• PappaBjörn

Vad kan jag göra?

Mitt ex har vägrat annat än varannan helg med sonen (1½ år) och jag har inte velat bråka till en början då allt är nytt för honom. Men nu har hon ringt och sagt att soc har sagt att sonen pga itt 'självskadebeteende' inte får bo hos mig??

Det började med att BVC sagt till henne att det blir en orosanmälan om inte sonen slutar med beteendet, han slår sig i huvudet, slår huvudet i golvet eller i väggen/skåpsdörren om han inte får som han vill.

Mamman har adhd och ev kan sonen ha det med, eller någon form av autism men det är ju så tidigt än, men har han det är det ju ett vanligt beteende.
    Hos mig gör han så en gång, max sen slutar han vilket gör att jag tror att mamman låter honom få som han vill när han gör så.

Alternativt att detta hattande från hennes sida om umgänget stör honom, han får ingen rätsida på det, vet knappt vem som bor var.

Jag kan ha gjort fel som gått med på att komma varje gång hon ringt, annars ringer hon mer än de 15 ggr hon ringde annars och skällde, anklagade mig för att strunta i sonen etc och så vill jag ju träffa min son så klart.
    Jag borde kanske ha sagt nej för hans skull, för det handlar inte om stora grejor, hon ska duscha och kan inte ha sonen själv då, eller så ska hon till tvättstugan och kan inte ha med honom dit och vid något tillfällen hade sonen varit så jobbig under dagen att hon inte orkade natta honom.

I efterhand inser jag att min nya kvinna har rätt, sonen blir förvirrad av att jag är där när han somnar, men inte när han vaknar så det har jag inte gjort något mer. Vill inte att sonen ska bli otrygg.

Jag tror att hon kan hämnas på detta sätt eftersom jag har gått vidare. Hon vet att min nya kvinna är bra med barn och hon gillar henne eller gillade iaf men situationen som den är gillar hon inte.
    Vill dock påpeka att vi separerade först innan jag ringde min nya kvinna, som är en vän sedan 8 år som jag alltid har gillat och hon mig, Men hon stöter inte på upptagna män och jag var osäker på om intresse fanns från hennes sida samt att jag ville ändå försöka med min sons mamma, för hans skull.
    Men det gick alltså inte. Så vi separerade.

Och nu har jag bara hennes ord på att soc har sagt att sonen inte ska bo med mig alls för då mår han dåligt och skadar sig själv.
    Personligen tror jag han skulle ha det bättre hos mig och min nya kvinna, men det innebär nytt dagis, flytt etc och det kanske inte är det bästa för honom.

Men, kan jag ringa soc och fråga om vad som blivit sagt? Jag vet inte ens om hon har varit och pratat med dem, jag har blivit uppringd för att prata om tider för samtal, men det var famrätten tror jag som ringde, är det samma sak som soc?? Usch, jag kan för lite om sånt här känner jag..

Har inte fått några tider än.

Vill också påpeka att jag har erbjudit mamman att ha sonen varannan helg och någon dag i v för att avlasta, hon säger själv att det är jobbigt med honom och ringer som sagt, eller ringde ska jag väl säga, efter det att hon fått veta om min nya kvinna så har hon inte ringt om något och verkar succesivt kapa bort mig ur sitt liv, först detta med sonen, sen har hon tagit bort mig och min nya kvinna från facebook vilket iofs inte gör något, då kan vi vara öppna med vårt förhållande där med. Vi lovade henne att vara diskreta där så hon hann 'landa' i det hela.
    Jag har också erbjudit varannan v, alt att vi byter var tredje dag enl ett schema men hon säger nej till allt.
    Varannan helg var allt hon sa ja till men det har hon alltså tagit bort nu, med hjälp av soc om hon talar sanning.

Tar gärna emot tips om allt!!! Vill bara min sons bästa.

• Svar på tråden Vad kan jag göra?
  • nattzudden

Låter som om du har ett problem.
    Försök att få umjänget med sonen skriftligt och snarast, ta hjälp av familje rätten.
    Risken är att hon lyckas att övertyga att du inte vill ha något umjänge alls.

Tyvärr så går ofta soc på mammans linje utan att ta hänsyn till fakta.

Stå på dej då din son behöver dej också för att må bra.
    Att barn blir förvirrade av att ibland bo hos pappa och ibland hos mamma går över, även om det ibland tar lite tid.

Trygghet är det viktigaste för alla barn.

Lycka till

Svar på tråden Vad kan jag göra?