• vonna01

Barnens pappa dejtar dagisfröken

Vad ska jag göra?

Jag och mitt ex skildes i våras efter 18 års långt förhållande pga han tyckte att det äktenskapet var tråkigt men han var inte villig att görra något för att förbättra det. Vi har tre barn tillsammans 12, 10 och 4 år.
    Nu har det kommit fram att han dejtar 4-åringens dagis fröken. Han har inte berättat detta själv för  för mig men barnen berättade han för och sa till dem att de inte fick säga något till mig. Det gjorde de inte rent ut men de berättade tillräckligt mycket för att jag skulle förstå vem det är.
    Jag har konfronterat honom med detta. För mig känns detta helt sjukt Hur ska jag kunna lämna min dotter på dagiset och vad är bäst för henne? Jag har tidigare varit jättenöjd med personalen och dageset men nu är jag helt vilsen...

• Svar på tråden Barnens pappa dejtar dagisfröken
  • Anonym (förskollärare)
    Anonym skrev 2011-11-06 21:27:36 följande:
    Men herregud, varför skulle hon byta arbetsplats bara för att DU inte tycker om att de dejtar?? Tänk om hon trivs jättebra, så byter hon arbetsplats och gör slut med ditt ex efter några månader och står där på en annan arbetsplats som hon inte tycker lika mycket om. Nä, sorry.. Tror bara du kommer bli dumförklarad om du ringer rektorn.
    Jag tror nog inte att rektorn skulle dumförklara TS, jag tror däremot att rektorn kommer ta ett snack med den berörda personalen för att se till att alla regler (tex sekretess) efterföljs. Jag vet hur besvärligt det är att hålla isär mamma/pappa-veckor och förhålla sig professionellt till det, om man nu dessutom är ihop med den ena parten tror jag att det är väldigt lätt att gå över gränsen för vad som är okej att berätta, lägga värdering i etc.
  • Anonym
    Tokern skrev 2011-11-06 21:40:50 följande:
    Om man är pedagog och har barn ska man inte ha dem i sin grupp nej. Oavsett om man har en relation med deras pappa eller inte.
    Okej.. så om man är dagisfröken som är tsm med en kille som har barn som går på ett dagis då. Och hon får jobb på barnets dagis. Då är det ju inte hennes barn, är inte det heller ok?
  • Tokern
    Anonym skrev 2011-11-06 22:09:15 följande:
    Okej.. så om man är dagisfröken som är tsm med en kille som har barn som går på ett dagis då. Och hon får jobb på barnets dagis. Då är det ju inte hennes barn, är inte det heller ok?
    Tokern skrev 2011-11-06 21:28:32 följande:
    Det är fritt fram för honom att dejta runt, men jag tycker det är vansinnigt oproffsigt av henne att fortsätta på barnets avdelning om hon nu väljer att dejta pappan. Ibland kan man inte ha kakan och äta den, eller snarare man pissar inte i dricksvattnet.
    Ta bort "fortsätta" Flört
  • Furstinna

Förstår att detta är jättejobbigt för dig. Jag tycker du ska ta en snack med rektorn och förklara hur läget ser ut och att du inte känner dig bekväm. Kanske kan hon flytta denna kvinna till en annan avdelning. Det blir inte neutralt för ditt barn om hon ska jobba med honom och samtidigt ha en dejta hans pappa.

• Anne91

Har samma problem här, min dotter på 5 år går på en förskola o i november 2021 fick jag veta att dotterns pappa träffa hennes fröken o dom träffades i oktober 2021 o flytta ihop december 2021. O hon va vettig i början.  Men nu är hon helt spydig går inte prata med henne. Hämtar vi dottern på förskolan tittar hon inte ens åt vårt håll o pratar inte med oss men alla andra föräldrar pratar hon med. O min dotter vill inte ens till sin pappa o hon gillar inte heller den fröken nu eftersom hon tydligen är rätt hård mot dottern. 

Detta blir ju nästan diskriminering ju eftersom hon behandlar oss illa bara för att jag är mamman o hon gör likadant mot min man o han har inte ens gjort fröken något så min man fattar inte vad hon håller på med. 

