• Envira

Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?

Jag har funderat på det här ett tag. Samhället förändras ju hela tiden och olika saker blir okej med tiden. 
    Nu undrar jag om du tycker det är normalt att man älskar ett djur lika mycket eller kanske till och med mer än en annan nära familjemedlem? Till exempel mamma,mormor,bror etc.

Motivera sedan ifall du tycker att det är OKEJ att man gör det enligt dig? 
    Omröstningen är alltså om det är NORMALT, och motivera sedan om det är okej enligt dig.  

Omröstningen har inget med mig att göra, jag är bara nyfiken!Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-08 15:41
    Oj vad många svar!
    För att förtydliga så menar jag ju just att det innebär att man älskar djuret lika mycket som en nära familjemedlem, alltså någon du älskar och värdesätter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?
  • Hermioney
    Envira skrev 2011-11-08 15:41:26 följande:
    Oj vad många svar!
    För att förtydliga så menar jag ju just att det innebär att man älskar djuret lika mycket som en nära familjemedlem, alltså någon du älskar och värdesätter.  
    min första hund älskar jag lika mycket som en människa
    hon var fantastisk
    en underbar dvärgpinscher
  • Hermioney
    Petronella01 skrev 2011-11-08 15:41:42 följande:
    men det beror ju som du säger på hur de behandlas. Utgår man, som vissa i denna tråd, från att ens djur inte är familjemedlemmar så blir de ju inte det heller. Djur är mer vaksamma på hur de bemöts än vad människor är.
    INSTÄMMER!!
  • Hermioney
    Anghammarad skrev 2011-11-08 16:01:37 följande:
    Dels för att människan är ett högre stående djur, en människa har ett högre värde än en katt på samma sätt som en katt har ett högre värde än en fluga, men dels också för att omsorgen och skyddandet av den egna rasen är en grundläggande biologisk egenskap i hela djurvärlden. 
    med tanke på hur människan förstört vår jord har jag lite svårt att se människan som "ett högre stående djur"

en människa har inget högre värde än en katt lika lite som en katt har ett högre värde än en fluga eller en elefant ett högre värde än en giraff
  • Hermioney
    trettioplus skrev 2011-11-08 16:01:38 följande:
    Människosläktet som sådant anser jag borde dö ut, så som vi beter oss.
    INSTÄMMER HELT!
  • upyours

Jag älskar djur mer än vissa människor, ja. Det betyder att om det var på liv och död skulle jag hellre rädda det djuret än den människan. Men det gäller bara vissa människor, inte alla.

Det är nästan roligt jämt
  • Hermioney
    Pyrro_b skrev 2011-11-08 16:02:36 följande:
    Främmande människors liv!!
    Jag skulle tom välja att rädda dig före mina hundar fast jag vet att du inte skulle göra samma sak för mig.....däremot tycker jag mer om mina hundar än dig:))
    ...och däri ligger skillnaden

för en del i denna tråd är det samma djursläkte som är viktigast
    för oss övriga är det personen oavsett rastillhörighet
  • Hermioney
    Rauha skrev 2011-11-08 16:17:44 följande:
    Jag har varit med om en brand när jag var barnvakt åt mitt syskonbarn. Och ja, jag räddade hunden innan jag räddade barnet. Fått mycket skit pga det men om hunden sitter i en bur och barnet kan gå själv ser jag det som en självklarhet. Vad det än är så räddar jag det som inte kan ta sig ut själv först. Skiter i vad som är värt mest, jag råkar bara ha ett varmt hjärta och skulle inte kunna leva med att jag hade lämnat kvar den stackars hunden. 
    Underbart !!
  • Hermioney
    Maddiss skrev 2011-11-08 16:19:46 följande:
    Eftersom vissa anser att ett livs värde är väldigt uppenbart rankade i någon slags lista, undrar jag vem som betämt det och hur värderingslistan ser ut? Jag blir jättenyfiken på vilket djur som har högst värde, och även så hundars, katters och elefanters placering på listan. I smyg tror jag lite att människor också är värderankade, kanske efter kön, ålder osv. Bra att kunna hela listan när man ska göra den där räddningsinsatsen 
    Klockrent!
  • upyours

Men nej, jag älskar inte något djur mer än mina nära och kära mänskliga familjemedlemmar.

Det är nästan roligt jämt
  • Dorian Ertymexx
    Petronella01 skrev 2011-11-14 08:31:09 följande:
    Och egentligen, vad finns det för slags "normalitet" att sträva efter?

Normalitet är friheten från att utmana sig själv till att våga vara den man egentligen är eller vill vara, till förmån för ens högst egna tolkning av vad man tror att alla andra är.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?