• Isolan

Biomamman vill till familjerätten. Vad ska vi göra? Mammor, Pappa och bonusar, HJÄLP oss!

Vet inte riktigt vart jag ska börja, men jag behöver hjälp.

Jag träffade min sambo för två år sedan. Han har ett barn som nu är tre. Sedan första stund har barnets mamma verkligen hatat mig för att jag finns. Utan att ens veta mitt namn har hon hatat mig. Och nu två år senare så kan man ju tycka att det borde vara annorlunda men nej.
    I vårt hem så får jag, enligt henne, inte lov att vara förälder, trotts att jag vilken dag som helst blir mamma. Jag och min sambo lever efter en "policy" (efter erfarenheter av att vara bonusbarn) att jag då som bonusförälder inte ska behandla barnen annorlunda. Samma regler gäller för alla barn. Men det tycker inte mamman.

I ett år nu har vi haft växelvis boende i olika varianter, aldrig varannanvecka, men vi har haft lika många nätter på en månad. Det har varit beroende på hur mammans arbetsschema ser ut, och sen har vi anpassat oss efter det. Nu för ett tag sedan så fick hon nytt schema och dem gjorde ny planering för barnet där det var två-tre nätter växelvis. Detta såg vi att han mådde JÄTTEdåligt av. Det blev förmånga seperationer. På en månad var det 12(!!!!) överlämningar. Min sambo pratade med mamman om detta och ville göra om schemat så det blev fler nätter sammanhängande. Och jag gjorde ett förslag på 6 överlämningar på en månad med 5-6 nätter perioder. Efter ändringen har barnet blivit en helt annan. Han längtar att få komma hem från förskolan, och att komma till den andraq föräldern. Inget skrikande om att han inte ska iväg. (det gjorde han åt båda hållen).
    Men mamman fick för sig när min sambo pratade med henne om detta att han mådde dåligt för att han var här. Och även nu efter att det gått ett tag på det nya schemat och han mår hur bra som helst så är hon helt övertygad om att han mår dåligt av att vara här. Vilket är ett påstående rakt ut i luften. Han skrek att han inte ville hit när det var dags för överlämning, och det är det hon grundar sitt uttalande på. Det hon missar är att han gjorde likadant här. 

Hon ska nu driva detta i familjerätten och kräva att min sambo bara får umgänge varannanhelg. De var på familjerådgivning och samhällets syn är att mamma är bäst och då han är en person som inte vill trampa någon på tårna så vill han inte säga tex att barnet skrek att han inte ville till mamma när han var här, för min sambo vet att det sårar mamman.

Jag vill vara med och kämpa för hans son. Jag älskar han som om han vore min egen, trotts att det inte är tillåtet, från mamman och samhället. Men vad fan ska vi göra? Varför ser hon BARA till sina egna behov. Hon säger själv att hon vill ha sitt barn mer och att hon ser oss som barnpassare. Men vad ska vi göra?
    Vad KAN jag göra? Hur kan jag hjälpa till? Jag är inte välkommen till familjerätten.

Vill ni dela med er av erfarenheter och kunskaper? Några vettiga länkar vi kan titta på och läsa? Bra advokater? Forskningar kring vv-boende. Utredningar osv. HJÄLP! Jag hoppas att både pappor, mammor och bonusar vill svara på detta och dela med sig.  

Isola
  • Svar på tråden Biomamman vill till familjerätten. Vad ska vi göra? Mammor, Pappa och bonusar, HJÄLP oss!
  • Lovely f

Svår sits du är i. Förstår din kille att han kan förlora sitt barn om han inte är beredd att (som mamman) att gå över lik för att få sin vilja igenom?
    Han måste kanske säga som det är i möte med familjerätten osv. Även om dom bara finns till för att föemedla mellan parterna så kan dom ändå gå vidare med att ett barn mår si och så hos den och den föräldern.
    Min erfarenhet är att Mamman har automatiskt ett försprång när det gäller familjetwister osv, av någon konstig anledning så tror samhället mer på en mamma än pappa. Sen beror det ju också på hur bra personen i fråga är på att manipulera.
    Stötta din kille och mitt tips är att du föröker att få honom att förstå vad han kan mista om han inte kämpar och trampar tillbaka på mamman....

