• Milja

    Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?

    Jag undrar om det finns någon som har varit i samma situation som vi och kan ge lite råd. I början av året fick min sambo diagnosen testikelcancer av typen seminom. En vecka senare opererades hans ena testikel bort. Innan operationen fick han lämna tre stycken spermaprover. Någon månad senare fick vi ett brev hem att de hade gjort ett upptiningsförsökt och tagit prov på spermierna och att det finns goda chanser till att göra IVF. Efter operationen gjordes en datortomografi som visade sig att cancern spridit sig till några lymfkörtlar vid ryggraden. Min sambo fick genomgå en strålbehandling i tre veckor. Sedan dess vet vi inte så mycket.

    Vi är redo att börja skaffa barn men nu finns det så många frågor. Vet någon när man kan börja försöka efter en strålbehandling mot buken? Finns det risk för att spermierna kan ha något fel och att det kan bli en missbildning på barnet? (Risk för att han ska vara steril vet vi att finns men OM det skulle lyckas  kan det då vara risk för fel?) Skulle det vara bättre att göra ett försök med IVF? Hur lång är kön till IVF i Stockholm? Jag läste på ett forum att det krävs ett strå för varje IVF försök. Tre spermieprov är lämnade innebär det att det finns tre infrysta strån eller hur funkar det?
    Kan man testa om spermieproduktionen har kommit igång igen? Hur snart efter avslutad behandling kan man i så fall göra det? Det har nu gått 7månader sedan han avslutade strålbehandlingen. Testas det automatiskt eller är det något man själv måste ta initiativ till?

    Jag gissar att ingen har svar på alla mina många frågor men är det någon som skulle kunna svara på ens någon skulle jag vara tacksam.

    Lilja

  • Svar på tråden Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?
  • berth

    skulle vilja rekommendera er att ta ett biospyprov direkt från testikeln.
    det görs dels på Sahlgrenska i Gbg o Univertietsjukhuset Linköping.

    det jag har kontakt med säger att det har gått bra o de är på G med barn.  

    görs under lokalbedövning alt, narkos vilket man väljer
    hör med urologen på rest sjukhus    

  • Milja
    berth skrev 2012-03-06 17:28:49 följande:
    skulle vilja rekommendera er att ta ett biospyprov direkt från testikeln.
    det görs dels på Sahlgrenska i Gbg o Univertietsjukhuset Linköping.

    det jag har kontakt med säger att det har gått bra o de är på G med barn.  

    görs under lokalbedövning alt, narkos vilket man väljer
    hör med urologen på rest sjukhus    
    Ah! Vet att läkaren har pratat om att man kan ta ett spermieprov men antog att det var på samma sätt som när han lämnade spermieprovet till infrysning och detta då testades.  Har inte hört om att man kan göra biopsiprov direkt från testikeln men ska fråga om det nästa gång vi träffar läkaren då vi ändå har tänkt fråga om spermieprovet
  • skorpan80
    moii skrev 2012-02-29 21:28:09 följande:
    Är det verkligen gratis om man fått ett barn?

    Vi fick barn på första försöket och hade sedan 8 embryon kvar i frysen. När vi sedan ville försöka få syskon fick vi betala 8500:- för varje försök. Vi gick på Huddinge.
  • berth

    Milja
    op går till så att mannen får lägga sig på op bordet, han blir nersövd, ( om han inte vill ha lokalbedövning )

    urologläkaren skär upp ett snitt i pungen, tar ut testikeln o skär ut en bit av den o skicka biten till labb.
    undertiden får patienten ligga kvar på opbordet, när sen svar kommer inom 30 min kan en större bit av testikeln tas ut där det finns spermier, dessa fryses ner, för senare töas upp i insemination sker.

    testikeln stoppas in i pungen igen, o såret sys igen, inga komplikationer har förekommit i de fall som har gjorts hitttils.

    däremot har det blivit ett antal barn  av de som genomgått denna biopsy.

    lycka till !! 

           

  • moii

    Eller så tar de ut spermier med hjälp av en spruta under lokalbedövning.

  • berth

    Moii

    har din man genomgått detta?

    togs spermierna ut från sädesblåsorna eller direkt i testikeln?? 

    dfen metoden jag beskrev är samma som när det är kastration, men i avsikt att ta ut levande spermier.   

