• Mysan1

Hoppning när man gravid?

Hej alla erfarna därute =)

Jag och min sambo har försökt bli gravida i snart 2 år och i helgen plussade jag!!Lyckan är obeskrivlig :) men samtidigt orolig att ngt ska vara fel eller gå fel....

På söndag är planen att jag ska tävla en häst i hoppning och kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra....hur gjorde ni?fortsatte ni att hoppa eller la ni ner det helt?
    Ridningen tänker jag fortsätta med så länge det känns bra, men hoppning?va tycker ni?

• Svar på tråden Hoppning när man gravid?
  • Jolines mamma

Själv gör jag ingen skillnad på hoppning eller vanligt markarbete. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara mer farligt.
    Däremot hade jag och har inte ridit något när magen börjat synas och bebisen skulle kunna få en smäll om man säger så.
    Summa summarum.. Jag hade tävlat till helgen om jag ändå tänkt rida gravid i fortsättningen.

• Biinzan

Jag fick inte hoppa för min bm. Risken finns att du ramlar av och får missfall. 

Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter <3
  • lelodi

Det beror väl på vilken nivå tävlingen är på.
    Hade det varit en msv på min gamla svårklasshäst som jag ridit sen den var liten och aldrig gjorde några dumheter, visst.
    Men kanske inte SM-start. Inte heller hade jag startat en oerfaren unghäst.
    Annars, kör på utan att ta onödiga risker i omhoppningen! .

• Monny

Jag hade nog avstått de där, tänk om de händer något :(

• Jolines mamma

Dock så säger dom att det inte nån risk för barnet om man skulle trilla av. Så tidigt i grav är livmodern fortfarande gömd i bäckenet. Själv valde jag dock att inte rida min unghäst alls under grav. Ville inte riskera att jag själv skadades då jag faktiskt har ansvar för ett liv till.

• Mysan1

Tack för alla svar :)

Om jag tävlar så är det på en häst jag inte ridit supermycket, men den är verkligen snäll!Det är 120 jag ska rida så inga jätte höjder heller...

Men är samtidigt orolig, jag hade ju aldrig förlåtit mig själv om det händer något.... 

Men å andra sidan kan man inte "låsa in sig" och inte göra något för man är gravid heller....

Svårt! 

• Glad i hågen

När jag fick tidigt missfall sa läkaren att det spelar ingen roll vad som händer när fostret är så litet, om jag så hade fått ett knytnävsslag rakt mot hade det inte varit någon fara för det ligger så inbäddat.

Har kompisar som har ridit (vet inte just om dom hoppat, men risken att falla finns ju alltid) långt in i graviditeten.

• Glad i hågen

Min läkare menade alltså att ett så tidigt missfall inte kan bero på någon yttre omständighet.

• echk

Grattis! Och det är väl klart att du kan tävla i hoppning denna helg. Alla (som inte sysslar med ridning själva såklart) sa till mig "Ska du verkligen rida nu när du är gravid?!" och jag struntade i vad dom sa och red ändå. Har ridit precis som vanligt tills jag blev i vecka 18 för då sa jag upp min ridtid. Min barnmorska tyckte bara det var bra att jag rörde på mig så länge som möjligt! Du kan även krocka med bilen, liksom. Däremot tog jag inga större risker och red bara hästar som jag kände mig trygg på. Är i vecka 23 och brukar fara dit än idag ibland och bara skritta och trava runt på en av hästarna. 

Men det är ju helt upp till dig! Lycka till i helgen {#emotions_dlg.flower}

• lelodi

Jag red till v 30. Då började jag förlora magstödet och det blev rätt obekvämt. Men fram till dess gick det fint!

• Kallebus

Klart du ska tävla!
    Jag tittade på elitryttarna och körde på, kan dom kan jag Oskyldig
    Red hela graviditeterna med båda sönerna.
    Tävlade 1,10 i v27 med första sonen, då kunde jag precis få igen den större av mina kavajer.
    Blev nog sista rundan nån gång däromkring andra gången också.

Jag hade ju tänkt att min medryttare skulle rasta honom ordentligt och träna/tävla hoppning så jag kunde ta dom lugnare passen men hon trillade av och blev rädd så det blev tvärt om istället.

• TinaElisabeth

Jag red lektioner på ridskola när jag var gravid. Red min sista hopplektion när jag var i v. 28. Då gjorde det ont i ligamenten, annars hade jag fortsatt ett tag till! =)

• Mysan1

Tack för alla svar!

Måste bara meddela att jag red och va felfri på både i 115 och i 120 =) det va superroligt!!

• Fräcka Fröken

rid så länge du kan och det känns bra.
    Kroppen återhämtar sig mkt lättare efter förlossningen sen :)

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • hoppsa

Puttar upp tråden lite :)

Är gravid i v 31 nu och rider dagligen på min unghäst (snäll 5-åring iofs, har lånat ut den äldre av mina hästar då han kräver mer och är ganska oberäknelig) Min bm sa att jag ska lyssna på kroppen och rida så länge det känns bra men kanske undvika de allra våldsammaste övningarna ;) Barnet ligger väldigt skyddat i livmodern och risken för att skada barnet även vid ordentliga avfallningar är väldigt liten.  Jag är utbildad unghästutbildare och har ridit mer eller mindre proffessionellt i 8-10 år så jag sitter ganska så stadigt och min graviditet hittils har varit helt problemfri med ca 6 kg viktuppgång hittills..

Nu sista 2-3 veckorna har det börjat ta emot en aning kanske, magmusklerna vill ju inte riktigt samarbeta som vanligt och efterssom man ju blir mer obalanserad och får tyngdpunkten förflyttad undviker jag hoppning på högre höjder, men lika mycket för hästens skull som min och bebisens. Sitta ner i sadeln i trav har jag nog inte gjort på en dryg månad. 
    Bebisen som är en väldigt aktiv liten prick blir alldeles lugn och stilla när jag rider <3
    Lite drygt att komma upp och av hästen med, upp blir det pall och av får jag vrida kroppen så magen inte hamnar ivägen :)

Skulle vara kul att läsa om fler gravida ryttare och hur ni gör! 

• Kallebus

Bättre att starta en ny tråd!
    Vi hade en för ett år sedan och framåt men den har i princip dött nu för alla har fått barn (jag fick för snart 9 mån sedan) Där finns några gravida som skrivit lite i den så intresset verkar finnas.
    Det är ju oftast ett laddat ämne det här med ridning och graviditet så man behöver likasinnade att prata med.

Svar på tråden Hoppning när man gravid?