enavalladom skrev 2011-11-18 15:29:03 följande:
Ojojoj, jag arbetar för Carema OCH är inkontinensombud, så jag är väl dubbelt hatad och misstänkt av vissa...
Kan även tillägga att jag arbetat flera år i kommunala verksamheter.
Vad jag kan säga är bara vad jag vet från egna erfarenheter inom företaget och på min arbetsplats. Jag kan inte stå till svars för vad andra gör på andra boenden inom Carema och jag kan inte försvara idioter, vare sig de jobbar kommunalt eller privat.
MEN!
På min arbetsplats väger vi kundernas blöjor när de är nyinflyttade under 2 dagar för att se hur mycket de kissar, för att ge dem det bästa skydd vi har att ge. INGA blöjor återanvänds, någonsin!
Vi ser till deras situation, hur mycket rör de sig, är de sängliggande, klarar de av toalettbesök på dagtid men ej på natten, är uridom ett alternativ? Till exempel.
Vi kan ibland även ha blöjvägning om en kunds blöjor av någon anledning börjar läcka efter ett tag, de kanske behöver en annan typ av skydd än vad de haft hittills? Urinmängden kan ha ändrats osv...
Det finns mängder av anledningar till varför man väger blöjor men på min arbetsplats gör vi det ALLTID för kundens skyll, ALDRIG för att vi som personal skall slippa byta blöjor, för att vi är lata eller för att spara pengar. ALDRIG.
Det är svindyrt med blöjor men vi beställer enorma mängder i olika storlekar och former. För vi skall alltid ha ett väl tilltaget lager med tanke på att vi SKA kunna byta så ofta vi behöver och aldrig behöva tänka på att det kan fattas eller att vi måste spara.
Jag blir ledsen och väldigt väldigt sårad när folk köper allt som står i tidningarna. Jag VET att det finns människor inom vården som inte borde jobba med människor överhuvud taget, de finns på alla boenden, tyvärr. Carema har gjort fruktansvärda fel som jag hoppas de får stå till svars för. Men vi på golvet får skiten av allmänheten, folk tror att vi bedriver vanvård på varenda Caremaboende.
Det är så fel det kan bli.
Om jag nån gång i framtiden skall söka jobb utanför Carema tror jag knappt jag vågar säga att jag jobbat där.
Trots att jag vet vilket fantastiskt arbete vi utför på MIN arbetsplats, ingen kommer tro på mig, jag har ju jobbat för Carema!
Respect. Det är jättebra att du berättar. Man blir ju jäkligt konfunderad när man läser DN Aftonbladet Expressen o.s.v. Och ser på tv.