  • moii

    Min sambo har gjort båda sorters uttagning av spermier, dvs öppen biopsi som du beskriver men även pesa/tesa ( minns inte vilket det heter) det sistnämnda var klart minst smärtsamt.

    Dock bar detta bara utopi Kling av spermier då hans spermier inte håller för frys och upptining.

    Jag vet inte hur det är med vart de plockade ut dem, tror det var direkt ur testikeln, vet inte riktigt skillnaden mellan det och sädesblåsor. Vet att han har ca 30% levande i sina gångar men mer vet jag inte.

  • berth

    Moii

    har din sambo/man  någon kromosomförändring, eftersom han har dåligt med levande spermier? 

  • moii

    berth nej det har han inte, han har opererat ner testiklarna som barn varav en fungerar som den ska men det kommer inte ut några spermier på egen hand. Dessutom har han cellförändringar i testikeln och ja.. det är det som är :)

    hur kommer det sig att du undrade kring kromomförändringarna?

  • Nemo88

    Vi är nästan i samma situation, min sambo fick testikelcancer 05, spridd till buk och njurar. Operation och högdos behandlingar även stamcells byte är gjort. Dock kunde han inte lämna några spermier till frysen då han var så dålig när dom väl upptäckte cancern. Vi väntar nu på biopsin som blir i början av sommarn. Vi hoppas så innerligt att det finns några spermier då vårt andra Alternativ är donation och min sambo är inte så förtjust i det, tror nästan han är hellre utan barn då. Jag är livrädd för resultatet då detta avgör om det blir nått eller ej, frågan är ju då är min barnlängtan för stor eller kan jag acceptera att vi blir utan barn. Vi får ju inte Adoptera heller eftersom han har varit så pass sjuk. Hans familj anser att barn kanske inte är så viktigt bara man får var frisk, visst håller jag med. Men det är ju en stor längtan vi har. Sen tror jag det är lätt för någon att säga som kan få barn, som kan välja att inte ha några eller som redan har barn.

  • moii
    Nemo88 skrev 2013-03-29 22:28:25 följande:
    Vi är nästan i samma situation, min sambo fick testikelcancer 05, spridd till buk och njurar. Operation och högdos behandlingar även stamcells byte är gjort. Dock kunde han inte lämna några spermier till frysen då han var så dålig när dom väl upptäckte cancern. Vi väntar nu på biopsin som blir i början av sommarn. Vi hoppas så innerligt att det finns några spermier då vårt andra Alternativ är donation och min sambo är inte så förtjust i det, tror nästan han är hellre utan barn då. Jag är livrädd för resultatet då detta avgör om det blir nått eller ej, frågan är ju då är min barnlängtan för stor eller kan jag acceptera att vi blir utan barn. Vi får ju inte Adoptera heller eftersom han har varit så pass sjuk. Hans familj anser att barn kanske inte är så viktigt bara man får var frisk, visst håller jag med. Men det är ju en stor längtan vi har. Sen tror jag det är lätt för någon att säga som kan få barn, som kan välja att inte ha några eller som redan har barn.
    Det måste vara jättesvårt och tungt hela situationen. För oss har det ju liksom inte utvecklats alls, cellförändringarna finns där och kollas med ett halvårs mellanrum och de vill behandla men vi vill vänta i fall ( för att) vi vill försöka få ett barn till och det är de ju med på.

    Min sambo tyckte att donation var ett bra alternativ för då fick han ju vara med från början och om vi adoipterade skulle han ju ändå inte vara biologisk förälder så skillnaden för honom skulle inte bli så stor, medan den för mig kanske skulle vara det, och även för barnet i framtiden.

    Vi valde att göra biopsin privat för vi orkade inte vänta på en tid utan ville påskynda processen något. det kostade visserligen 8000 men vi tyckte då att det var värt det.

    Kanske är det också så att din sambo inte KAN tänka sig tanken med donerade spermier så länge hoppet finns att han själv kan bli biologisk förälder, det är inte så ovanligt har jag förstått. OM det skulle bli så att han inte har några kanske saken kommer i ett annat läge.

    Som sagt.. en svår situation på flera olika plan, inte bara detta med barn skulle jag tro.

    Lycka till
Svar på tråden Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?