Plutteli skrev 2011-11-10 14:40:55 följande:
Håller med något sånär. Jag tycker det är helt ok med förskola från ett år MEN helst ska det inte vara heltid direkt. Min 3 åring älskar att vara på förskola hon började när hon var ett och då gick hon 15 timmar (5 timmar 3 dagar i veckan) och sen utökade vi tiden sakta från att hon var 2 år. Oftast är ju dock övernattningar mer känsliga än att vara borta från föräldrarna på dagen. Jag mins ju själv hur kul jag tyckte det var att vara borta på dagen hos en vän eller dagmamma när jag var liten men det dröjde till jag var 6 innan jag ville sova borta och då var det hos min kusin.. Liknande minnen har jag av flera vänner som skulle sova över när de var 5-6 år men när det kom till kritan till sist inte vågade utan ville åka hem (vilket de såklart fick göra).
Ja, jag tycker också att man ska vänja in barnen på dagis långsamt.
Vidare har du helt rätt i, att övernattningar är värst. Min erfarenhet är också att barnen är modiga på dagen - men när kvällen kommer, och det är dags att lägga sig därborta hos kompisen eller släktingen, så ringer de och vill vara hos mamma!