Vet inte vad man ska göra heller. Vet inte hur de är för dig nu om hon behandlat dig annorlunda jämfört med andra föräldrar som lämnar sina barn på förskolan.  Lr om de bara är jag som har otur. 

Vet inte om de är något man kan anmäla till skolförvaltningen lr något. Känns inte så roligt o träffa henne lr lämna på förskolan när hon visar tydligt hur hon hatar oss. 

• Anonym (A)
    Anne91 skrev 2022-11-13 11:42:21 följande:

Har samma problem här, min dotter på 5 år går på en förskola o i november 2021 fick jag veta att dotterns pappa träffa hennes fröken o dom träffades i oktober 2021 o flytta ihop december 2021. O hon va vettig i början.  Men nu är hon helt spydig går inte prata med henne. Hämtar vi dottern på förskolan tittar hon inte ens åt vårt håll o pratar inte med oss men alla andra föräldrar pratar hon med. O min dotter vill inte ens till sin pappa o hon gillar inte heller den fröken nu eftersom hon tydligen är rätt hård mot dottern. 

Detta blir ju nästan diskriminering ju eftersom hon behandlar oss illa bara för att jag är mamman o hon gör likadant mot min man o han har inte ens gjort fröken något så min man fattar inte vad hon håller på med. 

Vet inte vad man ska göra heller. Vet inte hur de är för dig nu om hon behandlat dig annorlunda jämfört med andra föräldrar som lämnar sina barn på förskolan.  Lr om de bara är jag som har otur. 

Vet inte om de är något man kan anmäla till skolförvaltningen lr något. Känns inte så roligt o träffa henne lr lämna på förskolan när hon visar tydligt hur hon hatar oss. 

Vad säger rektorn?
  • Xlr8

Så frågan du egentligen ställer är: hur ska jag kommer över svartsjukan och få den i personalen du tidigare tyckt var så bra och nu endast om något borde ha din dotters intressen ännu högre prioritering, att se dålig ut.

Eller det faktum att ditt ex's nya är en ni båda tycker bra och kännt gott förtroende att passa erat barn tidigare, men bara för att dom har samlag (ditt ex och förskolepersonal) så gör din svartsjuka henne direkt olämplig att passa er dotter.

Bara med din trådstart förstår jag din man.

• Xlr8
    timescape skrev 2011-11-06 16:07:42 följande:

Jobbig situation helt klart, klart att det finns känslor kvar efter ett 18 år långt äktenskap. Man vill ju känna trygghet när man lämnar på dagis och om en av fröknarna dejtar ditt ex skapar det otrygghet.

En drastisk åtgärd vore ju att byta dagis, om det inte känns bra att ha dottern på detta dagiset. Risken att samma sak händer på det nya dagiset får betraktas som liten, och om så ändå skulle ske är det för att ditt ex vill jävlas med dig.

På vilket sätt skapar det otrygghet?? Om något ser jag snarare motsatsen, hon kommer ej göra något mot flickan som ens är i gråzon då mannen skulle se negativt på det.
    Hon är en kvinna ej dum i huvudet.

Jätte bra ide med all extra stress och totalt strunta i hur det påverkar dottern med dagis byte pga att modern inte kan hantera sina känslor!!!! 
    Dottern ska ej behöva lida för kvinnans hjärnspöken.
  • Anonym (Maja)

har hon god hand om din dotter så förstår jag inte problemet mer än att du är svartsjuk. 

• Anonym (V)
    Anne91 skrev 2022-11-13 11:42:21 följande:

Det brukar inte vara okej att ha en relation med föräldrar till barn man har hand om i jobbet. Min vän blev tillsammans med sin dotters förskollärare, men de var tvungna att hålla det hemligt tills dottern hade slutat på förskolan. Han var väldigt stressad över att hans chef skulle få reda på det, så jag tror inte det är okej. 
  • Anonym (Liv)

