• Queenie70

När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?

Alltså under vilka omständigheter kan du som förälder tänka dig att lämna ditt spädbarn till barnvakt under 2 veckors tid. Alltså ej med barnets andra förälder?

Pga. Semester? Jobb? Endast i nödsituation?

Egna förslag?

• Svar på tråden När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?
  • Queenie70
    enny signatur skrev 2011-11-10 20:26:49 följande:
    ni påstår ju att ni sket i honom, nej förlåt lär han vara hos sin faster när barnet var på sjukhus och ni båda skulle vara där!?
    Ja men det stämmer ju om bebisstackarn bara var ett par dagar första gången han övergavs...
  • Brünnhilde
    Cogito ergo sum skrev 2011-11-10 14:15:09 följande:
    Jösses då var det något fel på oss då mina föräldrar lärde mig självständighet tidigt så vid 17 hade jag egen lägenhet och jobb vid 18 flyttade jag till Usa i 4 år.."S"  Flög ensam till familj vid 12 år utomlands. Båda jobbade skift så självklart var man nyckelbarn och klarade sig själv till största delen från 7-8 år..Något jag tackar dem för.
    Det beror ju på om just du var mogen för det - och framförallt ville det själv.

Men det viktigaste händer ändå i de riktigt låga åldrarna. Och då kan barnen inte välja själva - det är det som är så otäckt...
  • Brünnhilde
    Plutteli skrev 2011-11-10 14:40:55 följande:
    Håller med något sånär. Jag tycker det är helt ok med förskola från ett år MEN helst ska det inte vara heltid direkt. Min 3 åring älskar att vara på förskola hon började när hon var ett och då gick hon 15 timmar (5 timmar 3 dagar i veckan) och sen utökade vi tiden sakta från att hon var 2 år. Oftast är ju dock övernattningar mer känsliga än att vara borta från föräldrarna på dagen. Jag mins ju själv hur kul jag tyckte det var att vara borta på dagen hos en vän eller dagmamma när jag var liten men det dröjde till jag var 6 innan jag ville sova borta och då var det hos min kusin.. Liknande minnen har jag av flera vänner som skulle sova över när de var 5-6 år men när det kom till kritan till sist inte vågade utan ville åka hem (vilket de såklart fick göra).
    Ja, jag tycker också att man ska vänja in barnen på dagis långsamt.
    Vidare har du helt rätt i, att övernattningar är värst. Min erfarenhet är också att barnen är modiga på dagen - men när kvällen kommer, och det är dags att lägga sig därborta hos kompisen eller släktingen, så ringer de och vill vara hos mamma!
  • bögfamiljen
    enny signatur skrev 2011-11-10 20:26:49 följande:
    ni påstår ju att ni sket i honom, nej förlåt lär han vara hos sin faster när barnet var på sjukhus och ni båda skulle vara där!?
    ja just det han var 3 dagar då miranda var på sjukuset i 5 dagar det vill säga från 8 dagars ålder har han varit med oss bägge eller någon av oss 24/7
  • vittra
    Queenie70 skrev 2011-11-10 20:35:11 följande:
    Ja men det stämmer ju om bebisstackarn bara var ett par dagar första gången han övergavs...
    Enligt vad bögfamiljen skrev i något annat inlägg så var ju fastern i själva verket bebisens biologiska moder, alltså hon som de facto födde barnet. Men om bögfamiljen inte ens kan namnen eller könen på sina egna barn så är det knappast troligt att personen i fråga vet vem som födde barnen heller
  • Maxbox
    Queenie70 skrev 2011-11-08 21:53:24 följande:

Inom vetenskapen så har teoribegreppet en mycket annorlunda definition än hur teoribegreppet används i vardagsspråket. Inom vetenskapen så är en teori en starkt evidensbaserad förklaringsmodell. I vardagsspråket syftar det på något spekulativt.

• Lingonflickan
    vittra skrev 2011-11-10 21:37:57 följande:
    Enligt vad bögfamiljen skrev i något annat inlägg så var ju fastern i själva verket bebisens biologiska moder, alltså hon som de facto födde barnet. Men om bögfamiljen inte ens kan namnen eller könen på sina egna barn så är det knappast troligt att personen i fråga vet vem som födde barnen heller

VA??? Är det sant?
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Erki

Jag lämnade bort min dotter när hon var 3 veckor gammal till mina föräldrar de första nätter och dagar under en tvåveckorsperiod.
    Hjääälp, nu är min dotter förstörd för all framtid!

• enny signatur
    bögfamiljen skrev 2011-11-10 21:20:37 följande:
    ja just det han var 3 dagar då miranda var på sjukuset i 5 dagar det vill säga från 8 dagars ålder har han varit med oss bägge eller någon av oss 24/7
    lämnar man sin 3dagar bebis då så har jag svårt att se att man i mina ögon är vidare trevlig som förälder. varför skaffade ni en till när ni inte bryr er nog?
  • Genghis
    enny signatur skrev 2011-11-11 15:40:00 följande:
    lämnar man sin 3dagar bebis då så har jag svårt att se att man i mina ögon är vidare trevlig som förälder. varför skaffade ni en till när ni inte bryr er nog?
    Varför är det du som bestämmer vad det innebär att bry sig "nog"?
  • bögfamiljen
    enny signatur skrev 2011-11-11 15:40:00 följande:
    vår stora var på sjukhus och var så sjuk så hon var nära döden vad hade du gjort?
  • Queenie70
    bögfamiljen skrev 2011-11-11 16:05:53 följande:
    vår stora var på sjukhus och var så sjuk så hon var nära döden vad hade du gjort?
    Kanske tagit med bebisen? Hursomhelst så är väl den situationen är att beteckna som nödsituation där man inte har nåt val. Sånt kan hända och det går att repareraa enstaka såna separationer. Men med tanke på barnets bakgrund så är det häpnadsväckande att ni då återigen denna gång VÄLJER att utsätta bebisen för en sådan upplevelse. Man vet aldrig när nästa nödsituation kan tänkas uppstå. Kanske händer nåt allvarligt en månad efter att ni kommer hem från eran karriärresa, och då ska återigen barnet utsättas. Upprepade situationer är farligt för barnet och kan ge bestående men.. Separationer från anknytningspersonerna utsätter man bebis för endast i nödfall och man gör det inte bara för att "det känns rätt för våååår familj"
Svar på tråden När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?