• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?
  • Den allsmäktige

Ska vi ta den här diskussionen igen?
    Mitt svar är nej.

• Applepie

Jag tycker det är konstigt att de inte kommer ut med namn och bild på exempelvis nyheterna på TV.
    De gör de ju i så många andra länder i världen, men nej.. Vi är så himla mesiga här i Sverige. Här ska allt vara sekretessbelagt och så hemligt som möjligt, oavsett hur hemska handlingar folk gör.

Men en undran, hur kommer det sig att vissa brottslingars namn offentliggörs och andras inte? Jag tänker på de stora kända fallen i Sverige.

• DenNamnbitne

Nej verkligen inte. Jag avskyr sensationslysten journalistik- och att gotta sig över andras olycka är inte trevligt för fem öre.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Applepie skrev 2011-11-07 08:26:46 följande:
    Jag tycker det är konstigt att de inte kommer ut med namn och bild på exempelvis nyheterna på TV.
    De gör de ju i så många andra länder i världen, men nej.. Vi är så himla mesiga här i Sverige. Här ska allt vara sekretessbelagt och så hemligt som möjligt, oavsett hur hemska handlingar folk gör.
    Som det har påpekats tidigare i diskussionen så finns det inga belägg för att det förfarandet hjälper till att skydda mot brott. Tvärtom kan det leda till att människor blir mördade eller trakasserade.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • IsDimma

Nej, såklart är det inte rätt att hänga ut någon på det viset

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Hannah76

Nej det är inte ok.

Ser inte varför man skulle göra det?

Det inger falsk trygghet bara, och risken för att vissa tar lagen i egna händer ökar.

• Darliin

kluven... vi bodde granne med en pedofil. mina föräldrar hade aldrig kunnat ana något alls. men jo det hade kanske varit ok att veta!?!

nu är han dock död.. han blev mördad faktiskt av någon vars barn han hade utnyttjat.

• kort kjol
    IsDimma skrev 2011-11-07 12:11:57 följande:
    Nej, såklart är det inte rätt att hänga ut någon på det viset
    Håller med
  • CallGirl

nej. Dels för att risken för återfall ökar men i majoriteten av fallen hänger man även ut offret, då förövaren i de flesta fall är en anhörig till det barn som drabbats.

Som jag skrev i en tidigare tråd om samma ämne; jag är personligen mer rädd för personer som kör rattfulla.

• Aoife

Det är fel.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • VildingsBravader

Nej inte ok.

Pöbel-mentaliteten i det här landet är skrämmande.
    Det räcker med rykten så har nån präktig "skydda mina barn-fantatiker" slagit ner eller eldat upp nåns hus!
    *precis som "vargkramarna" nu får stenar inkastade genom fönster och mordhot*

Har dom blivit dömda och avtjänat sitt straff är dom i statens ögon fria. Sen så ska dom inte jobba inom barnomsorg eller med ungar överhuvudtaget.

Allt jag gör på Internet är sant!
Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?