Nej det är inte ok att ha en relation med en förälder till ett barn på förskolan när man jobbar i förskola/skola. De har väl dessutom träffats genom förskolan? Det man gör då är att meddela sin arbetsgivare och byta avdelning. Det tror jag skulle vara lösningen på de flesta förskolor. Finns många aspekter i detta men främst handlar det om barnet. Här finns risk för en konflikt, separationen är ny, det blir en obekväm situation för ena föräldern och för barnet är det viktigt att det finns en bra relation och kommunikation med föräldrarna. Det lär det ju inte bli nu. Det är inte Ts fel. Handlar inte bara om svartsjuka. Om ts tycker att det är obekvämt så ska du ta det med rektorn. Rektorn lär inte tycka att ta detta är en bra situation. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Liv) skrev 2022-11-14 07:30:17 följande:

Nej det är inte ok att ha en relation med en förälder till ett barn på förskolan när man jobbar i förskola/skola. De har väl dessutom träffats genom förskolan? Det man gör då är att meddela sin arbetsgivare och byta avdelning. Det tror jag skulle vara lösningen på de flesta förskolor. Finns många aspekter i detta men främst handlar det om barnet. Här finns risk för en konflikt, separationen är ny, det blir en obekväm situation för ena föräldern och för barnet är det viktigt att det finns en bra relation och kommunikation med föräldrarna. Det lär det ju inte bli nu. Det är inte Ts fel. Handlar inte bara om svartsjuka. Om ts tycker att det är obekvämt så ska du ta det med rektorn. Rektorn lär inte tycka att ta detta är en bra situation. 

Men snälla vilket hitte-på-snack. Det finns inget i denna situation som strider mot några regler. Problemet ligger hos TS och handlar om svartsjuka alternativt kontrollbehov. Om inte dessa känslor fanns så skulle det tom kunna vara bra för barnet.

Däremot skulle det kunna bli ett problem om pappan får problem i sin relation till förskoleläraren framöver.
  • Anonym (Skillnad)
    vonna01 skrev 2011-11-06 15:46:28 följande:
    Barnens pappa dejtar dagisfröken

Vad ska jag göra?

Jag och mitt ex skildes i våras efter 18 års långt förhållande pga han tyckte att det äktenskapet var tråkigt men han var inte villig att görra något för att förbättra det. Vi har tre barn tillsammans 12, 10 och 4 år.
    Nu har det kommit fram att han dejtar 4-åringens dagis fröken. Han har inte berättat detta själv för  för mig men barnen berättade han för och sa till dem att de inte fick säga något till mig. Det gjorde de inte rent ut men de berättade tillräckligt mycket för att jag skulle förstå vem det är.
    Jag har konfronterat honom med detta. För mig känns detta helt sjukt Hur ska jag kunna lämna min dotter på dagiset och vad är bäst för henne? Jag har tidigare varit jättenöjd med personalen och dageset men nu är jag helt vilsen...

Skillnaden är att om det varit en mamma som t ex dejtat barnens lärare, då är det fritt fram.
    Det är skillnad på folk = män och kvinnor.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Skillnad) skrev 2022-12-18 07:29:49 följande:
    Skillnaden är att om det varit en mamma som t ex dejtat barnens lärare, då är det fritt fram.
    Det är skillnad på folk = män och kvinnor.
    Speciellt här på FL, det verkar finnas en liten grupp kvinnor som har FL och genusfrågor som hobby.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (Mx) skrev 2022-12-18 08:31:36 följande:
    Speciellt här på FL, det verkar finnas en liten grupp kvinnor som har FL och genusfrågor som hobby.
    Man ska ha i åtanke att många kvinnor här är represantiva för hur det ser ut irl.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Skillnad) skrev 2022-12-18 08:34:03 följande:
    Man ska ha i åtanke att många kvinnor här är represantiva för hur det ser ut irl.
    Delar av det, men jag är övertygad om att FL drar till sig dom mest extrema. Och många vanliga med såklart.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (Mx) skrev 2022-12-18 08:38:26 följande:
    Delar av det, men jag är övertygad om att FL drar till sig dom mest extrema. Och många vanliga med såklart.
    Och tänk på alla som finns därute. Tror inte dom mest extrema är här.
Svar på tråden Barnens pappa dejtar dagisfröken