• CaCC

Hur ofta kissar era tjejer 2,5 år gamla?

Vår dotter är 2,5 och hon har suttit på pottan sen hon kunde sitta stadigt. Det har gått jättebra vissa perioder och vi har trott att hon skulle klara sig utan blöja men så tar det stopp och hon har vägrat potta. Nu ibland så vill hon vara utan blöja och kissa på toaletten. Men hon kissar väldigt ofta och hinner ju inte till toaletten. Hur ofta kissar era tjejer i samma ålder? Ska vi behålla blöjan och avvakta att hon lär sig hålla sig längre eller lär hon sig att hålla sig längre om vi börjar ta bort blöjan? Det är ju ett ständigt passande om hon inte har blöja för vi vill ju inte att hon ska kissa i soffan eller så. Har även en liten tjej på snart 8 månader som kräver mycket passande. Och jag blir väldigt stressad om stora tjejen inte har blöja eftersom jag inte kan slappna av.

• Svar på tråden Hur ofta kissar era tjejer 2,5 år gamla?
  • sahara sahara

Åh, vi är i precis samma situation, förutom att hon bara precis har fyllt 2, och vi bara har henne.

Hon kissar väldigt oregelbundet. Ibland går det en kvart emellan, ibland håller hon sig i flera timmar. Hon har nästan helt slutat säga till i förväg - om hon ens säger något nu är det i princip samtidigt som hon faktiskt kissar.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Dimitra

Vill din dotter ha blöja då? Jag byter på min när vi kommer hem från förskolan, vid halv 12-tiden, och då berättar hon om det ska vara blöja eller trosor sen. Väljer hon trosor blir hon ibland kissnödig en gång i kvarten, ibland varannan timma. Hon går på pottan/toan själv, ropar bara när hon är klar.

Väljer hon blöja, vilket nuförtiden bara är nångång i veckan, så springer hon ibland in på toan, kastar av sig blöjan och gör det hon ska men oftast bryr hon sig inte.

På natten och på förskolan är det blöja som gäller.

Kan säga att vi inte jobbat på någon potträning. Planen var att börja mer mot vårkanten när hennes lillebror kommit och bott in sig här och alla vant sig vid det nya. Tydligen hade dottern en egen plan

The Dimitra universe.
  • CaCC

Oftast vill hon ha blöja. Har hon inte det så kissar hon ofta, det kommer ju då oftast på golvet och jag känner att jag kan inte slappna av alls eftersom jag inte vill att hon ska kissa någonstans och jag missar det, har hon kläder på sig så blir det massor med tvätt, det blir krångligt när hon ska gå och kissa osv. Jag har väldigt lätt att se det jobbiga i saker och ting och jag skulle vilja ha andras tankar och tips.

• Dimitra

Då kanske ni ska vänta lite till innan blöjan åker

Under sommaren körde vi blöjfritt och naket för att det var varmt och det kan ju vara extra trevligt att lufta sig då. Då kissade hon också i soffan, på mattan, i matstolen, you name it. Var ett fåtal gånger som hon sade till i förväg och hann till pottan.

Nu när hon själv bestämt att hon ska vara utan blöja går det som smort. Har hänt en olycka på 1,5 månader

The Dimitra universe.
  • skånegås
    CaCC skrev 2011-11-10 10:53:57 följande:
    Oftast vill hon ha blöja. Har hon inte det så kissar hon ofta, det kommer ju då oftast på golvet och jag känner att jag kan inte slappna av alls eftersom jag inte vill att hon ska kissa någonstans och jag missar det, har hon kläder på sig så blir det massor med tvätt, det blir krångligt när hon ska gå och kissa osv. Jag har väldigt lätt att se det jobbiga i saker och ting och jag skulle vilja ha andras tankar och tips.
    Vill hon ha blöja kan ni ju vänta till sommaren med att ta av den. Min dotter VÄGRADE både potta och blöja i den åldern och DET var svårt. HOn kissade iofs bara 5 ggr/dag och det rann igenom alla blöjor på en kissning...
  • sahara sahara

Vi har förresten plastad frotté i soffan, och när hon går utan blöja varierar vi mellan naken, trosor och såna här training pants.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • daimstrut

Min dotter är drygt 2,5 och har slutat med blöja för ett par mån sen. Hon håller sig ca två timmar mellan gångerna i snitt. Nån gång har hon hållit sig tre tim och ibland går det bara nån timme emellan om hon har druckit mycket och så. Men fortfarande är det kissolyckor titt som tätt, speciellt när de är ute på dagis.

• Men
    daimstrut skrev 2011-11-11 22:20:01 följande:
    Min dotter är drygt 2,5 och har slutat med blöja för ett par mån sen. Hon håller sig ca två timmar mellan gångerna i snitt. Nån gång har hon hållit sig tre tim och ibland går det bara nån timme emellan om hon har druckit mycket och så. Men fortfarande är det kissolyckor titt som tätt, speciellt när de är ute på dagis.
    Ganska exakt samma situation här som ovan.

Tror att du får räkna med kissolyckor om du vill att hon ska bli torr nu. Men, det kan vara så att det är bättre att vänta till sommaren om du upplever att hon kissar väldigt ofta. Hon kanske helt enkelt inte är riktigt mogen för det än.
Svar på tråden Hur ofta kissar era tjejer 2,5 år gamla?