• Isolan

Jo han har ju börjat inse det nu. Det funkar inte att linda in allt för att inte såra henne när hon ständigt bara trampar på honom och använder sig av "fula spel". 
    Fast någonstans VILL jag tro att han vinner på att inte trampa på tårna och vara ful och elak. För någonstans så är det relationen och samarbetet som avgör och visar han att han kan det så borde det ju inte vara problem. Problemet ligger hos henne. Samarbetet funkar utmärkt fram tills hon sätter sig på tvären, och då vill jag inte tro att han kan förlora på det när han aldrig gör det. Och någonstans så vill jag tro att familjerätten ser det.  

Isola
  • ventilera mera
    Isolan skrev 2011-11-09 22:58:45 följande:
    Jo han har ju börjat inse det nu. Det funkar inte att linda in allt för att inte såra henne när hon ständigt bara trampar på honom och använder sig av "fula spel". 
    Fast någonstans VILL jag tro att han vinner på att inte trampa på tårna och vara ful och elak. För någonstans så är det relationen och samarbetet som avgör och visar han att han kan det så borde det ju inte vara problem. Problemet ligger hos henne. Samarbetet funkar utmärkt fram tills hon sätter sig på tvären, och då vill jag inte tro att han kan förlora på det när han aldrig gör det. Och någonstans så vill jag tro att familjerätten ser det.  
    Man vill gärna tro det, men min man är ett levande exempel på att det inte är så.
    Hans ex har under tretton år snackat skit om pappan framför bonusen, medan han har ursäktat mamman med "hon missförstod nog" och "hon ville bara väl" eller kanske "det är bättre att jag är tyst så ger hon upp".
    Glöm det, ursäkta att jag låter brutal, men det lär inte hända.
    Han måste säga som det är. Säger hon att sonen inte vill åka till honom och att hon tror det för att han skriker så MÅSTE din sambo berätta att samma händer hos er. Håller han tyst och låter dem tro att sonen är annorlunda och jätteglad över att åka till mamma är risken väldigt stor att de tycker att mamman bör ha största delen av boendet framöver.
    Säger han inte emot är det hennes ord som tas för sanning. Han behöver tänka till hur han vill ha det och sen måste han slåss som FAN för det. Han ska vara ärlig, men att hålla käften för att inte såra mamman förstör BARA för honom och hans son.
  • Iam
    ventilera mera skrev 2011-11-13 20:34:34 följande:
    Man vill gärna tro det, men min man är ett levande exempel på att det inte är så.
    Hans ex har under tretton år snackat skit om pappan framför bonusen, medan han har ursäktat mamman med "hon missförstod nog" och "hon ville bara väl" eller kanske "det är bättre att jag är tyst så ger hon upp".
    Glöm det, ursäkta att jag låter brutal, men det lär inte hända.
    Han måste säga som det är. Säger hon att sonen inte vill åka till honom och att hon tror det för att han skriker så MÅSTE din sambo berätta att samma händer hos er. Håller han tyst och låter dem tro att sonen är annorlunda och jätteglad över att åka till mamma är risken väldigt stor att de tycker att mamman bör ha största delen av boendet framöver.
    Säger han inte emot är det hennes ord som tas för sanning. Han behöver tänka till hur han vill ha det och sen måste han slåss som FAN för det. Han ska vara ärlig, men att hålla käften för att inte såra mamman förstör BARA för honom och hans son.
    Har en sambo med samma erfarenheter. 
    Det tog honom fem år att inse att han inte kan lida i det tysta, att han måste vara ärlig om hur mamman beter sig.
    I efterhand ser han dessa fem år som förlorade år, det är inte en rolig läxa.  
  • Isolan

usch. jag blir ledsen. Jag blir ledsen på att det är självklart att mamman är "bätre förälder" än pappan bara för att hon är mamma. Och att mamman tror att hon är det också, bara för att hon är mamma. Jag sitter nu höggravid och föder vilken dag som helst och jag har lovat mig att aldrig bli sån. 
    Det är tragiskt. Tack för era ord.  

Isola
Svar på tråden Biomamman vill till familjerätten. Vad ska vi göra? Mammor, Pappa och bonusar, HJÄLP oss!