• Alvi

Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?

Ja, varför skjuter inte jägaren haren i Ekorrn satt i granen? Varför fångar denne bara haren istället?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-08 12:05
    Ameh guuuuuuu va folk ska vara petiga då! Litet hus i skogens slut, ekorrn satt i granen, same shit...!
  • Svar på tråden Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?
  • Karamia

*ASGARV*

När jag var på ÖF första gången så satt alla föräldrar i en ring och sjöng lite tyst och blygsamt så det nästan inte hördes vilken sång det var - oblyg och med falsk stämma tog jag i lite mer för att liksom få lite mer fart och fläkt i sången - och så kom vi till den delen av sången TS pratar om... Jag klämmer i med "annars skjuter jägar'n mig" och gör rörelsen - alla andra sjunger "jag vill in och värma mig" och lägger armarna om sig som om de kramar sig själva! De andra bara stirrade och jag kände mig nästan som en galen psykopat som sjöng den rätta texten... Glad 

Berättade detta för min man lite senare på kvällen och vi fick oss ett gott skratt - vi tror på att lära barnen hur det ser ut i verkligheten (dvs att jägare skjuter djur) och inte hitta på nya versioner för att skydda dem...

Behöver jag säga att jag fortfarande sjunger "annars skjuter jägar'n mig" när jag är på ÖF... trotsig som få! Tungan ute

• Kofttanten
    Det som för övrigt stör mig mest med sången är "räck mig handen din". Harar har väl för f*n TASSAR! Sjunger alltid "räck mig tassen din"
    Gillar :) trodde bara det var jag som hakat upp mig på det
    En skrutt skrev 2011-11-08 22:42:51 följande:
    Gillar :) trodde bara det var jag som hakat upp mig på det
    Är det inte ännu konstigare att haren pratar?
  • Malwa

Ja så det kan vara! Här hos oss får man inte sjunga prästens lilla kråka på öppna förskolan, utan sjunger mormors lilla kråka, eftersom alla kulturer inte har präster! ja det var svaret jag fick när jag undrade.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Kofttanten
    Malwa skrev 2011-11-21 12:32:46 följande:
    Ja så det kan vara! Här hos oss får man inte sjunga prästens lilla kråka på öppna förskolan, utan sjunger mormors lilla kråka, eftersom alla kulturer inte har präster! ja det var svaret jag fick när jag undrade.
    Jag har alltid sjungit mormors lilla kråka. Visste inte att det fanns en präst också.
  • Krokimodell

För trettio år sedan fanns det inte lika många veganer som nu, särskilt inte sådana som försökte övertyga andra. Därför kunde man sjunga om den stackars haren som var rädd för elaka jägaren, och sedan jaga eller äta kött själva utan att någon ifrågasatte dubbelmoralen. Nu finns det fler veganer, och då vill man undvika att ge dem argument.

Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Veladis

Jag är förskollärare, och jag sjunger som det "ska vara", dvs "annars skjuter jägarn mig!". Formar också handen som ett gevär/pistol MEN siktar inte på någhon och säger "PANG!" som vissa gör. Det känns lite onödigt, det där med att "panga" på varandra kommer de liksom på ändå, onödigt att ge dem det från pedagog-håll liksom...
    Att jägaren är efter haren är ju inget konstigt, och tomten räddar ju haren så man kan få in lite empati-prat där om man vill...

Dock har jag märkt att många, inkl TS, tar fel på mig och dig, "annars skjuter jägarn dig!"

Det tycker jag däremot inte låter så bra, att haren hotar tomten!  

• vadskajaghetadå

den här trådstarten är bara för underbar.

• vadskajaghetadå
    Tygtiiger skrev 2011-11-09 22:02:20 följande:
    "Ekorrn satt i granen,
    skulle fånga kottar,
    fick han syn på tomten,
    då fick han så bråttom!
    Ge nu kottarna till mig
    annars skjuter jägarn dig
    i den långa ludna svansen!"      

Varsågod, ts!    
    hahahha
  • vadskajaghetadå
    hahahaha
  • Good Golly Miss Molly
    Mycket märkligt då det vore ett ypperligt tillfälle för de barn som inte har präster inom sin kultur att fråga och få svar på vad en präst är och vad en sådan gör.
  • Skicklet
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-11-22 00:08:51 följande:
    Mycket märkligt då det vore ett ypperligt tillfälle för de barn som inte har präster inom sin kultur att fråga och få svar på vad en präst är och vad en sådan gör.
    De ger i alla fall inte sina kråkor körlektioner.
    Det man inte dör av överlever man
  • Petronella01

ja, till att börja med för att det inte är någon jägare i "Ekorrn satt i granen". Där emot finns raden i "I ett hus vid skogens slut", vilket är en helt annan sång.

Fast du kanske har gjort någon fusion mellan dessa sånger. Och jag sjunger den raden.

Kul annekdot: vaknade en natt för några månader sedan av att min son ruskade mig och sa ilsket: "Kan du sluta sjunga, jag försöker faktiskt sova!" Och det var just "I ett hus vid skogens slut som jag sjöng. I sömnen.

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01

Ok, såg att du redan blivit korrigerad. Nåja, jag sjunger hur som helst den raden. Både i vaket och sovande tillstånd

• Petronella01
    Vissla skrev 2011-11-08 14:37:49 följande:
    Schh.... Tvinga inte folk att inse att jägare inte är blodtörstiga hemska varelser som njuter av att se bambi dö
    Nej, för dårarna som har som agenda att utrota vargen är verkligen *harkel* viltvårdare. Or not.
  • Wilowa

Jag har aldrig hört nån annan version än den "rätta" där jägarn vill skjuta haren. Fast som förskollärare kan jag tänka mig att man bytt pga att man har problem med allt för mycket skjutlekar på förskolan. Det är en sak att jägaren skjuter en hare, men barnen leker att de skjuter varandra och det är mindre okej. Det blir ju lite dubbelmoral om man jobbar för att undvika skjutningar och så sjunger man skjuta i sången.

• Skicklet
    Kofttanten skrev 2011-11-21 12:17:27 följande:
    Neee, vad lever du i för värld? Tungan ute
    Det man inte dör av överlever man
  • Jagsjälv

Ah vad kul! Klart att det ska skjutas... Jag älskade Jonas Gardells text på den sången. Haren blir en rattmuff... Så kul, men har glömt! Någon kanske har texten?

Svar på tråden Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?