både TS son och min kommer att bli torra i sinom tid :)

• Litet My

Ta det lugnt, om vi skulle utgå ifrån att din son har ADHD kan det likaväl vara stressen över att så himla gärna VILJA bli torr som sätter spärren. Ofta vill dessa barn vara till lags såååå mycket att även det blir ett stressmoment och barnet "misslyckas" pga det istället.

Min egen har Austimliknande tillstånd samt troligtvis ADHD (utredning pågår) när jag slutade tjata om potta och annat så vips kom han själv med iden att han bara skulle sova i kalsonger (Javisst sa jag) och sedan var han torr förutom kanske 2 olyckor. Då var han 3,5-4 år.

Vad skulle hända om du backade och tex helt neutralt sa att "jag ställer en potta vid din säng ifall du blir kissnödig inatt?" och sedan släppte det. Och sedan bara hade som rutin att kissa före läggdags? Det jag märkt hemma i många sammanhang är att när jag slutar tjata, gnata och förbereda DÅ funkar det helt plötsligt.

Ang bolltäcke, har du provat med tex kastanjeäcke (som fyller samma funktion) här är ett du kan tvätta själv: http://www.qorpusvita.se/index.php/component/content/article/35-standard/72-kastanjetaecken

• Trulis78

Hm, min dotter är drygt tre och ett halvt och har också blöja på natten. Jag har insett att de flesta andra i hennes ålder redan är torra på natten. Min dotter kissar dock tre floder varje natt så att sluta med nattblöja känns inte aktuellt. Visst måste det väl finnas rätt så många barn som slutar med nattblöja senare ändå?

Såklart har jag tänkt tanken att dottern borde sluta med nattblöja men samtidigt så känner jag att man inte kan stressa fram en sådan sak. Så länge hon kissar så stora mängder på natten så antar jag att hon inte är redo. Det är väl dessutom ett visst hormon som styr att barnen ska kunna kontrollera kissandet i sömnen har jag för mig.

Min dotter är också ett sådant barn som alltid har sovit väldigt lugnt på natten utan att vakna något så jag antar att hon helt enkelt sover för djupt för att känna av att hon är kissnödig. Min äldre dotter slutade med blöja på natten innan hon fyllde tre men hon har å andra sidan alltid sovit oroligt och har väl lättare att vakna.

• Kent68

Men herregud han är ju 3 år! När jag såg rubriken trodde jag han var 9-10. Är du förvånad att han fortfarande inte kan räkna och skriva också?

Apropos ord med inbyggd motsägelse: Vänsterintellektuell!
Svar på tråden Ska han någonsin bli torr på natten? Trött på blöjor!